Audicions d’instruments

Un curs més, els infants dels centres educatius de la comarca del Pla d’Urgell tindran l’oportunitat d’apropar-se i conèixer alguns instruments musicals de la mà de l’orquestra infantil de l’Escola Municipal de Música de Mollerussa.

L’activitat, emmarcada en la 23a edició d’Activitats de Dinàmica Educativa Comarcal del Pla d’Urgell, va adreçada als nens i nenes de 1r de Cicle Inicial. Tindrà lloc el pròxim 5 de març de 2020, al teatre l’Amistat de Mollerussa, en dues sessions matinals: a les 9.30 i a les 11.00 h.

En clau pedagògica, es presentaran els diferents instruments de l’orquestra amb l’objectiu de desvetllar l’interès dels infants envers la música i qui sap si també de descobrir petits talents entre els assistents.

Hi participaran més de 400 alumnes en total i 18 escoles de primària de la comarca.

Programar per competències a l’educació secundària obligatòria

Aquesta publicació és una eina que ofereix orientacions per abordar les programacions com a oportunitat de reflexió pedagògica entre tots els membres dels òrgans de coordinació didàctica i dels equips docents, dins l’autonomia de centre. Programar suposa prendre decisions sobre diferents elements que intervenen en el procés d’ensenyament i aprenentatge dins un context determinat i tenint en compte les necessitats dels alumnes.

El document que es presenta té dues parts diferenciades. La primera es refereix a l’estructura del currículum recollit en el Decret 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria. La segona part inclou orientacions sobre les programacions i ofereix exemples per impulsar el debat pedagògic en el centre educatiu, en el marc dels equips de professors.

Enllaç al document

                                      .Programar per competències a l'educació secundària obligatòria

 

Dia de Pi

Al món anglosaxó s’acostuma a escriure primer el número del mes seguit del número del dia. Així el 14 de març s’escriu 3,14, és a dir… una aproximació de π. D’aquí que, internacionalment, el 14 de març de cada any es consideri el Dia de Pi. No és una mala excusa per fer activitats al voltant de la constant matemàtica més popular.

 

Les activitats per fer amb alumnat poden ser molt diverses i poden referir-se a la seva infinitud, a l’aleatorietat de les seves xifres, al seu significat, a la seva història… o senzillament a homenatjar-lo fent cartells, samarretes o pastissos (pi fonèticament, en angles, sona igual que pie, pastís).

Des de l’àmbit matemàtic del  ens presenten un munt de propostes ben engrescadores.

 

Mobile Week Mollerussa als centre educatius

El dia 27 de febrer de 2020, emmarcats dins la celebració de la Mobile Week Mollerussa, tindràn lloc un seguit d’actes adreçats als centres educatius de la ciutat. De les 9.30 a les 10.30 h , al Teatre l’Amistat de Mollerussa, es representarà l’obra de teatre La princesa cuinera a càrrec de Sac Espectacles. Hi assistiran els nens i nenes de C. Inicial.

Per a l’alumnat de C. Mitjà i l’alumnat de secundària, s’ha preparat el taller Mòbil, drons i pedagogia. Tindrà lloc de 9.30 a 12.30 al Pavelló Firal.

De les 18.00 a les 19.00 h , a la Biblioteca Jaume Vila,es realitzarà el taller eBiblioCat.

També fora de l’horari escolar, de les 18.00 a les 19.00h, a la Biblioteca Jaume Vila, hi haurà un Taller d’Iniciació al pilotatge de drons, adreçat als infants a partir de 6 anys.

II Dissabte de Matemàtiques a Lleida

El Dissabte de Matemàtiques a Lleida és una activitat innovadora que es va realitzar per primer cop a les terres de ponent al mes de febrer del 2019.  Aquest any 2020 organitzem la segona edició del DiMatLleida a l’Escola Politècnica Superior, campus Cappont, de la Universitat de Lleida.

 

 

El DiMatLleida és una activitat oberta als centres d’ensenyament del Segrià i comarques properes, així com a centres de la franja de ponent, dirigida a estudiants de batxillerat.

El DiMatLleida 2020 es celebrarà el dia 14 de Març de 2020, a l’Escola Politècnica Superior, campus Cappont, de la Universitat de Lleida.

Més informació aquí.

