Més de pressa Cargolet!

Editorial: “La Vareta”
Any d’edició: 2009
Idioma: Català
Format: Tapa semidura de 30 x 21 cm.
Pàgines: 43
Edat: Primer curs de primària.

ESTUDI DEL LLIBRE

Temes principals: L’autoconeixement. La impaciència. L’acceptació dels altres.

• Subtemes: Les emocions, l’empatia, el respecte, la felicitat.

Gènere: Àlbum il·lustrat.

Resum/argument:
Més de pressa cargolet, és un conte de la col·leció “Contes per créixer” de la Dolors Garcia, narra les aventures de la fada Cel, quan va en busca de la seva vareta i pel camí es troba un cargolet.

Acompanyada per la Cuqueta, la petita fada Cel viatja en busca de la seva vareta, per poder anar a l’escola de fades i convertir-se en una fada de veritat… La fada es fa amiga del cargol, aquest s’ofereix a ajudar-la a buscar la seva vareta, però al seu ritme, la fada vol que hi vagi més de pressa, i per aconseguir-lo, l’empaita, li treu la closca… fins que seguint la veu de la Cuqueta, comprèn que és millor respectar el ritme del seu petit amic i gaudir de l’aventura.

Ambientació:

• Espai: paisatges de la natura.

Personatges: la fada Cel, el cargolet i la Cuqueta (la seva veu interior)

PROPOSTA D’ACTIVITATS
Com es dóna a entendre fàcilment, es tracta de treballar, l’acceptació del ritme de cadascú i de les seves limitacions, tota vegada que allò suposa la pròpia acceptació.
A partir de la lectura del conte, podem fer un treball d’investigació i autoconeixement sobre situacions semblants que ells/es hagin experimentat i vulguin compartir.
A la primera sessió:

• Comencem ensenyant la portada del llibre i deixant que els nens/es facin les seves hipòtesis sobre el contingut del mateix.
  • Comentarem qui és l’autor, l’il·lustrador, l’editorial i l’any en que es va escriure.
  • A continuació llegirem el conte i anirem ensenyant les il·lustracions.
  • Una vegada feta la lectura, deixarem un espai per que els alumnes manifestin la seva opinió respecte a la narració i puguin expressar també els sentiments que els hagi despertat.
  • A continuació farem les activitats de les pàgines 19-20-21-24 i 25 del conte: endevina, endevinalla oral i trencaclosques barrejat, finalment deixarem una estona per pintar la tapa del dossier que s’ha preparat.

La segona sessió consistirà en fer activitats relacionades amb el conte en petit grup:

• La resolució de dos laberints i una altra consistent en ordenar personatges del més ràpid al més lent.(Aquestes activitats es troben en la part final del conte).

Finalment, l’última sessió serà contestar les preguntes de la fitxa preparada i donar-lis un full emmarcat on han de dibuixar animals estranys.

• Abans de fer el dibuix es presenta aquest petit text:
  • Les persones i els animals tenim totes les parts del cos com han de ser!
  • Si un cargol hagués d’anar més ràpid tindria potes i no arrossegaria una closca…
  • Però llavors ja no seria un cargol, no?
  • Dibuixa com series tu amb ales, un cargol amb potes, un peix amb mans i un elefant amb closca! Què estranys!!!

ALTRES ASPECTES A DESTACAR
Es tracta d’un àlbum amb un text curt i un tema força adient per treballar les emocions, adreçat als nens i nenes de cicle inicial.
El llibre ajuda a adquirir i desenvolupar l’autoestima i confiança en ell mateix, a reflexionar sobre la tolerància i el respecte als altres, a ser constants… i, en definitiva a ser feliços.
Cal felicitar a l’il·lustrador pels dibuixos, ja que reflectixen molt bé allò que l’autora vol transmetre, les il·lustracions són senzilles, però precises i ben acolorides.
El tema dóna lloc a parlar sobre situacions semblants en què s’hagin trobat al llarg de la seva vida i sobre com ho van viure. A partir d’aquestes situacions i de la lectura i treball de les activitats del conte, preguntar com reaccionarien ara davant d’alguna situació semblant. El resultat d’aquesta última activitat ens servirà per fer la valoració del treball.

Ressenya: Carme Garcés i Pilar Salinas (Escola Sant Martí, Torrelles de Llobregat)