«Les nostres biblioteques escolars», crònica d’una jornada

IMG_1513

La jornada Les nostres biblioteques escolars. Experiències compartides va tenir com a punt de partida la dinàmica del seminari de coordinació de biblioteques escolars del Servei Educatiu Baix Llobregat-6.

La presentació de la jornada pivotà al voltant de tres eixos:

  1. La jornada com a cloenda de l’activitat que s’ha dut a terme en el marc del seminari de biblioteques escolars i que els seus components han volgut compartir amb els docents de la demarcació territorial del servei educatiu.
  2. La defensa de les humanitats, en un moment que l’educació literària és qüestionada i es redueixen hores lectives a Batxillerat.
  3. Els plans de futur de la comunitat de pràctiques de biblioteques escolars del Servei Educatiu Baix Llobregat-6

La jornada s’estructurà al voltant de tres taules de conversa en les quals les ponents van explicar la seva experiència al capdavant de la biblioteca del seu centre, tot intentant donar resposta a alguns dels interrogants més usuals que sorgeixen dins un centre en el moment d’organitzar, gestionar i dinamitzar la biblioteca perquè aquesta es pugui convertir en un espai d’aprenentatge.

Les tres taules de conversa van ser:

Taula 1. ORGANITZACIÓ I GESTIÓ

IMG_1487

D’esquerra a dreta: Antoni Prats, Isabel Soneira, Vicky Carrasco, Lourdes Torreblanca i Carme Miró

Les intervencions giraren al voltant de tres bloc:

1. La biblioteca (d’aula i central) en el temps de lectura
2. El préstec.
3. La biblioteca en horari no lectiu.

Al primer bloc la Lourdes Torreblanca (Escola La Guàrdia, Sant Vicenç dels Horts) i la Victoria Carrasco (Escola Mare de Déu del Rocío, Sant Vicenç dels Horts) explicaren com organitzen l’estada de llibres a l’aula:

  • Organització dels llibres a la Biblioteca de l’escola… ( etiquetes amb imatges, colors per cicles, tipus de prestatges).
  • L’estada dels llibres a l’aula..Qui fa la tria per a la biblioteca d’aula? (canvi cada cert temps / modalitats en escoles de doble línia).

+ informació: Escola La Guàrdia (a8038284@xtec.cat)

  • Utilització d’aquests llibres per als 30’ de lectura diària repartits al matí i a la tarda, sessions setmanals repartides en diferents modalitats de lectura i diferents tipus de text (treball tant de tutors com d’especialistes).

+ informació: Escola Mare de Déu del Rocío (a8036381@xtec.cat)

En el segon bloc de nou la Lourdes Torreblanca i la Victoria Carrasco centraren la seva intervenció en els models de préstec i com incentivar-lo:

  • Tres maneres de fer el préstec (a la mitja hora de lectura amb el tutor, a l’hora del pati sempre amb el mateix responsable o extraescolar amb una persona no docent i remunerada).
  • Els materials per a la gestió del préstec a la biblioteca i a l’aula: graelles i carnets.

+ informació: Escola La Guàrdia (a8038284@xtec.cat)

  • Com fomentar el préstec? Expliquen el projecte Arbre de la lectura de l’escola Mare de Déu del Rocío on cada cicle de primària comparteix un arbre lector proper a les seves classes on enganxen fulles per cada llibre llegit. A la biblioteca es troba l’arbre lector comunitari on cada classe enganxa una fulla per cada 10 llibres llegits.

+ informació: Escola Mare de Déu del Rocío (a8036381@xtec.cat)

Al tercer bloc la Carme Miró (Escola Joan Juncadella, Sant Vicenç dels Horts) i Isabel Soneira i Antoni Prats (Col·legi Sant Vicenç, Sant Vicenç dels Horts) han explicat com gestionen l’obertura de la biblioteca en horari no lectiu al seu centre i quines activitats realitzen:

  • La biblioteca Joana Raspall de l’escola Joan Juncadella, gràcies a l’aportació econòmica i humana de l’AMPA de l’escola pot obrir de 16 a 17h tres dies a la setmana. Durant el temps d’obertura en horari no lectiu a la biblioteca es fan deures, lectura autònoma, activitats de cerca amb ordinadors, tallers relacionats amb les festes escolars i l’hora del conte. Durant aquest període que resta oberta també es fa préstec als alumnes d’educació infantil.

