INU-BAT | |||||
Quadern de treball
|
Full d’organització de sortida
|
Propostes act. prèvies i posteriors
|
Lloc de trobada
|
|
Codi activitat
|
Àmbit curricular: Ciències Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Geografia, Matemàtiques, Informàtica.
Lloc on es realitza: Recollida de dades al tram final de la riera de Vallvidrera (Molins de Rei) o bé, a d’altres trams similars de rieres properes al centre docent. Càlculs en el CdA Can Santoi o bé en us espai habilitat a Molins de Rei
Nivell educatiu: Batxillerat.Cicles Formatius
Estacionalitat: Tot l’any
Objectius: Introduir-se en els càlculs d’avingudes per a l’avaluació dels riscos naturals en alguns punts del territori. Mesurar sobre el terreny la llum d’alguns ponts suposadament amenaçats i d’altres paràmetres necessaris per al càlcul. Quantificar altres dades necessàries que influeixen en el desenvolupament de les avingudes i aplicar-ne fórmules experimentals senzilles. Realitzar els càlculs a partir d’aplicacions informàtiques. Realitzar un informe tècnic que doni pautes de prevenció i d’ordenació del territori sotmès a risc d’inundació per avingudes.
Competències bàsiques que més potencia:
- Competències bàsiques que més potencia:
- Àmbit cientificotecnològic:
- Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals
- Competència 3. Interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat
- Competència 6. Reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic.
- Àmbit cientificotecnològic:
- Àmbit matemàtic
- Competència 2. Emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes.
- Àmbit cultura i valors
- Competència 9. Analitzar críticament l’entorn natural des de la perspectiva ètica, individualment i de manera col·lectiva
- Competència 10. Realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques.
Tipus d’activitat: Treball de camp/laboratori-aula d’informàtica.
Descripció: Caracterització topogràfica i hidrodinàmica de la conca a estudiar.
Selecció de ponts possiblement amenaçats per avingudes episòdiques i càlcul de la llum.
Càlcul cabals, superfície de la conca, pendents, àrees d’inundació i d’altres dades al camp o bé a l’aula.
Aplicar les fórmules segons aplicacions informàtiques i determinar la vulnerabilitat dels elements escollits.
Material: Quadern de treball, cinta mètrica, flexòmetre, cronòmetre, clinòmetre, curvímetre, cartografia de la conca…
Durada: Mitja jornada,de 9 h a 13 h 30 min
Desplaçament: Aproximadament 500 m des del punt de trobada.
Observacions: Es proposa realitzar els càlculs de la llum dels ponts del tram final de la riera de Vallvidrera a Molins de Rei. Es poden escollir altres rieres adequades previ sol·licitud i estudi.
Per a més informació consulteu el Full d’organització de la sortida ↑