DADES TÈCNIQUES
Autoria: Mercè Anguera
Il·lustracions: Mabel Pierola
Editorial: La Galera/ Cercle de lectors
Ciutat: Barcelona
Any de l’edició: 2002 (premi Hospital de Sant Joan de Déu, 2002)
Pàgines: 36
Edat: A partir dels 7 anys
ESTUDI DEL LLIBRE
Temes principals: Acceptació d’un mateix
Gèneres: Conte
Resum/argument:
La Maria ens explica un dia de la seva vida, concretament el dia que ha d’anar al casament de la seva tieta i s’ha de posar un vestit nou.
Al principi la Maria sembla que es coneix molt bé a ella mateixa: és neta, àgil, espavilada i llesta. Però aquest dia, els seus pares i els seus avis s’enfaden amb ella i li diuen que és una irresponsable. Aleshores la Maria, es fa un embolic i ja no sap com és ella realment.
Finalment serà la seva mare qui l’ajudarà a trobar una definició sobre ella mateixa que l’ajuda a acceptar-se tal i com és.
Personatges: Nens protagonistes, familiars, nenes, pares, avis.
PROPOSTA D’ACTIVITATS
Donat que el tema principal del llibre és el descobriment d’un mateix i l’acceptació de les qualitats i els defectes personals, la seva lectura pot ser l’excusa perfecta per iniciar un treball col·laboratiu i interdisciplinari de coneixença entre els companys i companyes de la classe.
Ens coneixem realment? Aquest podria ser el punt de partida. Organitzar-nos per grups i elaborar una sèrie de preguntes per a la realització d’entrevistes entre nosaltres mateixos. Per a l’elaboració d’aquestes entrevistes pot ser molt útil seguir l’estructura de llibre, doncs la Maria va enumerant les qualitats que creu tenir i expressant accions que, segons ella, ho demostren.
A partir de les respostes de les entrevistes es poden elaborar graelles i gràfiques molt senzilles. En una assemblea es poden analitzar els resultats d’aquestes gràfiques així com extreure conclusions. Aquestes conclusions ens ajudaran a entendre que tots som diferents, però que tots tenim qualitats que ens fan ser nosaltres mateixos.
Posteriorment es poden realitzar breus descripcions i murals a partir del que hem descobert i fins i tot fer servir fotografies que ens farem entre nosaltres.
Com a record de tot aquest treball cada nen i nena pot imitar la coberta del llibre, fent servir una tècnica plàstica i canviant el títol del llibre amb el seu propi nom: “Sóc molt ….” (Roger, Silvia,…).
ASPECTES A DESTACAR
És un llibre curt i fàcil de llegir però què permet una gran reflexió a cada pàgina, motiu pel qual es pot treballar amb nens de segon de primària. Les il·lustracions són molt expressives i ajuden molt a l’hora d’establir un diàleg sobre el text.
Ressenya a càrrec de: PILAR ANDIÓN (Escola Puig d’Agulles, Corbera de Llobregat)