Personalitzar l’aprenentatge: pràctiques centrades en l’alumne. Una aportació de Ramon Grau

En el marc de la formació sobre El rol del centre educatiu dins del marc del Pla Educatiu de l’Entorn 0-20 de Sant Vicenç dels Horts, es va programar una conferència del professor Ramon Grau que es va haver d’emetre per videoconferència el passat dia 16 d’abril degut a l’actual situació de confinament.

Ramon Grau, és llicenciat en Ciències per la Universitat de Barcelona, és catedràtic de secundària en l’especialitat de Biologia i Geologia. Ha publicat diversos articles de didàctica de les Ciències i ha impartit cursos, seminaris i assessoraments en diferents àmbits curriculars (competències, incorporació de les TIC, lideratge pedagògic). Va ser director de l’extint INS Badalona IX, anys més tard director de l’institut Quatre Cantons del Poblenou de Barcelona, centre que es caracteritza per l’ús intensiu de les TIC en un context de globalització de matèries i, actualment és sub-director general d’Ordenació curricular del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

La proposta de Ramon Grau, que va versar sobre la personalització de l’aprenentatge, la podeu visionar tot seguit.

De Ramon Grau en podeu saber més coses a través de les seves pròpies paraules:

Sóc curiós, inquiet, pragmàtic i actiu. Procuro estar al dia en allò que m’interessa i lògicament l’educació és el meu àmbit professional. M’interessa millorar l’educació dels joves i això connecta directament amb la innovació. Quina educació mereix i requereix una persona que viurà al llarg del segle XXI? Traslladem el que sabem sobre l’aprenentatge profund als centres educatius i despleguem nous models d’organització que pivotin al voltant de l’aprenentatge. Replantegem globalment els elements que configuren l’educació (continguts, agrupacions, espais d’aprenentatge, temps, metodologies, gestió d’aula, avaluació, coordinació entre docents, rols d’alumnes i professors, relació família-centre educatiu …).

I, finalment, us deixem amb dues publicacions de Ramon Grau que podeu descarregar en format pdf.

• Quin tipus de solucions aportem als centres i al professorat per gestionar la diversitat? Com eradicar unes practiques tan habituals i amb efectes nefastos sobre les expectatives dels docents i les oportunitats d’èxit de l’alumnat com són les agrupacions per nivell i les adaptacions curriculars?
  • Quins canvis cal promoure a nivell d’organització de centre i models curriculars, pedagògics i d’avaluació per a garantir que tots els alumnes adquireixin les competències bàsiques durant l’educació obligatòria?
  • Quines polítiques han de desplegar-se perquè els centres educatius puguin atendre de forma inclusiva l’heterogeneïtat de l’alumnat i garantir la continuïtat educativa amb condicions d’èxit?
  • Com podem avançar cap a un nou model d’educació secundària obligatòria que posi en el centre de la seva acció la personalització dels aprenentatges de tot l’alumnat?