L’educació literària als 0-6 anys.

La necessitat de renovar les bases metodològiques i didàctiques que facilitin una millora en l’educació literària dels infants, ha fet que, des de diferents àmbits, s’iniciés un procés de reflexió que de mica en mica va donant els seus fruits. L’educació infantil ha centrat l’atenció de dues publicacions força diferents en el contingut però que es complementen. La primera és una obra col·lectiva publicada per Rosa Sensat que reflexiona de manera global sobre l’educació literària a infantil, i la segona, publicada per Graó, versa sobre l’ús dels contes tradicionals per acompanyar les emocions.

Ambdues tenen en comú que parteixen de la idea que l’experiència literària a infantil té una connotació vivencial i que el conte n’ha de ser la base.

La literatura a l’educació infantil

Cristina Correro i Neus Real (coord.)
Editorial Rosa Sensat
Octubre de 2017
Col·lecció Temes d’in-fàn-ci-a, núm. 73
ISBN: 978-84-945290-6-1
Pàgines: 156

El llibre està pensat per a les persones que es dediquen a l’educació infantil i necessiten recursos per a la formació de petits lectors literaris. El volum té l’origen en les sessions del Grup de Treball Art i Literatura de l’Associació de Mestres Rosa Sensat (AMRS). Les coordinadores, Cristina Correro i Neus Real, són membres del Grup de Recerca de Literatura Infantil i Juvenil i Educació Literària de la Universitat Autònoma de Barcelona (GRETEL).

El contingut del llibre s’articula en cinc capítols, centrats en els grans components que la integren: els infants, el currículum, l’educació literària, els llibres i les pràctiques escolars, amb la voluntat d’enllaçar els principis teòrics de l’educació literària infantil amb pràctiques efectives d’aquesta educació.

Joan Portell en la seva crítica des de la revista Faristol diu:

La literatura a l’educació infantil és un recull de diferents col·laboracions, des de la psicologia, que parla de la influència i importància de la literatura infantil en el creixement dels infants, fins a la pràctica del dia a dia, amb la mostra de cinc experiències innovadores, passant per com afrontar la LIJ a les primeres edats, ja sigui a l’escola bressol o a l’educació infantil, pel currículum, per l’educació literària i per una proposta de cànon —selecció— elaborada per la bibliotecària de referència Amàlia Ramoneda. Un recorregut complet, d’allò més eteri a allò més tangible, que de ben segur ajudarà, i molt, a replantejar i afrontar amb èxit els primers passos dels infants per la literatura.

Correro i Real han fet una encertada selecció de col·laboradores que aporten el seu saber perquè l’educació literària aconsegueixi ser un dels pilars essencials de l’educació de tots els nostres infants. El llibre parla, entre d’altres, d’aspectes tan pràctics com quina educació literària hem de treballar a la primera edat, quins llibres són els que, per experiència, poden ser els més aptes i quines pràctiques de referència poden inspirar-nos per enriquir, modificar i completar la formació literària dels infants. És un títol, així mateix, molt útil per a estudiants; d’una manera o altra, tots haurien de passar per les seves pàgines per començar a construir un discurs ben fonamentat sobre la lectura i la seva presència en l’educació.


Sota la pell del llop. Acompanyar les emocions amb els contes tradicionals

Eva Martínez Pardo
Editorial Graó
Maig de 2017
Col·lecció Micro-Macro referències, núm. 19
ISBN 978-84-9980-792-8
Pàgines: 138

 

Els contes tradicionals són petits tresors de la nostra literatura i també de la nostra essència com a éssers humans. Hi trobem una antiga saviesa que recupera allò humà, que ens porta a llocs oblidats i que, generació rere generació, acaricia l’ànima de petits i grans. Ara bé, algunes de les versions adulterades (i edulcorades) dels nostres contes han fet perdre de vista el sentit profund que guarden aquests relats.

A partir d’una mirada suggeridora sobre les emocions i el seu acompanyament educatiu, aquestes pàgines ens conviden a descobrir tot allò que els contes permeten transitar i elaborar. Des de diferents experiències educatives, l’autora s’endinsa en les entranyes de diversos contes de la nostra tradició oral i ens mostra camins d’acompanyament emocional interessants a la llum d’aquestes històries.

Jaume Centelles, en seu blog La invitació a la lectura:

Feia molt que no apareixia un estudi seriós, potent, i que donés una mirada nova als contes de sempre. I això és el que fa «Sota la pell del llop», una aproximació actual on situa en el seu punt exacte les «emocions dels infants». En paraules de la pròpia autora:

El que es proposa en aquest llibre va en la direcció de permetre al nen estar en contacte amb els seus sentiments, siguin els que siguin, perquè progressivament pugui sentir que té permís per estar amb si mateix i comunicar-se amb el seu món emocional.
Els contes de fades impacten profundament en l’ànima de qui els escolta perquè no pretenen ensenyar res sinó que es dirigeixen directament a una part nostra molt més profunda i essencial que necessita ser acaronada.

Joan Portell escriu a la revista Faristol:

Eva Martínez Pardo té una llarga trajectòria com a narradora oral. Finalment s’ha decidit a plasmar les seves experiències en aquest interessant llibre que porta per subtítol Acompanyar les emocions amb els contes tradicionals. El llibre ens aporta una mirada a la interpretació més clàssica del poder dels contes, aquella que diu que el conte tradicional, mercès al filtre del pas del temps, s’ha convertit en una autèntica píndola educativa que no cal ni és necessari edulcorar. Una idea amb la qual no podria estar més d’acord i que l’autora plasma de forma magistral a partir del capítol 3 –«Alguns dels nostres contes»–, que il·lustra una feina ben feta.

El llibre se sustenta especialment en l’experiència de l’autora, que ens il·lustra allò que ha treballat de forma plena i interpreta les reaccions dels oients quan escolten contes tan nostrats com «La Caputxeta Vermella» o «L’aneguet lleig», en contradicció amb les versions comercials dels contes, que «no desperten, al contrari, ens mantenen adormits».

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>