S’inicia l’any 2010 com a una proposta didàctica per avaluar i optimitzar els consums energètics dels centres educatius. L’experiència la dissenyà el Camp d’aprenentatge Les Obagues de Juneda. Aquest programa s’ha portat a terme en col·laboració amb el Centre de Recerca en Energia Aplicada (CREA) de la UdL.
Des de l’any 2010 fins l’any 2013 s’ha fet l’experimentació pilot en centres educatius de secundària. A partir del curs 2013-14, aquest programa passa a ser una de les prioritats de la Subdirecció General d’Innovació, Formació i Orientació del Departament d’Ensenyament. Com a conseqüència, s’hi implica el CESIRE i diferents CRP de Catalunya. Des del curs 2015-16 s’implementa a la comarca del Baix Camp.
PER A QUI?
ESO, batxillerat i cicles formatius. |
DESCRIPCIÓ
Programa educatiu que té com a objectiu educar en ciències, medi ambient i salut partint d’un context quotidià: l’aula. Es planteja un treball d’investigació per al grup classe i el seus professors en context. |
El programa didàctic és una aportació sobretot de caire metodològic, pensat per millorar les competències i el rendiment acadèmic en ciències i tecnologia de l’alumnat. La finalitat del programa és apropar l’alumnat a l’aprenentatge de les ciències i la tecnologia en qüestions tant rellevants socialment i significatives com són la limitació de recursos fòssils, la seguretat energètica o el canvi climàtic i la salut.
La proposta didàctica basada en aquest recurs, ofereix la possibilitat d’aprendre a utilitzar un conjunt d’aparells de mesura que permeten fer una auditoria bioclimàtica d’una aula i/o centre educatiu, relacionades amb l’eficiència energètica i climàtica, la qualitat de l’aire i la salut.
GUIA DIDÀCTICA DOCENT MOTXILLA BIOCLIMÀTICA |
La Motxilla i el curriculm educatiu
Àrees curriculars de referència:
Ciències experimentals (biologia, geologia, física i química) Matemàtiques Tecnologia |
Objectius generals:
|
Les 4 fases amb les que hauria de comptar la unitat didàctica són de treball és:
Disseny | Implementació | Avaluació | Comunicació |
Podeu consultar la fitxa del disseny de l’experiència abans de sol·licitar el préstec de la maleta.
La implementació o aplicació del Programa té 3 nivells; aquests poden anar des d’unes poques sessions fins a unes setmanes. El primer nivell s’adreçaria als centres que sol·liciten el préstec d’aquest material per primera vegada.
Per saber-ne més:
Podeu consultar el moodle del projecte a Odissea (recordeu que cal identificar-se amb l’usuari GICAR)
Experiències escolars anteriors
Disseny de l’experiència |
Implementació | |||||
Centre | Experiència | Nivell educatiu | Professorat |
Aparells |
Nivell implementació |
|
INS Berenguer d’Entença | Estudi de la qualitat de l’aire a l’aula. Estudi bioclimàtic comparatiu de dues aules de l’institut. |
|
|
|
II | |
|
|
|
I, II | |||
INS Horticultura i Jardineria Reus |
Tenim hivernacles bioclimàticament eficients?
Curs 2015-16 |
|
|
|||
Afectació de les condicions ambientals en el creixement de la planta. Curs 2016-17 |
|
|
I, II | |||
C Puigcerver Reus |
Escola i CO2.
Curs 2015-16 |
|
|
|
I | |
Curs 2016-17 |
|
|
|
II |
|
|
C La Salle Reus |
Anàlisi de la il·luminació de quatre espais del centre.
Curs 2015-16 |
|
|
|||
Experiments amb elements senzills. Curs 2016-17 |
|
|
II | |||
INS Gaudí Reus |
Condicions bioclimàtiques adients a les aules: salut i benestar.
L’aparell respiratori. Curs 2016-17 |
|
|
I, II | ||
INS Antoni Ballester Mont-roig del Camp |
Temperatura i CO2 a les aules. Curs 2016-17 |
|
|
I |