Art contemporani amb la Fundació Suñol

Referent de l’activitat: Marta Ponti

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ

(FINS EL 20 DE SETEMBRE 2023)

 

Coneixeu la Fundació Suñol, un centre cultural dedicat a l’art contemporani i amb una extensa oferta de projectes educatius per a escoles i instituts?  A partir de la seva col·lecció pròpia i de les exposicions temporals, aquest centre situat al Carrer Mejía Lequerica al Districte de Les Corts, us proposa un seguit d’activitats  adreçades a tots els nivells educatius.

Aquest 2023-2024, el CRP de Les Corts oferirà la gratuïtat a aquells centres que s’inscriguin per a participar de les propostes de la Fundació Suñol. S’oferiran dues visites de grup gratuïtes per a cada centre, amb un valor de 40€ cadascuna, fins a exhaurir el pressupost. 

Les seves propostes educatives s’orienten a generar vincles entre la vida i l’art, tot fomentant un aprenentatge significatiu. El seu objectiu principal és desenvolupar processos d’observació, reflexió, diàleg i creació en els participants, així com el respecte i l’escolta activa. D’aquí que plantegi les activitats com a detonants del desig de continuar investigant, descobrint i compartint.

Els programes tenen com a denominador comú la seva gran flexibilitat, que permet al professorat escollir entre els formats i les temàtiques de les propostes i d’adaptar-les al màxim a les necessitats i interessos del seus estudiants. Els projectes i els temes plantejats són pretesament oberts i transdisciplinars per tal d’afavorir la co-creació del contingut amb les escoles.

  • PRIMÀRIA

I les dones artistes? Relectures de l’art des de la perspectiva de gènere

(A partir de gener de 2024)

Aquest projecte educatiu us permetrà treballar amb els vostres estudiants problemàtiques actuals vinculades als vectors de perspectiva de gènere i, més tangencialment, al de ciutadania democràtica i consciència global, així com als ODS 5 i 10: igualtat de gènere i reducció de les desigualtats.

 

Us proposem situacions d’aprenentatge que busquen despertar la indagació i l’esperit crític de l’alumnat respecte als estereotips, els prejudicis i les desigualtats existents en base al gènere. Amb aquest fi analitzaran l’accés de dones i homes a les professions artístiques i la seva representació al imaginari col·lectiu, els llibres d’art i a les institucions museístiques.

El projecte es vehicula a través d’un recurs digital interactiu que s’ofereix gratuïtament a tots els docents sota petició expressa a la Fundació Suñol. També consta d’una visita al museu, que considerem essencial, on profunditzarem en els continguts treballats a l’aula.

 

Com funciona un museu? Descobreix la Fundació Suñol.

Vols que els teus alumnes aprenguin què és un museu, quines tasques i quins perfils professionals són necessaris per produir, conservar, exposar i divulgar obres d’art?

La Fundació Suñol us proposa una activitat de descoberta adreçada a infants de tots els cicles de primària. A diferència d’altres propostes  més enfocades als continguts temàtics de cada col·lecció, Com funciona un museu? s’estructura al voltant dels interessos i les preguntes dels infants. En línia amb la Pedagogia de la Pregunta de Paulo Freire, seran ells i elles els que marcaran el temes que tractarem durant la visita.

L’activitat, que pot durar entre una hora i una hora i quart, contempla accedir excepcionalment a un espai que normalment no es visita: les reserves de la Fundació Suñol, on és mostraran algunes obres emblemàtiques de l’art del segle XX.