 

Congrés de l’Educació Pública de Catalunya a l’Escola Mestre Ignasi Peraire

El 18 de febrer de 2020, de 17.30 a 19.30 h, tindrà lloc a l’Escola Mestre Ignasi Peraire de Mollerussa, el quart debat del Congrés d’Educació Pública de Catalunya, sobre Inclusió i Equitat. Aquesta iniciativa sorgeix d’un col·lectiu de persones relacionades amb l’educació, el món universitari i entitats diverses, per definir una estratègia conjunta que comportés una acció per parlar d’educació, i en va sorgir la idea de convocar un Congrés de l’Educació Pública de Catalunya.

Llegiu la notícia a Territoris.cat

Teatre en anglès: Shake it Up

 

El 3 de març de 2020 a les 10.30 h, a la sala teatre de l’Amistat , es representarà l’obra en anglès, Shake it Up a càrrec de la companyia Blue Mango.

L’activitat està emmarcada dins la Dinàmica Educativa Comarcal i va adreçada a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO.

Shake it Up, és un show interactiu per redescobrir a William Shakespeare. Amb aquesta obra Blue Mango Theatre presenta la seva mirada moderna sobre algunes de les obres més famoses de Shakespeare per fer-les més accessibles i rellevants.

Aquesta comèdia musical inclou tant textos shakesperians clàssics com moderns i presenta  escenes de Romeu i Julieta, Hamlet, Macbeth, i Somni d’una Nit d’Estiu d’una forma actual i entretinguda.

En aquests enllaços hi podreu trobar: la proposta didàctica i  les cançons. Per baixar els àudios es necessita contrasenya.

Cliqueu aquí per accedir al  Cartell  de la representació.

 

 

Febrer és el mes EduTech: 10 propostes que sumen ciència, tecnologia i educació

En els darrers cursos el mes de febrer ha esdevingut una època on se succeeixen esdeveniments relacionats amb l’aprenentatge i el que de forma genèrica s’anomenen noves tecnologies. Gameplay, 100tífiques, ScratchEd, Yomo, Mobile… Així és l’agenda del mes EduTech.

A continuació, teniu un recull d’activitats on hi trobareu debats, espais de trobada, jornades de formació i exposicions. Això inclou des de les novetats en les formes de comunicar-nos, la incorporació d’anglicismes amb conceptes com STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts i Mathematics), la configuració de l’actual cultura i ciutadania digital i la vinculació de tot plegat amb l’educació formal i informal.

Tot el febrer: «Gameplay» al CCCB
Dies itinerants del febrer, març i abril: World Mobile City Project
11 de febrer: “100tífiques”
11 de febrer: Dia d’Internet Segura
14-15 de febrer. Jornades d’educació mediàtica
15 de febrer. Trobada Scratch
24 de febrer. Debat al voltant del Microlearning @edulunes5
25-29 febrer. YOMO Young Mobile
27 de febrer: CET mSchools Changing Education Together
Tot el mes: Mobile Week 2020 Tecnologia per a la ciutadania

Per llegir tot l’article publicat a El diari de l’educació cliqueu aquí.

La biblioteca reuneix alumnes de P-3 i de l’INS Mollerussa en diverses sessions de contacontes

  • L’alumnat del Grau Superior d’Educació infantil fa pràctiques amb els més petits de les escoles de la ciutat com a part de la matèria curricular

 Els alumnes de P-3 de les escoles de Mollerussa participen aquesta setmana en una sessió de contacontes a càrrec d’una desena d’alumnes de segon curs del Grau Superior d’Educació Infantil a l’Institut Mollerussa. La Biblioteca Comarcal Jaume Vila n’és l’escenari d’aquesta activitat en la qual aniran passant els escolars d’aquest curs dels diferents centres de la ciutat.

Aquesta iniciativa, que s’emmarca dins el Pla Educatiu d’Entorn, forma part del currículum pedagògic que desenvolupen els estudiants d’aquest cicle formatiu i per al qual compten amb la col·laboració de l’Ajuntament, a través de la regidoria d’Ensenyament. En aquest sentit, cal recordar que un dels eixos temàtics en els quals s’ha treballat al llarg del curs ha estat les diferents festes populars com La Castanya, la celebració del Nadal i properament el Carnestoltes per a les quals s’han organitzat diferents activitats, que han servit per posar en pràctica amb els alumnes de les escoles bressol municipals els coneixements teòrics adquirits.

DONA LA NOTA

 

DONA LA NOTA, encara hi som a temps és una iniciativa que pretén que nens i nenes, nois i noies dels centres educatius de Catalunya prenguin consciència sobre el moment que vivim d’emergència climàtica i ambiental, i participin de forma activa en el seu entorn més proper.

