El Departament d’Ensenyament ha desenvolupat, des del curs 2011-12, el model competencial orientador SCAP (Significativitat, Comunicació, Acció i Projecció dels aprenentatges de l’alumne).
Finalitat
El model competencial orientador concreta els principis, les funcions, les dinàmiques i les organitzacions d’un centre orientades al doble significat d’èxit de l’alumne:
- La projecció del futur de l’alumne: èxit entès com a connexió de l’aprenentatge de l’alumne dins l’entorn escolar amb l’entorn no escolar.
- L’autonomia de l’alumne: èxit entès com a formació per a l’autonomia de l’alumne.
Quina és la proposta transformadora de millora?
El model competencial orientador és una eina que permet als centres i als seus equips aprofundir en el desenvolupament professional i pedagògic d’escola i de centre com a organització en les seves tres dimensions:
- Àmbit/matèria
- Acció tutorial
- Cultura d’equip
Cadascuna d’aquestes dimensions es concreta en uns criteris i uns indicadors de l’orientació educativa que guien l’anàlisi, la reflexió i l’acció pedagògica de centre per a la millora contínua.
Centres participants
El curs 2014-15 centres de la nostra zona inclouen el Model Orientador Competencial SCAP com a proposta de millora del seu centre educatiu.
Actualment hi ha 3 centres d’Educació Secundària que estan realitzan una FIC per a la implementació del Pla de millora de l’orientació educativa i l’acció tutorial elaborat a la formació de Nivell 1 de l’Itinerari formatiu Model Competencial Orientador.
Per saber-ne més