Descobreix la teua ciutat

QUÈ ES EL PLA D’ACTIVITATS EDUCATIVES “DESCOBREIX LA TEUA CIUTAT”?

En el marc d’una concepció de l’educació oberta, que contempla la ciutat com una font de recursos educatius i, a la vegada, en un objecte d’estudi, la regidoria d’Ensenyament de l’Ajuntament de Tortosa i els Serveis Educatius del Departament d’Educació -Camp d’Aprenentatge de l’Ebre i Centre de Recursos Pedagògics del Baix Ebre- han organitzat des de principis dels anys 90 el Pla d’Activitats Educatives “Descobreix la teua ciutat”.

El conjunt d’activitats programades ha permés als alumnes dels nivells d’ensenyament obligatori de la ciutat de Tortosa apropar-se als espais i serveis que els ofereix la seua ciutat. Hem pretés, també, ajudar a conèixer el funcionament de la ciutat i afavorir la formació dels nostres alumnes vers una ciutat més sostenible.

Educació Infantil

Sentim el parc

Itinerari sensorial, dissenyat pel CdA de l’Ebre, que discorre per diferents arbres del Parc Teodoro González. Tocar, mesurar, olorar, escolar i explorar l’entorn immediat per tal de discriminar, relacionar i retenir dades sensorials són objectius d’aquetsa activitat.

La llegenda de la Cucafera

Recreació en titelles de la llegenda de la Cucafera de Tortosa de la mà de la Companyia l’Udol Teatre. Rufolet, la Cucafera, els nans .., com a personatges, i la cova d’en Rubí, la Catedral …, com a llocs significatius de la ciutat apropen als xiquets i xiquetes una llegenda sovint no gaire coneguda.

Cicle Mitjà

El mercat: rebost de la ciutat:

El Camp d’Aprenentatge de l’Ebre ha preparat el joc “El Laberint del Mercat” mitjançant el qual els alumnes descobriran el mercat com a rebost de la ciutat. Enregistraran dades sobre parades, productes i preus i aprofundiran en la funció del mercat dins de la ciutat.

Conèixer l’Ebre: de Tortosa a l’Illa dels Bous

Itinerari fluvial per a la descoberta del riu al seu pas per Tortosa, dissenyat pel Camp d’Aprenentatge de l’Ebre. Al llarg del trajecte en barca es realitzarà un joc de descoberta amb l’objectiu de copsar i comparar els diferents elements que configuren el paisatge fluvial.

Quadern alumne A4

Cicle Superior

Les muralles de Tortosa.

Descobrir com i per què la ciutat es defensava, transitar per les fortificacions que convertien Tortosa en una “plaça forta” per a controlar l’estratègic pas de riu… pot resultar una activitat apassionant alhora que didàctica de la mà de l’activitat que ens planteja el CdA de l’Ebre. Fossats, baluards, troneres i revelins, … es convertiran en aules obertes per a descobrir el passat de la ciutat.

Quadern de l’alumn A3

Descobrim els arbres del Parc

Un itinerari guiat del CdA de l’Ebre ens permetrà conèixer els arbres més representatius del Parc de la ciutat. Mirarem d’esbrinar-ne el nom, la seua ecologia i els seus usos més habituals. Els arbres estan plens d’anècdotes i de curiositats que anirem desvetllant en el nostre recorregut. Haurem d’iniciar-nos en l’ús de les claus dicotòmiques per a classificar-los. I tot ho farem per a que tots plegats estimem més el nostre Parc.

Educació Secundària Obligatòria 1r Cicle

Conèixer l’Ebre: Tortosa, port i pont.

Itinerari fluvial dissenyat pel CdA de l’Ebre per a la descoberta del riu al seu pas per Tortosa. Es tracta de descobrir la ciutat de Tortosa des de dins del propi riu comparant els diferents elements del paisatge fluvial des d’èpoques passades foins avui

Quadern de l’alumne A4

Llegir la ciutat: les parets parlen

Un recorregut preparat pel Camp d’aprenentatge de l’Ebre per la gent antiga de la ciutat de Tortosa mitjançant un joc dirigit per a descobrir la seva història a través dels missatges escrits en pedra, llegat dels nostres avantpassats.

Quadern de l’alumne A4

El parc: un oasi a la ciutat

Esta activitat del CdA té dues parts molt diferenciades. En la primera part, per mitjà d’una activitat en petits grups, enquestarem a diferents usuaris del Parc per a conèixer la seua relació amb est espai urbà. També farem una descoberta del espais singulars del Parc. En la segona part farem un itinerari botànic per tal d’aprofundir en el coneixement dels procediments d’identificació i classificació dels arbres així com del paper ecològic de cada espècie.

Quadern de l’alumne

Educació Secundària Obligatòria 2n Cicle

Projecte Ebre

El CdA de l’Ebre proposa un treball de camp per a l’estudi de diferents paràmetres biològics i mediambientals del riu Ebre al seu pas per la ciutat de Tortosa