Com ho fem?

Més important que el que fem és com ho fem, ja que la metodologia de treball amb els alumnes és la característica diferenciadora més important  del Camp d’Aprenentatge des dels seus inicis i forma part dels seus senyals d’identitat.

Al llarg dels anys, s’ha anat impregnant de les diferents teories més innovadores del coneixement pedagògic i de treball de l’entorn de les darreres dècades: l’estudi del medi, els projectes de recerca, l’educació ambiental, la interpretació del patrimoni …

Des del CdA pensem que els nois aprenen quan

• Es parteix dels coneixements previs.
  • Es presenten petits reptes d’aprenentatge fent preguntes, hipòtesis, o plantejant problemes.
  • L’alumne participa i construeix el seu aprenentatge assolint competències.
  • Aprenen entre iguals, s’ajuden (treball en grup).

És per això que al CdA no fem itineraris o sortides explicatives, sinó que plantegem preguntes per resoldre: per què el riu ha d’arribar al mar? Què menja el musclo? Per què migren els ocells?

Al CdA no som monitors, guies … som mestres i professors que hem decidit fer la nostra feina des d’una altra perspectiva, en un altre lloc, on podem desenvolupar una metodologia diferent.

Aquesta metodologia exigeix un treball previ a l’escola:

• Per contextualitzar el cicle d’aprenentatge.
  • Per fer els ensinistraments necessaris per al treball durant l’estada.
  • Per saber quins interessos i coneixements previs tenen els alumnes.

I un treball posterior:

• Per sistematitzar la informació rebuda.
  • Per consolidar els aprenentatges i competències adquirits.
  • Per saber aplicar-los en altres contextos.

Necessitem  la complicitat i la participació del professorat assistent en tot el procés perquè :

• Feu al vostre centre les activitats prèvies i posteriors.
  • Doneu un exemple d’actitud positiva i interès per allò que es fa.
  • Doneu suport als vostres alumnes durant l’aprenentatge.
  • Feu el seguiment del treball dels vostres alumnes i analitzeu les diferents respostes.
  • Feu avaluació de les competències assolides.

Aquest procés de participació es pot donar a dos velocitats :

1) La bàsica:

• Fent les activitats prèvies consensuades a la TC.
  • Vetllant durant l’estada  per l’acompliment de la normativa.
  • Fent arribar un treball posterior al CdA.

2) D’aprofundiment:

• Fent un Projecte Compartit  entre el CdA i el centre,  durant un trimestre de feina com a mínim, sobre algun aspecte de l’estada que impliqui un treball de disseny curricular i unes activitats al centre