CVE-BAT | |||||
Quadern de treball
|
Full d’organització de sortida
|
Propostes act. prèvies i posteriors
|
Lloc de trobada
|
|
Codi activitat
|
Àmbit curricular: Biologia. Ciències de la Terra i el Medi Ambient.
Lloc on es realitza: Camp d’Aprenentatge i voltants.
Nivell educatiu: Batxillerat.
Estacionalitat: Tardor (octubre- novembre) i primavera (abril-maig-juny).
Objectius:
- Determinar si la presència de la riera de Vallvidrera influeix en el tipus de comunitat vegetal propera al curs de l’aigua.
- Determinar si l’orientació dels vessants de la vall influeix en el tipus de comunitats vegetals a un costat i altre.
- Identificar les espècies vegetals més representatives i catalogar les comunitats vegetals existents.
- Relacionar les variables microclimàtiques dels dos vessants amb el tipus de comunitats vegetals presents.
- Descriure i interpretar les diferents tipologies d’adaptació dels vegetals a les condicions del medi, especialment pel que fa a la pèrdua d’aigua per evapotranspiració.
- Ubicar les comunitats vegetals identificades dins un procés de successió dinàmica; interpretar la “història passada” de la vegetació i fer-ne una prospecció de futur.
Tipus d’activitat: Treball de camp / laboratori
Descripció:
- Es basa l’estudi en la realització d’un transecte a dos vessants a banda i banda de la riera (5 m d’amplada i entre 20 a 50 m de longitud per a cada vessant).
- S’identifiquen tots els vegetals més representatius i s’anoten els trets morfològics adaptatius així com la seva presència i/o absència als dos vessants i la distància mitjana aproximada que els separa del curs de la riera.
- Es determinen 5 punts de presa de dades ambientals i topogràfiques al llarg del transecte: 2 a cada vessant i un a tocar de la riera. Es prenen dades que a priori pensem que poden resultar significatives: altitud, orientació, pendent, temperatura de l’aire, temperatura del sòl, humitat relativa de l’aire, velocitat del vent, intensitat de la llum.
- A partir de les dades obtingudes es realitzen els gràfics i les taules adients i s’elabora un informe que doni resposta als objectius plantejats inicialment.Competències bàsiques que més potencia:
- Àmbit cientificotecnològic:
- Competència 2. Identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenomens naturals
- Competència 4. Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals
- Competència 7. Utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental
- Àmbit cultura i valors
- Competència 9. Analitzar críticament l’entorn natural des de la perspectiva ètica, individualment i de manera col·lectiva
- Competència 10. Realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques
- Àmbit digital
- Competència 2. Utilitzar les aplicacions de tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals
- Àmbit matemàtic
- Competència 2. Emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes
- Àmbit cientificotecnològic:
Material: Quadern de treball
Aparells de mesura: termòmetres, anemòmetre, luxímetre, psicròmetre de camp; cònsola multilog.
Fitxes de suport: claus de classificació de plantes, fitxes de descripció..
Durada: Jornada completa
Desplaçament: Recorregut a peu (45 min)
Per a més informació, baixeu-vos el full d’organització de sortides.↑