Maleta de l’hort a casa

De l'hort a casa | Servei Educatiu del Baix Ebre

La maleta pedagògica “‘De l’hort a casa’, realitzada amb la intervenció de l’associació Vida Sana està formada per diversos materials didàctics per a alumnat i professorat de Primària i Secundària. Ofereix els recursos pedagògics necessaris per conèixer què és l’agricultura ecològica i poder portar-la a la pràctica. A l’interior de la maleta es troben propostes d’activitats fàcils d’integrar en projectes escolars destinats a desenvolupar competències orientades a fer un ús responsable dels recursos naturals i tenir cura del medi ambient.

La maleta consta de:

• Guia de les espècies d’horta més comunes a Catalunya. És un llibre de coneixements que recull un conjunt de fitxes, seleccionades a partir d‘entrevistes realitzades a avis i àvies de Catalunya. Cadascuna de les fitxes conté una imatge, informació específica de l‘espècie i consells pràctics per aconseguir bons productes ecològics. La informació específica s‘organitza en diferents camps com ara el sòl, clima, sembra, reg, fertilització, plagues i malalties.

• Llibre Què és l’agricultura ecològica? Dóna a conèixer, amb un llenguatge planer i entenedor, els principis fonamentals de l‘agricultura ecològica.

• Llibre L’hort escolar ecològicÉs un manual que combina els coneixements relacionats amb l‘hort amb lectures i propostes didàctiques.

• Joc de la Bioca. De col a col avança el cargol. Joc de preguntes i respostes que té com a objectiu passar una bona estona compartint reflexions al voltant de l‘hort ecològic i el respecte pel medi ambient. Per aquest motiu, els continguts proposats són molt amplis i abasten aspectes relacionats amb el coneixement del calendari de l‘hort, la sostenibilitat, el compost o el reciclatge. Es tracta d‘una adaptació del popular joc de l‘oca amb una nova cantarella: de col en col avança el cargol.

• Joc Dóna la cara. Es tracta d‘un joc motriu de persecució que simula les relacions alimentàries que es poden donar en un hort ecològic per comparar-les amb les que es donen en un hort en què es practica l‘agricultura intensiva.

• Materials per experimentar amb el sòl. A través d‘aquest joc es pretén donar a conèixer les propietats del sòl per tal de tenir una idea més clara de com és el nostre sòl per tal d‘iniciar amb més èxit el nostre hort ecològic.

• Calendari de l’hort escolar. Amb aquest calendari es pretén diferenciar amb facilitat les espècies pròpies de l‘hort de tardor- hivern, les de l‘hort de primavera-estiu i les que es poden conrear tot l‘any. D‘altra banda, també s‘indica si la sembra s‘ha de fer directament amb les llavors o si s‘ha d‘iniciar amb planter. Les 26 espècies d‘horta que es presenten són les més clàssiques dels horts i estan ordenades segons la part de la planta que es menja. El calendari es complementa amb tota una sèrie de suggeriments per treballar a l‘hort i una justificació de l‘agricultura ecològica que poden donar peu a debats constructius.

• HorTAC. HorTAC és un CDRom que pretén desenvolupar un conjunt d‘habilitats que són necessàries per resoldre una sèrie de reptes mitjançant l‘experimentació digital. El seu contingut s‘estructura en tres apartats:
    • El calaix d‘informació: permet l‘accés a un conjunt d‘arxius que contenen els originals del materials didàctics que composen la maleta ecològica. Va adreçat al professorat.
    • L‘hort pas a pas: l‘entrada a aquest apartat es realitza a través d‘una animació que dóna pas a 12 activitats que tenen com a fil conductor l‘hort escolar ecològic.
    • Jocs: set propostes lúdiques ambientades en l‘hort, que permeten jugar i, alhora, aprendre.

Condicions del prèstec
Durada: 3 setmanes aproximadament.

Per altres períodes de préstec, consulteu a e3990102@xtec.cat

Recollida i retorn del préstec: de dilluns a divendres d’11:00h a 14:00h i de 16:00h a 18:00h

Per saber-ne més

A la pàgina Producció agroalimentària ecològica (PAE)  de la Generalitat de Catalunya podreu consultar i descarregar alguns dels materials didàctics continguts a la maleta pedagògica, així com altres publicacions i materials que poden ser del vostre interès.