 

 

  • SECUNDÀRIA I BATXILLERAT

Art a la carta

Art a la carta  és un projecte educatiu d’art a l’aula que parteix de la Col·lecció Josep Suñol. Consta de càpsules per a treballar a l’aula amb temàtiques i accions inspirades en l’art contemporani, que es plantegen obertes i amb funcionament autònom i que giren al voltant d’una obra o d’un tema present al nostre fons d’art. D’entre les càpsules que ofereixen, els professors podeu realitzar una tria del que més us interessa tractar, creant un recorregut propi a la seva col·lecció. També podeu decidir el temps que hi voleu dedicar i en quin moment del curs voleu visitar-los (per tal de descobrir en directe les peces que han propiciat les iniciatives). Aquestes son les càpsules que s’ofereixen al curs 2023-2024:

 

Animals salvatges, animals domèstics

Com seria un traç salvatge? Com aprenem a domesticar-lo? Què es perd en aquest procés? Partint de l’obra de Luis Gordillo, Fina Miralles i Zush ens deixarem endur pel nostre subconscient per crear imatges indòmites… I perdrem el control del nostre traç, en un exercici de confiança en l’altre i de desaprendre a dibuixar.

 

Etiquetes: dibuix automàtic, surrealisme, expressionisme abstracte

Matèries relacionades: educació plàstica i visual, valors ètics, filosofia, fonaments de l’art.

Artistes relacionats: Fina Miralles, Luis Gordillo, Zush

 

L’espai mental no és així

Abecedaris, números, horaris, calendaris… Estructurem la nostra vida al voltant de sistemes d’ordenació. Però aquests paràmetres no responen a lleis naturals, sinó que són convencions que hem creat. I si les estructures que regulen la realitat fossin unes altres? I si n’inventéssim de noves? Pensar nous sistemes per a nous mons possibles… Ens basarem en aquesta utopia, pròpia de l’art d’avantguarda del segle xx, per jugar i qüestionar-nos com ordenem la nostra experiència del món.

 

Etiquetes: abecedaris, sistemes d’organització, art informalista, art conceptual.

Matèries relacionades: educació plàstica i visual, llengua i literatura, història, valors ètics, filosofia, fonaments de l’art, ciències socials.

Artistes relacionats: Gastone Novelli, Zush, Alighiero Boetti, Manolo Millares

 

Art amb diners

Art amb diners proposa un ús alternatiu, creatiu i experimental amb finalitats artístiques d’un dels materials més determinants de les nostres vides: els diners. Partint del treball d’artistes com ara Ignasi Aballí i Zush, Art amb diners pretén posar a debat, mitjançant la reflexió i el joc, un fenomen que condiciona la nostra existència i que assumim com a natural.

 

Etiquetes: art conceptual, economia, sistemes econòmics, moneda local.

Matèries relacionades: educació plàstica i visual, valors ètics, economia, filosofia, ciències socials.

Artistes relacionats: Ignasi Aballí, Zush

 

VISITA A L’EXPOSICIÓ PER A GRUPS DE PRIMÀRIA, SECUNDÀRIA I BATXILLERAT.

Si el que t’interessa és gaudir d’una sortida puntual amb els teus alumnes, et convidem a visitar les nostres exposicions temporals. Aquestes visites estan pensades com un diàleg entre els interessos dels alumnes i professors i els continguts de l’exposició.  Per aquest curs, les exposicions que podreu visitar són les següents:

Del 28 de setembre de 2023 al 17 de febrer de 2024 – Eva Lootz. Andar con el río. En aquesta exposició l’artista ens ensenya una sèrie de dibuixos que ha fet a partir d’un viatge al Japó i de la lectura de Haikus de Matsuo Basho. La proposta és interessant perquè amb la col·laboració de la compositora Sonia Megías, ha elaborat una partitura a partir del dibuix, que ha estat interpretada per un cor. Per tant, amb els alumnes treballarem aspectes com la musicalitat més enllà del pentagrama comú, el dibuix com a poema, etc.

Del 21 de març de 2024 al 13 de juliol de2024 – Equipo Crónica. La historia de l’art com a pretext. A partir d’una selecció de trenta obres d’aquest col·lectiu d’artistes, indagarem en les temàtiques presents a la seva obra. Amb una estètica que beu del còmic i del Pop Art, però amb una arrel contestatària i amb la intencionalitat de parlar del context polític i social dels anys 60 i 70 a Espanya, aquesta exposició és interessant per treballar amb els alumnes aspectes com el missatge, els símbols presents a les obres, l’art com a posicionament polític, la crítica social, etc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amb la col·laboració de

                                   

 

Organitza                           

 logocrp