La Maleta del DOL

Si volem educar els infants de manera integral, no podem evitar parlar de la mort i el dol, ja que formen part de la vida.

“Tots els infants i joves han de tenir la possibilitat de tenir una visió ampla del món i sabem que la lectura ens la pot proporcionar. No hi ha tema en el món real que no es toqui des dels llibres i tant de bo tots els infants poguessin tenir referents literaris que els permetin avançar-se a la realitat i poder estar a la pell d’un personatge que hagi patit una pèrdua, que hagi reflexionat entorn la mort, o que hagi viscut el garbuix d’emocions i sentiments que pot significar.”

En general, als nens no els agraden els canvis. Les rutines els donen tranquil·litat i els garanteixen l’equilibri que necessiten. Tenint això en ment, és comprensible fins a quin punt els pot afectar una pèrdua. El dol és un procés natural d’adaptació a aquesta, al trencament d’un vincle.

Al llarg de la vida es viuen moltes pèrdues, algunes d’evolutives com la de la infantesa o l’adolescència i d’altres sobrevingudes. En el cas dels fills, poden viure processos de dol per situacions com la separació dels pares, un canvi d’escola, el trencament d’una amistat, la mort d’un familiar, etc.

87 Contes per parlar de la mort amb els infants I natibergada.cat

Vivim en una societat on la mort, tot i estar present als mitjans de comunicació, és un tema del qual ens costa parlar i més encara amb els infants i joves de l’aula. Hauríem de poder parlar sobre la mort com un fet natural, com una part del procés de viure, abans que l’infant es vegi emocionalment vinculat a una situació de dol.

Cal normalitzar aquestes vivències dins de l’aula per tal d’acompanyar a infants i joves en aquest procés. L’escola ha de ser capaç de trencar els mites i les idees falses que es generen quan l’alumnat està immers dins d’una d’aquestes situacions. Podeu aprofitar contes, llibres, pel·lícules en què aparegui el tema, o

també altres situacions més properes com la mort d’una mascota.

Per aquest motiu us proposem una selecció de llibres que ens permetin llegir, pensar i parlar de la pèrdua.

Contingut maleta

Aquesta maleta es pot complementar amb “El centre educatiu de dol” disponible en préstec a la Biblioteca docent del nostre Servei Educatiu.

Condicions del préstec

Durada: 2 setmanes aproximadament

Per altres períodes de préstec, consulteu a e3990102@xtec.cat

Recollida i retorn del préstec: de dilluns a divendres d’11:00h a 14:00h i de 16:00h a 18:00h

Normes d’ús:

És responsabilitat de l’usuari assegurar-se del contingut material i bon estat dels llibres de la maleta a l’inici de la reserva.
Qualsevol pèrdua o desperfecte del material serà responsabilitat del centre educatiu, que haurà de reposar-ho.
Cal comunicar qualsevol incidència que es produeixi durant el seu ús.

Per saber-ne més…

Podeu consultar la informació que el Departament d’Educació posa a disposició de mestres i famílies.

Guia d’acompanyament del dol

Video Rosa Sensat: Xusa Serra: Salut emocional d’infants i joves en la mort i el dol.