Motxilla Bioclimàtica

S’inicia l’any 2010 com a una proposta didàctica per avaluar i optimitzar els consums energètics dels centres educatius. L’experiència la dissenyà el Camp d’aprenentatge Les Obagues de Juneda. Aquest programa s’ha portat a terme en col·laboració amb el Centre de Recerca en Energia Aplicada (CREA) de la UdL.

Des de l’any 2010 fins l’any 2013 s’ha fet l’experimentació pilot en centres educatius de secundària. A partir del curs 2013-14, aquest programa passa a ser una de les prioritats de la Subdirecció General d’Innovació, Formació i Orientació del Departament d’Ensenyament. Com a conseqüència, s’hi implica el CESIRE i diferents CRP de Catalunya. Des del curs 2015-16 s’implementa a la comarca del Baix Camp.

PER A QUI?

ESO, batxillerat i cicles formatius.

DESCRIPCIÓ

Programa educatiu que té com a objectiu educar en ciències, medi ambient i salut partint d’un context quotidià: l’aula. Es planteja un treball d’investigació per al grup classe i el seus professors en context.

El programa didàctic és una aportació sobretot de caire metodològic, pensat per millorar les competències i el rendiment acadèmic en ciències i tecnologia de l’alumnat. La finalitat del programa és apropar l’alumnat a l’aprenentatge de les ciències i la tecnologia en qüestions tant rellevants socialment i significatives com són la limitació de recursos fòssils, la seguretat energètica o el canvi climàtic i la salut.

La proposta didàctica basada en aquest recurs, ofereix la possibilitat d’aprendre a utilitzar un conjunt d’aparells de mesura que permeten fer una auditoria bioclimàtica d’una aula i/o centre educatiu, relacionades amb l’eficiència energètica i climàtica, la qualitat de l’aire i la salut.

logos_moodle2

GUIA DIDÀCTICA DOCENT MOTXILLA BIOCLIMÀTICA

La Motxilla i el curriculm educatiu
Àrees curriculars de referència:

Ciències experimentals (biologia, geologia, física i química)

Matemàtiques

Objectius generals:

• Promoure l’experimentació directa per disposar d’arguments per tal d’incorporar la gestió de l’energia a la vida quotidiana.
  • Viure la relació entre la salut i la qualitat de l’ambient a l’aula, el seu impacte energètic i la nostra activitat diària.
  • Reconèixer els elements i les aplicacions pròpies en l’àmbit de l’arquitectura bioclimàtica i apreciar-ne la seva eficiència.

Les 4 fases amb les que hauria de comptar la unitat didàctica són de treball és:

Disseny Implementació Avaluació Comunicació

Podeu consultar la fitxa del disseny de l’experiència abans de sol·licitar el préstec de la maleta.

La implementació o aplicació del Programa té 3 nivells; aquests poden anar des d’unes poques sessions fins a unes setmanes. El primer nivell s’adreçaria als centres que sol·liciten el préstec d’aquest material per primera vegada.

Per saber-ne més:

Podeu consultar el moodle del projecte a Odissea  (recordeu que cal identificar-se amb l’usuari GICAR)

Experiències escolars anteriors

Disseny de l’experiència
Implementació
Centre Experiència Nivell educatiu Professorat
Aparells
Nivell implementació
INS Berenguer d’Entença

Hospitalet Infant

Estudi de la qualitat de l’aire a l’aula. Estudi bioclimàtic comparatiu de dues aules de l’institut.

Curs 2016-17

• Física i Química de 3r d’ESO.
  • Optativa de medi ambient de 2n d’ESO.
  • Treball de Recerca de 2n de Batxillerat.
  • Lluïsa Mas
  • J. Vicente Gaspar
  • Salvador Xiana
  • Mesurador de CO2
  • Física i Química, Biologia i Geologia de 3r d’ESO.
  • Lluïsa Mas
  • J. Vicente Gaspar
INS Horticultura i Jardineria
Reus
Tenim hivernacles bioclimàticament eficients?

Curs 2015-16

• CFGM d’Aprofitament i Conservació del Medi Natural.
  • CFGM de Jardineria i Floristeria.
  • CFGM Producció agroecològica.
  •  Sílvia Gràcia

Afectació de les condicions ambientals en el creixement de la planta.

• 1r CFGM Jardineria i Floristeria
  • 1r CFGM Producció Agroecològica
  • Tomàs Viñas
C Puigcerver
Escola i CO2.

• 1r, 2n i 4t d’ESO, Matemàtiques, tecnologia i Ciències Experimentals
  • Rosa Guerrero
  • Mercè Montané

Il∙luminació a l’aula.

•  4t ESO, Física i Química
  • Mercè Montané
  • Eugeni Just
  • Luxímetre
  • Distanciòmetre

C La Salle
Reus
Anàlisi de la il·luminació de quatre espais del centre.

• Optativa 3r d’ESO
  • Mar Solanellas

Experiments amb elements senzills.

•  3r ESO
  • Mar Solanellas
INS Gaudí
Reus
Condicions bioclimàtiques adients a les aules: salut i benestar.

L’aparell respiratori.

• 2n, 3r i 4t ESO, Física i Química. Geologia i Biologia
  • TdR
  • Sílvia Gràcia
  • Montserrat Campdepadros
  • Núria Abelló
  • Dèlia Gámez
  • Noèlia Mor
  • Estefania Balanyà
INS Antoni Ballester
Mont-roig del Camp

Temperatura i CO2 a les aules.

• 1r ESO
  • 2n ESO