Capacitats i superfícies

Els cossos geomètrics acompanyen moltes etapes del aprenentatge de la geometria perquè permeten observar i experimentar les relacions geomètriques entre l’àrea, el volum, la forma i  les dimensions. Son una bona eina per ampliar i reforçar els conceptes de la geometria plana, i son la base fonamental de la trigonometria.

Les matemàtiques manipulatives és un enfocament metodològic per a aprendre matemàtiques a través del qual els infants i joves experimenten i interioritzen mitjançant l’experiència i el joc la comprensió de conceptes matemàtics abstractes. Treballar les matemàtiques de manera vivencial i manipulativa  comença amb l’experimentació i la manipulació d’objectes diversos, per facilitar l’accés de l’alumnat a aquests aprenentatges abstractes.

Els materials ens serveixen per a desafiar, per a provocar, per a proposar…  Manipular materials diversos és imprescindible en l’aprenentatge de les matemàtiques. El material ha d’ajudar a generar comprensió, es manipula per a generar idees.

Amb aquesta voluntat d’experimentar i aprofundir en els aprenentatges, des del Servei Educatiu us oferim aquest Kit de volums i cossos geomètrics per experimentar a l’aula.

Material del kit:

Set de Poliedres buits de parets transparents. Un dels costats és obert i permet emplenar amb líquids o sorra, arròs o qualsevol altre material sòlid similar per establir quantitativament les seves equivalències.(Dossier d’activitats proposades pel CESIRE i ARC)

imatge del dossier “volums amb aigua” del CESIRE

“El volum és la porció o quantitat d’espai tridimensional tancat dins una frontera.”

I si parlem de capacitats? Hi ha alguna relació entre els volums de diferents cossos geomètrics? Pots veure les seccions?.

Amb el set per l’alumnat podeu respondre aquestes preguntes i moltes més. Els 4 jocs de volums opacs pels alumnes sets estan composats per: un cub 1 dm³,  una piràmide base quadrada, una esfera, 1 con i un cilindre de base 10cm (diam)

El kit es completa amb una proveta de 250ml, un joc de  vasos de precipitats de 1000ml, 500ml, 250 ml  i un pack de 5 vasos de 100ml.

El kit es pot complimentar amb la maleta de  22 cossos geomètrics opacs de base 5 cm i un pack de 4 geoplans

.

Pack de geoplans

Què és el geoplà? El seu nom significa plànol de geometria, inventat pel matemàtic i pedagog anglès Caleb Gattegno (1911-1988), el geoplà va ser dissenyat com una eina manipulativa per ensenyar geometria a Primària a les escoles (Williams, 1999).  Les gomes elàstiques es col·loquen als voltants dels claus per tal de formar diferents formes. És un  a eina d’aprenentatge que permet actuar sobre l’entorn i pot ser utilitzat com una “bastida cognitiva” que facilita l’extensió del coneixement (Salomon i Perkins, 1998).

Tipus de geoplà: El kit  de geoplans està composat per 4 geoplans reversibles de 15×15  (una cara és ortogonal amb 25 pins que equidisten entre ells de manera que es formi una quadrícula. L’altra cara és circular, amb un pin marcant l’eix central i 25 pins formant una circumferència) Amb el geoplà es poden formar figures geomètriques utilitzant gomes elàstiques; establir semblances i diferències entre paral·lelisme i perpendicularitat; emprar un llenguatge gràfic-algebraic.

El DECÍMETRE CÚBIC
 El decímetre cúbic descomposable està format per:

1 prisma de 10x5x5 cm.
2 hexaedres de 5 cm.
4 bases de 10x10x1 cm.
9 barres de 10x1x1 cm.
10 cubs de 1 cm.

Amb aquest material podeu dissenyar activitats matemàtiques per treballar el nostre sistema decimal segons la BASE 10.

També podeu consultar el dossier de les Universitats de Palencia i Valladolid sobre la activitats matemàtiques.

Condicions del préstec

Durada: de 2 a 3setmanes aproximadament

Per altres períodes de préstec, consulteu a e3990102@xtec.cat

Recollida i retorn del préstec: de dilluns a divendres d’11:00h a 14:00h i de 16:00h a 18:00h

Normes d’ús:

És responsabilitat de l’usuari assegurar-se del correcte funcionament del material, a l’inici de la reserva.
Qualsevol pèrdua o desperfecte del material serà responsabilitat del centre educatiu, que haurà de reposar-ho.
Cal comunicar qualsevol incidència que es produeixi durant el seu ús.

Per saber-ne més…

Cercador d’activitats matemàtiques ARC

Matemàtiques manipulatives: per a què i com