Ogres i gegants

DADES TÈCNIQUES
Adaptacions de contes de Hans Christian Andersen, d’Óscar Wilde, de la tradició xinesa, espanyola, grega i del nord d’Europa.
Il·lustradora: Glenda Sburelin
Editorial: Parramón
Any d’edició: 2010
Format: Tapa tova reforçada
Idioma: Català
Pàgines: 48
Nivell: 2n de primària

ESTUDI DEL LLIBRE

Temes principals: Contes clàssics d’ogres i gegants
  • Subtemes: valor, enginy, generositat i col·laboració
Gènere: Àlbum il·lustrat

Resum:
Es tracta de set contes d’éssers enormes: ogres i gegants.
L’ogre vermell que va plorar, El gegant egoista, En Polzet i l’ogre, En Tàrtal, El combat dels gegants, Ulisses i el gegant Polifem i Les mongetes màgiques.
Són contes clàssics on es narren les aventures i desventures d’aquests personatges.
El tema del respecte i la defensa de la llibertat de l’ésser humà es presenta contraposant dos tipus de personatges molt diferents, per una part la força bruta, la utilització d’aquesta força amb finalitat egoista i la por representades pels ogres i gegants i per una altra part, la valentia, la llibertat i l’enginy dels personatges antagonistes.
Hi ha un excel·lent treball per part de la il·lustradoraGlendaSburelin.
Ambientació
Espai: La majoria dels contes es desenvolupen al bosc o llocs propers.
Temps: Són contes clàssics, fan referència a èpoques molt llunyanes en el temps.
Personatges:
L’Ogre Vermell, El Gegant Egoista, En Polzet i l’Ogre, En Tàrtal, Ulisses i El Gegant Polifem, en Pere, l’ogre Blau, nens del poble, els dos germans pastors.

PROPOSTA D’ACTIVITATS

Objectius:
  • Conèixer les característiques dels contes clàssics on surten personatges representats per ogres i gegants.
  • Valorar la valentia i l’enginy com a actituds i comportaments positius.
  • Aprendre a descobrir els diferents tipus de personatges que apareixen en una narració i la funció de cadascun d’ells.
  • Aprendre a distingir entre els fets principals i els secundaris.
  • Fomentar l’atenció i la concentració.
  • Reforçar el nivell de lectura tot gaudint amb les diferents aventures.
  • Expressar de forma oral les emocions que desperten els diferents esdeveniments dels contes.
  • Enriquir el vocabulari.
  • Reconèixer les diferents parts d’una narració: presentació, nus i desenllaç.
  • Fer descripcions de diferents personatges.
Activitats:
Abans de llegir el llibre:
  • Exercicis d’expressió oral
  • Observar les il·lustracions i fer hipòtesis.
  • Què ens suggereix el títol?
  • Què és un personatge fantàstic?
  • Què és un conte tradicional?
  • Coneixes algun conte on surtin ogres o gegants?
  • Quines característiques comunes tenen els personatges?
Desprès de llegir el conte:
  • Parlar de les hipòtesis fetes abans de lectura.
  • Opinar i comentar els contes.
La lectura del llibre:
La lectura del llibre es farà de dues maneres, el/la professor/a llegirà el primer conte en veu alta, a continuació es farà una activitat d’expressió oral on els alumnes podran expressar les emocions que el conte els ha suscitat.
Aprofitarem la lectura en veu alta per fer també la descripció dels personatges.
Lectura per part dels nens/es del conte “El gegant egoista”
Fer un dibuix del conte i escriure el que més és els ha agradat.

Carme Garcés i Pilar Salinas. Escola Sant Martí (Torrelles de Llobregat)