Informació

Informació del camp

Podeu fer-vos una idea del nostre treball veient aquest vídeo de presentació que es va realitzar el 2011:

El centre educatiu que vol assistir al Camp d’Aprenentatge del delta de l’Ebre ha d’estar disposat a compartir amb el CdA un projecte de treball que es desenvolupa abans, durant i després de l’estada o sortida d’un dia, i que s’incorpora a la programació anual del centre.

Objectius

• Conèixer i interpretar els diferents paisatges, ecosistemes i aprofitaments del delta de l’Ebre.

• Crear consciència de la importància ecològica de les zones humides i de la necessitat de la seva conservació.

• Aportar recursos metodològics a l’estudi del medi i contribuir als objectius de l’educació ambiental.

Per tal de facilitar l’assoliment d’aquests objectius, les Estades o Sortides en el CdA comporten:

- Un coneixement previ, per part del professorat, de les instal·lacions, els recursos i la metodologia de treball.

- La realització d’una sèrie d’activitats al propi centre, prèvies i posteriors a l’estada, a partir dels materials facilitats pel CdA.

- La implicació del professorat en les activitats que es fan durant l’estada al CdA.

Les actuacions que ha portat a terme el Camp d'Aprenentatge al llarg d'aquests trenta anys  han estat molt variades: activitats amb alumnes, amb professorat, de difusió, de suport als centres...

que fem


Podem resumir-les en quatre àmbits generals, que descrivim a continuació. En els menús podeu trobar  detallada tota la informació.

1. Estades

El Camp d'Aprenentatge ofereix als nois i les noies la possibilitat de fer estades de 3 a 5 dies de durada. El grup estadant s’allotja en l’alberg de què disposa el Camp, que té una capacitat total (alumnat i professorat) de 49 places.

Les activitats del Camp d'Aprenentatge estan dissenyades per a complementar el currículum habitual a l'aula. Per tal de facilitar-ne l'assoliment dels objectius, l'estada en el CdA comporta també:

- Un coneixement previ, per part del professorat, de les instal·lacions, els recursos i la metodologia de treball.
- L'execució  d'una sèrie d'activitats al propi centre, prèvies i posteriors a l'estada.
- La implicació del professorat en les activitats que es realitzen durant l'estada al CdA.

2. Sortides d'un dia

El Camp d'Aprenentatge ofereix un conjunt d'itineraris d'un dia de durada que abraça diferents paisatges o àmbits temàtics de les comarques del Baix Ebre i el Montsià.

xiq2

Aquests itineraris estan adreçats als centre educatius de les Terres de l'Ebre, per tal que l'alumnat conegui i valori  l'entorn on viu.

El CdA posa a disposició dels centres el material curricular -guia del professorat i quadern de l'alumnat-, el material de camp que cal  emprar i també el guiatge de l'itinerari quan les seves disponibilitats ho permetin.

3. Projectes

El Camp d'Aprenentatge porta a terme diferents tipus d'actuacions, normalment adreçades als centres i professorat de les Terres de l'Ebre, que tenen una durada limitada en el temps, en funció de la disponibilitat i del tipus de projecte.

Hi ha projectes amb la participació de l'alumnat i del professorat, i d'altres adreçats només al professorat. Al llarg dels anys, el Camp ha anat fent tot tipus de projectes, dels quals queden materials i recursos: Programes Comenius, Projecte Rius, Projecte Coastwatch, Rius per  viure'ls, Projectes Compartits, Festa de l'arbre, Conèixer l'Ebre, etc.

També cal destacar diferents cursos per al professorat, escoles d'estiu, conferències, tallers, grups de treball, col·laboracions amb d'altres equipaments i institucions, itineraris i visites pedagògiques, exposicions ....

4. Publicacions i recursoscarpeta

El Camp d'Aprenentatge ha publicat tot tipus de materials didàctics, uns de suport directe a les seves activitats, i d'altres executats amb l'objectiu de promocionar el coneixement de l'entorn i l'aprofitament didàctic  per part del professorat i els centres educatius.

N'hi ha de tot tipus: quaderns de treball, dossiers per al professorat, làmines, pòsters, vídeos, jocs, aplicacions multimèdia, exposicions, etc. Alguns d'aquests materials estan disponibles en aquest espai web.

També disposem al CdA, per a consulta, d'una biblioteca-mediateca, i d'un fons documental dedicat específicament al coneixement de l'entorn local i de l'educació ambiental.

