Dia de la Ciència 2015

Des del CRP s’han organitzat dues conferències, una a Castellbisbal i l’altra a Rubí

La ciència en primera persona curs 2015-2016

Com els darrers cursos, el Departament d’Ensenyament organitza amb la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) diverses activitats educatives emmarcades en la Setmana de la ciència.

El 18 de novembre de 2015 està previst reeditar l’activitat, La ciència en primera persona, en el marc de la qual s’ha previst realitzar fins a 100 tallers presencials simultanis, en col·laboració amb la FCRI.

Cal tenir en compte que la finalitat principal de l’activitat és el foment de les vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat de secundària del nostre país, i que això pretenem fer-ho a partir d’apropar científics a les escoles i als instituts.

Enllaç al web de la 20a Setmana de la Ciència.

Enllaç a la proposta o guió de treball per als alumnes assistents.

Enguany per a Rubí i Castellbisbal, des del CRP, hem organitzat les següents conferències:

Títol: Com podem utilitzar els nostres gens per tractar malalties?

a càrrec de Miguel Chillon

Teatre La Sala de Rubí

18 de novembre a les 12 hores

Des de fa uns anys, la teràpia gènica ha obert moltes possibilitats per desenvolupar nous tractaments contra tumors i contra malalties hereditàries (malalties neuromusculars, lisosomals, neurodegeneratives, autoimmunes, etc), contra les que actualment no hi ha un tractament eficient. En aquesta xerrada es presentaran les estratègies i sistemes que els científics estan utilitzant, que són els gens terapèutics, com es regulan, com s’administran, com es fan arribar a les cèl.lules i òrgans afectats, i com la recent millora (gràcies a la recerca realitzada per laboratoris nacionals e internacionals) ha permès aplicar la teràpia gènica amb èxit per curar diferents malalties d’origen genètic, com la immunodeficiència combinada severa, que és mortal en neonats i infants.

Títol: Per què dedicar-se a la paleontologia?

a càrrec de Issac Casanovas

Auditori Els Costals de Castellbisbal

18 de novembre a les 12:30 hores

La paleontologia és la ciència que s’ocupa d’estudiar els fòssils, restes petrificades d’organismes del passat (generalment de fa milions d’anys) o bé traces de la seva activitat (com petjades). Inicialment, els fòssils es consideraven una curiositat que omplia les vitrines dels col·leccionistes dels segles XVII i XVIII. L’estudi científic dels fòssils, la paleontologia, no arribaria fins a principis del segle XIX, per tant es tracta d’una ciència jove, d’aproximadament 200 anys. Però quina és la feina dels paleontòlegs? Omplir museus amb exemplars cada cop més grans i estranys de dinosaures per exemple? En aquesta xerrada explicarem com treballen els paleontòlegs, des de l’excavació d’un jaciment a la reconstrucció de l’aspecte i el mode de vida d’una espècie extingida. També veurem com amb l’ajut de la paleontologia podem literalment viatjar en el temps vers a móns que ja no existeixen, com selves tropicals on ara hi ha Montserrat poblades d’animals fantàstics. Finalment explicarem com avui en dia els paleontòlegs disposen de prou dades per estudiar temes tan interessants com ara l’evolució de les espècies o com els canvis climàtics que hi van haver fa milions d’anys van afectar la vida a la Terra.