COMviure i aprendre en moments de complexitat emocional

L’equip de SEER ( Salut i educació emocional) amb el suport del Departament d’Educació presenta un acompanyament de caràcter virtual amb la voluntat de proporcionar un espai de treball personal que pretén ser vivencial i reflexiu.

Sessions, cada dimarts i dijous entre el 12 de maig i el 2 de juliol.

Et convidem a un procés que consta de dos moments:

– Primer moment plantegem  la presa de consciència i la cura del nostre propi benestar emocional del què ens està passant en aquestes setmanes de gran complexitat emocional.
​​​​​​​
– Segon moment: centrem l’atenció en l’acompanyament i la interacció amb l’alumnat i la resta de la comunitat educativa, en el sentit d’aprofitar aquesta situació per ajudar a la construcció d’un model de convivència més saludable que porti més benestar personal i professional a tothom.

XII Jornada de programació i robòtica educatives

Aquest divendres 22 de maig, ha tingut lloc la XII Jornada de programació i robòtica educatives. La xerrada inicial, Ètica i robòtica, ha anat a càrrec de Carme Torras, Professora de recerca a l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial, del CSIC i la UPC, i novel·lista. A continuació, ha tingut lloc una taula rodona, entorn a la mateixa temàtica, on han intervingut Karma Peiró, Carme RoviraCarme Torras. Tot seguit, s’han presentat 30 experiències de centres educatius en aquest camp. Com a cloenda, la professora de la UB, especialista en Intel·ligència Artificial, Maite López, ha fet una xerrada sobre Ètica i tecnologia.

Els límits ètics de la intel·ligència artificial presenten tot un repte a la nostra societat. Robots a les aules, com assistents personals?, la robòtica social, com incorporar la robòtica al currículum, els perfils professionals híbrits…

Us deixem el programa on podeu consultar i enllaçar amb les diferents experiències.

Una mà de contes

El programa Una mà de contes de TV3, en col·laboració amb el Departament d’Educació, ofereix una col·lecció de 5 històries per parlar sobre l’assetjament, aprofundir en el tema i aprendre a conviure de manera positiva.

  • El rei burleta
  • El dir de la gent
  • La Forastera i l’avi Tot Orelles
  • Tim i la banda
  • En Fullaraca, un monstre molt tendre

Aquests 4 mòduls, adreçats a infants de cicle mitjà, ofereixen als docents i a les famílies estratègies i recursos per tractar el tema de l’assetjament tant a l’escola com a casa ja que van acompanyats d’unes guies que faciliten l’anàlisi de les situacions que apareixen a les diverses històries. Llegeix més»

Al teu costat en la tria educativa

El departament d’Educació impulsa «Al teu costat en la tria educativa», un projecte d’informació i orientació acadèmica virtual per a l’alumnat. Aquesta iniciativa, en funcionament al web ensenyament.gencat.cat, vol ajudar els alumnes i les famílies a triar entre les diferents ofertes d’ensenyaments postobligatoris i els itineraris educatius. Llegeix més»

Programa de fruita i llet a les escoles

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, amb col·laboració amb els Departaments d’Educació i Salut , ha convocat novament el Programa de fruita i llet a les escoles!.

La iniciativa consisteix en distribuir gratuïtament  fruita i llet a les escoles per al seu consum durant l’esmorzar o el berenar dins del recinte escolar. Va adreçada als centres educatius públics i privats que imparteixin 2n cicle d’educació infantil i primària . La llet també poden sol·licitar-la els centres de 1r cicle d’educació infantil.

El termini de sol·licitud va del 12 de maig a l’11 de juny.

Llegeix més»

“Objectiu 2030” canal Super3

El canal Super3 estrena, el dilluns dia 18 de maig, el programa “Objectiu 2030” per difondre els Objectius de Desenvolupament Sostenible proposats per l’ONU per assolir en el 2030.

L’espai, dirigit als alumnes de primària, comptarà amb 17 programes basats en els 17 objectius de l’ONU, que aborden temàtiques com la pobresa, la fam, la pau, la salut,el medi ambient i l’educació.

El programa s’emetra de dillluns a divendres a les 19.50h i es remetrà a l’endemà a les 10.20h, a més d’estar disponible en les pàgines web tant de la Conselleria d’Educació com del canal Super3.

Ajornament proves DELF scolaire i Goethe Institut

Amb motiu de la crisi sanitària provocada pel coronavirus i del consegüent tancament dels centres educatius, l’Institut Français i les Aliances Franceses es van veure obligats a suspendre l’administració de les proves DELF scolaire previstes per a la primavera 2020 i a posposar, com a període alternatiu, el mes d’octubre de 2020.Us deixem un document trobareu el calendari previst per a les proves i altra informació rellevant. 