Un altre suport que oferim als centres educatius consisteix en el préstec de material didàctic i tècnic per a la realització d'activitats  curriculars de camp i/o de laboratori.

Més important que el que fem és com ho fem, ja que la metodologia de treball amb els alumnes és la característica diferenciadora més important del Camp d'Aprenentatge des dels seus inicis i forma part dels seus senyals d'identitat.

Al llarg dels anys, s'ha anat impregnant de les diferents teories més innovadores del coneixement pedagògic i de treball de l'entorn de les darreres dècades: l'estudi del medi, els projectes de recerca, l'educació ambiental, la interpretació del patrimoni ...

Des del CdA pensem que l'alumnat aprèn quan...

  • Es parteix dels coneixements previs.
  • Es presenten petits reptes d’aprenentatge fent preguntes, hipòtesis, o plantejant problemes.
  • Participa i construeix el seu aprenentatge assolint competències.
  • Aprenent entre iguals, s’ajuden (treball en grup).

És per això que al CdA no fem itineraris o sortides explicatives, sinó que plantegem preguntes per resoldre: Per què el riu ha d’arribar al mar? Què menja el musclo? Per què migren els ocells?...

Al CdA no som monitors, guies ... som mestres i professors que hem decidit fer la nostra feina des d’una altra perspectiva, en un altre lloc, on podem desenvolupar una metodologia diferent.

Aquesta metodologia exigeix un treball previ a l’escola:

  • Per contextualitzar el cicle d’aprenentatge.
  • Per fer els ensinistraments necessaris per al treball durant l’estada.
  • Per saber quins interessos i coneixements previs té l'alumnat.

I un treball posterior:

  • Per sistematitzar la informació rebuda.
  • Per consolidar els aprenentatges i competències adquirits.
  • Per saber aplicar-los en altres contextos.

Necessitem  la complicitat i la participació del professorat assistent en tot el procés perquè :

  • Feu al vostre centre les activitats prèvies i posteriors.
  • Doneu un exemple d’actitud positiva i interès per allò que es fa.
  • Doneu suport als vostres alumnes durant l’aprenentatge.
  • Feu el seguiment del treball del vostre alumnat i analitzeu les diferents respostes.
  • Feu avaluació de les competències assolides.

Aquest procés de participació es pot donar a dos velocitats :

1) La bàsica:

  • Fent les activitats prèvies consensuades a la TC.
  • Vetllant durant l’estada per l’acompliment de la normativa.
  • Fent arribar un treball posterior al CdA.

2) D’aprofundiment:

  • Fent un Projecte Compartit  entre el CdA i el centre,  durant un trimestre de feina com a mínim, sobre algun aspecte de l’estada que impliqui un treball de disseny curricular i unes activitats al centre

La seu del CdA està situada dins del nucli urbà de La Ràpita, al número 67 de l'avinguda Constitució.


Vegeu el Camp d'Aprenentatge del Delta de l'Ebre en un mapa més gran


Com arribar-hi

  • En transport propi, per carretera:

A La Ràpita, s'hi accedeix per la carretera N-340.

Des de Barcelona i Tarragona s'hi arriba per la mateixa N-340 o bé es pot agafar l'autopista AP-7. Si veniu per l'autopista, cal  sortir a la sortida 41 (Amposta-La Ràpita) i continuar els darrers 12 Km per la N-340 direcció Castelló.

Des de Lleida s'agafa la C-12 (Eix de l'Ebre) fins a Amposta, i es continua els darrers 10 Km per la N-340.

Per entrar al nucli urbà des de la N-340 i arribar al Camp, recomanem el segon o el tercer desviament (venint des de Barcelona), que s'agafen mitjançant un carril a l'esquerra.

  • En tren:

Estació L'Aldea-Amposta-Tortosa.  Informació de l'estació.

Consulteu horaris en:   https://www.renfe.com/es/es

L'estació és a 15 Km de La Ràpita. Podeu enllaçar amb autobús de línia. Vegeu horaris en  https://www.hife.es/(ALDEA L' EST FFCC --> LA RÀPITA).

Também podeu agafar un taxi:  https://taxislaldea.com/

  • En autocar de línia:hife

Línia directa des de Barcelona, Lleida i Tarragona. Consulteu horaris en: http://www.hife.es/es/

A Barcelona, sortida al carrer Numància, davant del núm. 165 i cantonada Diagonal.

Venda de bitllets a 20 metres, al c. Anglesola, 33.

Tel. 933 227 814.  i   902 119 814