Escola de pensament computacional

El Govern ha subscrit recentment un acord de col·laboració entre el Departament d’Educació i el Ministeri d’Educació per promoure la programació informàtica a través del projecte “Escola de pensament computacional”. El conveni tindrà un any de vigència.

Pel que fa a l’educació primària, es pretén fomentar l’ús de la programació com a recurs educatiu en l’àrea de matemàtiques a les classes de cinquè. Quant a batxillerat i formació professional, es vol potenciar la informàtica, l’electrònica i la mecànica mitjançant la programació de robots.

El Ministeri d’Educació elaborarà els recursos necessaris, gestionarà el curs de formació, avaluarà el projecte i difondrà les bones pràctiques. El Departament d’Educació, per la seva banda, s’encarregarà de seleccionar els centres i els docents que formaran part del projecte, a més de participar també en la seva planificació, seguiment i avaluació.

Teatre en anglès: Young Arthur per Blue Mango

El 18 de febrer de 2020, a la sala teatre de l’Amistat es representarà l’obra en anglès, Young Arthur a càrrec de la companyia Blue Mango.

L’activitat està emmarcada dins la Dinàmica Educativa Comarcal i va adreçada a l’alumnat de Cicle Mitjà.

Inclou una proposta didàctica amb el resum de la història i el vocabulari que es fa servir, a més a més de les cançons.

Es tracta d’ una comèdia musical basada en la història clàssica. Després de la mort del rei, Anglaterra es queda sense hereu al tro. Ningú pot treure l’espasa clavada a la pedra fins l’arribada del jove Arthur, qui haurà d’escoltar les sàvies paraules de Merlí per preparar-se per ser rei!

En aquesta aventura musical explorarem diversos temes de metodologia CLIL, incloent-hi parts del cos, història i ciència. També tractarem la Intel·ligència Emocional i com ens ajuda en la concentració, l’empatia, la resiliència i les relacions.

Cartell de l’obra

Recursos Educació per a la sostenibilitat

Us presentem dos enllaços amb recursos per treballar l’educació per a la sostenibilitat:

– Banc de recursos educatius del Departament de Territori i Sostenibilitat en els àmbits temàtics relacionats amb el medi ambient. Inclou experiències desenvolupades pels centres educatius, orientacions pedagògiques, bibliografia i enllaços relacionats.

– El butlletí electrònic del Programa Escoles Verdes on  es recullen experiències, convocatòries, concursos i notícies de centres educatius i altres entitats. Fins i tot, hi podreu trobar una agenda amb les propostes relacionades amb aquests temes.

Esperem que us siguin d’utilitat.

“Estem fallant, però encara no hem fallat del tot. Encara hi ha temps per arreglar això. Depèn de nosaltres”

Greta Thunberg

Teatre per a infants

Durant els mesos de gener i febrer de 2020, es duran a terme nou representacions de l’obra de teatre SAFARI de la companyia La Baldufa, en diferents municipis de la comarca del Pla D’Urgell.

L’activitat està emmarcada en la 23a edició d’Activitats de Dinàmica Educativa Comarcal i va adreçada a l’alumnat d’Educació Infantil i  Cicle Inicial de Primària.

Aquest espectacle és la història del Pinyot i en Carabassot, dos personatge que ens expliquen el conflicte en què s’han trobat immersos  a la sabana, on s’han desplaçat  després d’haver rebut la notícia que els advertia de la misteriosa desaparició del lleó. El bullying és la qüestió que s’aborda amb el convenciment de què, per mitjà de l’educació i el treball, es poden potenciar actituds i comportaments en positiu que permeten una convivència dolça i tranquil·la.

 

 

Dossier pedagògic

Cartell 

 

 

 

20 apps sobre El cuerpo humano

En aquest article d’Educación 3.0 trobareu una selecció d´apps educatives, en llengua castellana i anglesa, per aprendre i entendre el  cos humà. La informació, les representacions 3D i  els qüestionaris ajudaran  l’alumnat a aprendre de manera més divertida i innovadora sobre els ossos, els òrgans, els músculs i les funcions vitals.  Hi ha apps per a tots els nivells educatius.

 

20 apps para aprender y entender el cuerpo humano

Projectes ERASMUS+de mobilitat per a l’aprenentatge

 

 

S’han publicat els formularis de sol·licitud dels Projectes Erasmus+ de mobilitat per a l’aprenentatge, així com tota la documentació de suport, en les dues modalitats:

  • Educació Escolar (KA101)
  • Educació de Persones Adultes (KA104)

Podeu accedir a tota la informació i documentació necessària a les webs: Convocatoria 2020 Educación de Personas Adultas (KA104) i Convocatoria 2020 Educación Escolar (KA101)
on també hi trobareu l’accés al formulari web de sol·licitud.

El termini per a presentar la sol·licitud d’acaba el 5 de febrer de 2020, a les 20:00 del migdia (hora de Brusel·les).

Nou butlletí trimestral BDR

 

Recull de les novetats relacionades amb la lectura, en tot el seu abast, incorporades al BDR al primer trimestre del curs 2019-20 pel grup de treball en xarxa dels Centres de Recursos Pedagògics de Catalunya. Enllaç

Curs Explora la neu 2020

S’ha obert la inscripció al curs “Explora la neu” adreçat a Professorat de Matemàtiques, Ciències experimentals i de Tecnologia d’ESO i Batxillerat amb els següents objectius:

  • Formació de la neu i el seu posterior aprofitament en el desglaç.
  • Identificació d’empremtes d’animals, que ajuda a observar els seus hàbitats.
  • Funcionament d’una estació d’esquí: captació d’aigua per a la generació de neu artificial, consum energètic, mesures de seguretat, primers auxilis en cas d’accident…

Llegeix més»

Les escoles participen a la COP25

La Xarxa estatal Escoles cap a la Sostenibilitat en RED, de la que el Programa Escoles Verdes i la Xarxa Catalana d’Escoles per la Sostenibilitat formen part ha organitzat una conferència virtual per donar a conèixer les accions que fan els centres per fer front al canvi climàtic. Es tracta de pujar  al padlet https://padlet.com/esenred21/cop25 

  • una foto
  • un títol de l’acció escolar contra el canvi climàtic
  • i el missatge que es vulgui enviar a les autoritats que participen en la COP25 perquè actuïn contra el canvi climàtic.

Al mateix enllaç podreu trobar el recull de les aportacions de tots els centres que hi han participat.

 

Programa formatiu de prevenció de la violència masclista

Aquest programa formatiu de prevenció de la violència masclista consta de formació per a docents, per l’alumnat de cicle superior d’Educació Primària i alumnat de 3r i 4t d’ESO i formació per les famílies.L’objectiu del programa formatiu és dotar a l’alumnat, els professors i les famílies d’eines i recursos que els permetin identificar i abordar la violència masclista.

La formació a l’alumnat i les famílies s’organitza entorn 4 mòduls d’activitats, d’una hora de durada cadascú i els continguts responen als següents temes:

  • aproximació a la coeducació i l’equitat de gènere;
  • construcció de models alternatius de masculinitat i feminitat;
  • relacions afectives i sexuals saludables;
  • tolerància zero a la violència masclista i relacions abusives.

El programa formatiu de prevenció de violència masclista forma part del bloc preventiu del recent publicat  Protocol de prevenció, detecció i intervenció davant la violència masclista entre l’alumnat del Departament d’Educació.