+ informació: Escola Joan Juncadella (a8028667@xtec.cat)

  • La biblioteca Ramon Folch del Col·legi Sant Vicenç també s’obra en horari no lectiu a càrrec de la comunitat educativa del centre, les activitats que s’hi fan són: l’hora del conte, campionats de sudokus… Es fa préstec als alumnes que hi acudeixen. La biblioteca també proposa a tots els alumnes, ja sigui en horari lectiu com no lectiu la resolució de Biblioglífics i regala a tota la comunitat un vers cada dia.

+ informació: Col·legi Sant Vicenç (csantvicens@gmail.com)

Taula 2. DINAMITZACIÓ DE LA BIBLIOTECA ESCOLAR

IMG_1491

D’esquerra a dreta: Rosa Martínez, Laura Muñoz, Maria Capdevila i Gisela Cañadell

Les intervencions d’aquesta taula s’han estructurat al voltant de dos grans blocs:

1. La programació de biblioteca.
2. Activitats de dinamització de la biblioteca i animació lectora.

La Maria Capdevila (Escola Sant Jordi, Sant Vicenç dels Horts) feu la seva intervenció al voltant de la programació de biblioteca de la seva escola:

  • La idea s’inicia amb l’adjudicació del projecte Puntedu. Es crea la programació i al curs següent  cada tutor/a la posa en pràctica. Al no funcionar, l’escola tria uns responsables de biblioteca que són els encarregats de portar a terme la programació. D’aquesta manera s’ha aconseguit un bon funcionament de la biblioteca.
  • Un cop per setmana, els alumnes pugen a la biblioteca; es divideix el grup, de manera que mig grup va a la biblioteca i l’altre mig va a l’aula d’informàtica amb el tutor i després s’intercanvien. A la biblioteca es realitzen 3 tipus d’activitats: animació lectora, formació d’usuaris i cerca d’informació. Es fa des de P3 fins a 6è.

+ informació: Escola Sant Jordi (a8028588@xtec.cat)

La Gisela Cañadell (Escola Sant Antoni, Sant Vicenç dels Horts), la Laura Muñoz (Escola El Solell, La Palma de Cervelló) i la Rosa Martínez (Escola Sant Jordi, Sant Vicenç dels Horts) feren una descripció d’unes activitats que si bé són conegudes a elles com a escola els funcionen molt bé:

  • La Maleta viatgera de l’escola Sant Antoni: Materials que la integren, com és i quan es confeccionen, el contracte, la valoració del claustre i de les famílies.

+ informació: Escola Sant Antoni (a8041131@xtec.cat)

  • L’apadrinament lector a l’escola El Solell: les tipologies de llibres que s’usen, la finalitat de l’activitat (lectura per plaer / aprenentatge de la lectura), com es formen les parelles, els cursos implicats (P5/5è i 1r/6è), el contracte entre els alumnes que formen la parella, el registre de lectures, el regal del padrí al fillol, el diploma que s’atorga a final de curs.

+ informació: Escola El Solell (a8016264@xtec.cat)

  • El conte de Sant Jordi amb titelles de l’escola Sant Jordi: Des de l’escola s’intenta relacionar sempre que es pot biblioteca i aula. Aquesta activitat de titelles que implica l’àrea de llengua catalana, plàstica, informàtica i biblioteca. La biblioteca presenta el contes adequats per EI i CI als alumnes de CS, que són que els explicaran. Per grups fan tria de llibre i, dins de l’àrea de llengua, escriuen noves versions en forma de diàleg per tal de poder-lo representar amb titelles. A l’àrea de Visual i Plàstica construeixen els seus titelles. A l’hora d’informàtica elaboren unes presentacions amb els decorats i les ambientacions. Finalment a la biblioteca assagen els contes que després representaran durant la setmana cultural als alumnes d’EI i CI.

+ informació: Escola Sant Jordi (a8028588@xtec.cat)

C. BIBLIOTECA I CURRÍCULUM

IMG_1497

D’esquerra a dreta: Vicky Carrasco, Isabel Soneira, Pilar Andión i Àngels González

Les intervencions de la tercera taula s’han estructurat al voltant de quatre blocs:

1. La biblioteca escolar i els projectes de centre.
2. Inclusió d’activitats d’animació lectora en el treball interdisciplinari a l’aula.
3. La biblioteca i els projectes interdisciplinaris.
4. La reflexió al voltant de la lectura individual.

