Seminari d’Educació Inclusiva: la resposta educativa pels alumnes amb trastorn del comportament

 

Durant el segon trimestre del curs 22-23, al Seminari d’Educació Inclusiva de Les Corts hem estat treballant fonamentalment un tema tan interessant com necessari: la resposta educativa per l’alumnat amb alteracions del comportament.

 

En un format mixt, amb sessions asíncrones i síncrones, i a partir de la lectura del document “Els trastorns de conducta a l’escola” (1) els i les professionals especialistes dels diversos centres del nostre districte han treballat diferents casos de forma cooperativa seguint el model d’intervenció de “construcció de casos” (2), que s’estructura en quatre etapes fonamentals:

  1. La definició de la situació des d’una visió compartida per tots els/les professionals, tenint presents les perspectives del centre, l’alumnat, la família i altres professionals externs.
  2. La definició compartida de les finalitats de la intervenció, des d’una perspectiva multidimensional, identificant les necessitats i establint hipòtesis que orientin el procés d’acompanyament.
  3. El disseny de propostes d’intervenció conjunta i consensuada des d’una perspectiva sistèmica.
  4. L’avaluació contínua i les propostes de millora que permetin valorar el procés, proposar canvis i valorar altres opcions i alternatives.

A tots els centres de primària i secundària del nostre districte tenim alumnes que presenten alteracions del comportament. La gran pregunta que ens hem de fer com professionals de l’educació és si estem disposats/es a treballar des de la metodologia de construcció de casos, que requereix de temps i esforç, d’un canvi de mirada i d’un treball sistèmic entre els diferents professionals i la família, o si per contra esperem que els agents “externs” solucionin el problema o apareguin solucions màgiques i immediates que ben segur no existeixen.

 

(1) El Trastorn de conducta a l’escola. PDF.

(2) La Construcció de casos. PDF