Itinerari amb GPS al Salt d’aigua amb Salut (CSP)

Baixar quadern de treball de l'alumne
Baixar full d'organització de la sortida
llibreta
Punt de trobada
GPSa-CSP
Quadern de treball
Full d’organització de sortida
Propostes act. prèvies i posteriors
Lloc de trobada
Codi activitat

Àmbit curricular:  Ciències naturals, Ciències social i cultura digital.

Lloc on es realitza: Itinerari circular d’uns6 km per Collserola des la Plaça de les Bruixes de Molins de Rei (a 10 minuts a peu  des del centre de la població) passant pel Salt d’aigua i Can Planes.

Nivell educatiu: Cicle superior de primària

Estacionalitat: Tot l’any.

Objectius:

1. Conèixer els boscos i el patrimoni històric de Collserola caminant de forma autònoma, observant paràmetres corporals (ritme cardíac, temperatura del cos i tensió arterial), guiats amb eines tradicionals i digitals.
  2. Adquirir autonomia d’orientació amb les eines tradicionals del mapa i la brúixola a base d’azimuts i amb els sistemes GPS (mapa digital, posició i navegació).
  3. Aprendre hàbits saludables i de preservació del medi natural.

Competències bàsiques que més potencia:

• Àmbit coneixement del medi:

• Competència 3. Interpretar l’espai a partir dels elements del territori i de les seves representacions per situar-s’hi i desplaçar-s’hi.
  • Competència 9. Utilitzar materials de manera eficient amb coneixements científics i criteris tecnològics, per resoldre situacions quotidianes.

• Àmbit educació en valors:

• Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels propis actes.
  • Competència 4. Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions, creences i les cultures que les conformen.
  • Competència 5. Aplicar el diàleg com a eina d’entesa i participació en les relacions entre les persones.
  • Competència 6. Adoptar hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís personal i les actituds de convivència.
  • Àmbit digital
  • Competència 1. Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.
  • Àmbit Matemàtic
  • Competència 10. Usar les eines tecnològiques amb criteri, de forma ajustada a la situació, i interpretar les representacions matemàtiques que ofereixen.

Tipus d’activitat: Itinerari de descoberta. Habilitats amb la tecnologia digital.

Descripció:

Moment 1: El centre educatiu situa l’activitat a la seva programació didàctica. Des del centre, en coordinació amb el CdA, es familiaritzen amb els objectius d’aprenentatge i els continguts. L’escola prepara els grups de 4-6 persones.

Moment 2: En el moment d’inici de l’itinerari l’alumnat es familiaritza amb el funcionament del sistema GPS: satèl·lits, mapa digital, itinerari i waypoints. S’inicia l’enregistrament de la ruta. També es familiaritzaran amb polseres digitals individuals que informen del ritme cardíac i la tensió arterial.
Els grups sortiran cada 5 minuts, seguint l’itinerari del Salt d’Aigua gravat al posicionador GPS. Durant el recorregut aniran descobrint els boscos i en determinats moments enregistraran dades corporals.

Moment 3: Al retorn al centre, l’activitat haurà aportat nous coneixements i aprenentatges. El centre, alumnat i docents, faran una valoració de l’itinerari.

Material: Quadern de treball de l’alumne, brúixola, posicionador GPS, polseres digitals, cartografia de la zona, fitxes de vegetació, cinta mètrica.

Durada: Mitja jornada (de 9.30 h a 13.30 h)

Desplaçament: A peu per pistes forestals i senders de muntanya des de la Plaça de les Bruixes de Molins de Rei

Observacions: Aquesta activitat requereix portar calçat adequat per caminar, gorra pel sol o impermeable lleuger (segons època) i aigua per al recorregut.

Per a més informació, baixeu-vos el full d’organització de sortides.↑