L’Àngels Gonzàlez (Escola La Vinyala, Sant Vicenç dels Horts) en representació de la Marta Agustinoy explica com la biblioteca lidera un projecte (Els pirates) que es du a terme a l’escola al llarg del curs:

  • Aquest projecte suposa una implicació de tota la comunitat educativa.
  • Les activitats proposades des de la biblioteca s’insereixen en el currículum de cada curs, de P3 a 6è.
  • Les activitats es fan a l’aula, a la biblioteca i a l’aula d’informàtica. Són activitats molt variades però que tenen la lectura, l’escriptura i l’educació plàstica com a eixos centrals.
  • Tot el projecte culmina en les Jornades dels Pirates que se celebren els tres darrers dies del curs amb activitats i tallers que es duen a terme per tota l’escola.

+ informació: Escola La Vinyala (a8028591@xtec.cat)

La Pilar Andión (Escola Puig d’Agulles, Corbera de Llobregat) planteja com una acció d’animació lectora duta a terme des de la biblioteca serveix per a desplegar el treball interdisciplinari a l’aula de cicle inicial:

  • El treball interdisciplinari al Cicle Inicial: els diferents continguts de coneixement del medi serveixen per treballar la resta d’àrees.
  • Algun d’aquests temes s’introdueix a la biblioteca amb una activitat d’animació lectora i es continua treballant a l’aula i a la biblioteca.
  • Exemple: “Corb” un conte de Leo Timmers que serveix per introduir el tema dels animals.

+ informació: Escola Puig d’Agulles (a8053510@xtec.cat)

La Isabel Soneira (Col·legi Sant Vicenç, Sant Vicenç dels Horts) explica de quina manera s’afavoreix la lectura en el projectes interdisciplinaris que es duen a terme a cicle mitjà i cicle superior.

  • En la realització del projecte interdisciplinari s’inclouen activitats de foment de la lectura. Els alumnes recullen les lectures fetes sobre el tema o relacionades amb aspectes colaterals que realitzen al llarg del projecte.

+ informació: Col·legi Sant Vicenç (csantvicens@gmail.com)

La Victoria Carrasco (Escola Mare de Déu del Rocío) explica com La piràmide de la lectura serveix de base per a una reflexió individual sobre els moments de lectura.

  • Els alumnes fan un reconeixement dels actes lectors que realitzen en iniciar el curs. Aquest actes són els que es mostren a la piràmide de la lectura.
  • Un cop han reconegut els actes lectors que realitzen fan un propòsit de millora i reconeixen aquells actes que volen assolir en acabar el curs.
  • A final de curs és va una avaluació de la situació on es troba cada alumne i expliquen perquè han assolit o no allò que s’havien proposat.

+ informació: Escola Mare de Déu del Rocío (a8036381@xtec.cat)

En el torn d’intervencions del públic, en Pau Chavarria, el responsable de la biblioteca de l’Escola Santa Maria de Cervelló exposà una activitat que s’organitzava des de la biblioteca i que consistia en un joc de pistes pel qual s’havien d’anar descobrint diferents personatges literaris que estaven amagat en diferents indrets de la població

La jornada es tancà amb una xerrada de la Magalí Homs que explicà l’experiència de Tantàgora una associació que fa temps dissenya i du a terme experiències literàries, propostes d’acció que plantegen un nou punt de vista sobre una obra literària més enllà del seu argument, on la concepció de l’espai i els elements que el configuren formen part activa de l’experiència.

Abans d’iniciar la xerrada, però, ens feu gaudir de dues accions literàries: l’espai Bruno Munari i les històries en moviment.

L’Espai Bruno Munari és una acció inspirada en l’obra “Ricerca della comodità in una poltrona scomoda” d’aquest il·lustrador. Es tracta de buscar quina és la postura ideal per llegir en una butaca i immortalitzar-la en una fotografia.

munari

Històries en moviment parteix de la base que la literatura i el joc són dues accions que sempre han anat de la mà. La proposta consta d’un espai on els llibres d’aventures i el joc de construcció Plus-Plus es barregen.

histories

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>