 D’una banda, integrant els valors de l’educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida del centre (currículum, gestió, relacions amb l’entorn, etc.). I d’altra, afavorint un espai d’intercanvi d’experiències  a disposició dels centres. I emmarcat en tot aquest escenari apareix la iniciativa contra el canvi climàtic, amb el lema “DONA LA NOTA, encara hi som a temps”. El punt de partida és la proposta inicial del CdA Pau Casals, que s’amplia amb la participació d’altres serveis de la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital que pren el compromís de lidera aquesta iniciativa, difondre-la, impulsar-la i destinar-hi els recursos necessaris.

Enllaç  al vídeo No Ens Desdibuixeu– Petit Taller de Cançons

S’ha creat un espai NODES per facilitar la concreció de les actuacions, activitats i recursos a l’entorn d’aquest projecte.

Us convidem a visitar-lo.

 

14 contes infantils que combaten la emergència climàtica

Amb motiu de la celebració del Dia Mundial de l’Educació Ambiental -diumenge 25 de gener-, el Diari de l’Educació ha fet un recull de 14 títols que us poden ajudar a treballar aquesta temàtica a casa i a l’escola, i a fer que petits i grans ens la prenguem molt seriosament, d’ara endavant.

Aquí teniu l’enllaç a aquest recull.

 

 

Visites a explotacions fruiteres i granges de vaques lleteres 2020!!!

L’Associació Empresarial de Fruita de Catalunya, dins del  Programa de consum de Fruita i de llet a l’Escola una iniciativa de la Unió Europea amb l’acció conjunta dels departaments d’Agricultura, Salut i Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, ofereix visites gratuïtes per poder gaudir de l’experiència “visita una explotació” a les demarcacions de LleidaGironaTarragona i Barcelona, per als 85 primers centres que ho sol·licitin.

L’únic requisit és participar al Pla de Fruita a l’Escola.

La visita consistirà en el desplaçament (gratuït) amb autocar fins a l’explotació, visita guiada pel camp i central fruitera o granja lletera, projecció de l’audiovisual de fruita o de llet i un taller/degustació amb 5 plats diferents cuinats per  les nenes i els nens i guiat per un nutricionista, en el que hi haurà 10 espècies diferents entre  fruites, làctics i productes de proximitat.

Tindran PRIORITAT els centres que encara NO hagin gaudit d’aquesta activitat en altres edicions.  En aquest mateix enllaç hi podreu trobar un munt de recursos educatius, receptes, concursos….. i molt més.

Per sol·licitar-ho, heu d’enviar un correu electrònic a, info@fruita.cat indicant el nom de l’escola i la persona amb la que ens hem de posar en contacte.

 

Curs de suport lingüístic i social a l’escola Mestre Ignasi Peraire

Aquest curs 2019-20 s’inicia el pilotatge a l’escola Mestre Ignasi Peraire del curs Estratègies de suport a l’alumnat d’origen estranger en totes les àrees i matèries, amb la formació i suport de l’equip LIC. Un grup impulsor de l’escola ha iniciat aquest projecte, que treballa en modalitat telemàtica i sessions presencials d’assessorament. Les activitats del curs es basen en la pràctica dels docents en els seus grups classe i en la programació de les unitats o projectes didàctics que apliquen a les aules. Per tant, la participació en el curs es vincula directament a les activitats que els docents fan a l’aula amb els alumnes, a partir de les quals es reflexionarà i es faran propostes d’actuació.

Cançó de fer camí

Nou recurs educatiu sobre la poeta, narradora, editora, traductora catalana, catedràtica d’institut de català i veïna d’Ivars d’Urgell, Maria- Mercè Marçal.

Cançó de fer camí és un dels poemes més reconeguts i populars de Maria-Mercè Marçal. Un cant a la sonoritat que ha esdevingut un dels himnes de la lluita feminista. Un viatge intergeneracional que , a partir de la pregunta “Vols venir a la meva barca?” convida a dialogar en família sobre valors bàsics com la igualtat o la solidaritat. Il·lustrat per Carolina T. Godina, aquest tercer àlbum il·lustrat de Sembra Llibres, que presenta un nou format més reduït i una coberta en relleu, és tot un homenatge a una de les veus més importants de les lletres catalanes. Un llibre escrit des de la màgia i la convicció de qui se sentia tres voltes rebels.