Pel que fa a  l’Institut Goethe, es preveu que les proves d’alemany s’administrin entre el 14 de setembre i el 16 d’octubre. En aquests moments les dates concretes encara no es coneixen.Tan aviat com disposem d’aquesta informació us ho comunicarem.

 

 

 

 

 

 

 

Llegeix més»

Presentació ACOMPANYAMENT I ACTIVITATS COMPETENCIALS

Des de l’Àrea dels Serveis Educatius, han elaborat i ens han fet arribar un document amb la intenció  recollir i ressaltar els aspectes claus que han de ser presents als centres docents, en qualsevol temps i, sobretot, en moments de distància personal. Compartim amb vosatres  la presentació  ACOMPANYAMENT I ACTIVITATS COMPETENCIALS com a una eina més de reflexió , consulta i informació dels centres  a l’entorn de 3 grans blocs:

  • Pel que fa a l’organització del centre
  • Pel que fa a les propostes didàctiques
  • Per poder aprofundir més.

Esperem que us sigui d’utilitat .

Contes per parlar de la mort

En el blog per mares i pares inquiets de la Nati Bergadà, hem trobat aquest recurs que creiem que, aquests dies més que mai, pot resultar-vos d’interès.

 

“Lamentablement, el coronavirus ha afectat moltes famílies, i ha fet que en aquests moments la mort sigui més present en el nostre dia a dia del que afortunadament és habitual. La mort és un tema complicat de treballar amb els petits de casa, una bona manera de fer-ho és a través dels contes. Llegeix més»

Acompanyament emocional: I a mi, qui m’acompanya?

Us fem arribar aquest segon vídeo que ens han fet arribar la Saray Gómez – des del l’Àrea d’educació Inclusiva dels Serveis Educatius dels ST a la Catalunya central- en col·laboració amb la Maria Navarrete, educadora en neurociència i educació emocional. La seva intenció és aportar el seu granet de sorra per tal d’acompanyar als docents, famílies, serveis específics, personal PAS…
Aquest  vídeo amb el títol: “I a mi, qui m’acompanya?”, està pensat per entendre les pròpies competències emocionals i quines estratègies podem utilitzar per l’autoconeixement i l’autoregulació. A partir d’un model creat pel grup de recerca i orientació pedagògica de la UB, ens descriuen 5 competències:

  1. Consciència emocional
  2. Regulació emocional
  3. Autonomia emocional
  4. Habilitats socioemocionals
  5. Competències per a la vida i el benestar

Educació emocional: Què passa al meu cervell i al meu cor? Acompanya’m

Us deixem aquest vídeo, que ens han fet arribar la Saray Gómez- des del l’Àrea d’educació Inclusiva dels Serveis Educatius dels ST a la Catalunya central- en col·laboració amb la Maria Navarrete, educadora en neurociència i educació emocional sobre la gestió de les emocions. Des del camp de l’educació emocional i el coneixement de com treballa en cervell, ens expliquen una sèrie de conceptes i ens aporten unes quantes reflexions que podem tenir en compte per acollir i fer l’acompanyament del nostre alumnat en el seu retorn a l’aula després d’aquesta període de confinament.

Conceptes com la memòria explícita  o conscient, la resilència, la memòria implícita, el reforç positiu, la plasticitat cerebral i la conciència emocional ens podem ajudar a comprendre millor la interelació entre el cervell i les emocions.

L’heroïna de Mollerussa, la VAI

Us presentem la VAI, la nova heroïna de Mollerussa. És tracta d’un personantge ideat pel Consell Social Municipal, a partir del qual es va crear un còmic amb l’objectiu de promoure els valors del voluntariat i la solidaritat entre els joves.

Una de les actuacions prevista dins el Pla Educatiu d’Entorn de Mollerussa, que va quedar sense poder-se dur a terme a causa del confinament, era la presentació del còmic de la Vai a les escoles. No obstant, la Regidoria d’Acció Social i Comunitària, Ciutadania i Infància juntament amb el Consell Social Municipal, hi han continuat treballant i han engegat una campanya de sensibilització adreçada als infants de fins a 13 anys amb l’heroïna local VAI com a referent, els VAICONSELLS . L’objectiu és fer partícips, a aquest sector de la població, de la necessitat de tenir una responsabilitat activa en la lluita contra la propagació del coronavirus.

Nota de premsa

Espai VAI on trobareu el còmic, la gravació de veu del còmic, el Taller Vaiulleres i els VaiConsells