Full informatiu N.26 febrer 2024

 

STUDENT FILMS i DOCS&TEENS 2024

1) STUDENT FILMS (2-3 de maig)
Has fet un documental amb els teus estudiants? Presenta’l al Student Films, una mostra de cinema que projecta documentals realitzats per estudiants d’escoles i instituts en un marc escolar i d’aprenentatge.

2) DOCS&TEENS 2024 (6-10 de maig)
Estimula el pensament crític dels teus estudiants, promou l’empatia i fomenta el diàleg constructiu. Del 6 al 10 de maig porta els teus estudiants a veure documentals a la pantalla gran a la secció jove del Festival DocsBarcelona i reflexiona amb la dinàmica que proposem després de cada projecció.

  •  Quan: del 6 al 10 de maig (doble sessió: 9:45h i 11:45h)
  •  On: CCCB (Barcelona)
  •  Preu: 20€ per reserva
  •  Inscripcions: enllaç d’inscripció
  • Per a més informació podeu escriure a: escoles@docsbarcelona.com

3) NEXTUS (propostes durant tot l’any)
Recorda que durant tot el curs pots introduir documentals a l’aula amb les propostes de Nextus. Recursos pensats per a treballar a classe. Pots actualitzar el llistat de docents que tenen accés a: https://nextus.global/manage-account/school-data#user-management-section

“Decolonitzar el món i la vida”
La comissió de l’Agenda Llatinoamericana Mundial ofereix als centres educatius  de Catalunya una eina pedagògica que té més de 30 anys de vida; una eina de conscienciació social per a les comunitats educatives del centres (alumnat, professorat, famílies…).
L’Agenda Llatioamericana Mundial va néixer el 1992 a l’entorn de Pere Casaldàliga, religiós català mort el 2020 molt implicat amb els pobles indígenes, defensor dels drets de les persones menys afavorides.
En el document adjunt expliquen què és l’Agenda Llatinoamericana i presenten la campanya d’enguany: “Decolonitzar el món i la vida” perquè els centres la puguin conèixer i tinguin accés als diversos materials-

 

image.png ALMIA Centre d’Interpretació de les Energies (CIE)

Us infomem de la creació del Centre d’Interpretació de les Energies a Almatret (Segrià). És un projecte centrat en l’experimentació i divulgació del coneixement en matèria d’energia a nivell català i estatal.

Per a més informació:  https://almiaenergy.com/

El centre ofereix propostes pedagògiques adreçades a Primària,  Secundària, Batxillerat i FP:

–          La Ruta de l’energia, on veure d’aprop diferents instal·lacions energètiques; per les diferents instal·lacions generadores d’energia i distribució d’Almatret.

–          Espai museïtzat sobre energies renovables i eines de realitat virtual per reforçar la formació de l’alumnat a través de tallers i visites.

–          Tallers didàctics experimentals

Contacte: almia@almatret.cat

 
Científiques catalanes

Amb motiu de la celebració del dia de la Nena i la Dona en la Ciència, celebrat l’11 de febrer volem compartir amb vosaltres un recurs preparat per la Diputació de Barcelona que us permetrà apropar científiques catalanes a l’alumnat.

No espereu més! Feu clic als enllaços següents per aprofundir en les històries i èxits de les científiques catalanes:

Núria López-Bigas: Bioinformàtica 
Núria Montserrat: Bioenginyera a ICREA IBEC
Leticia Tarruell: Professora i investigadora en física experimental a l’ICFO
Clara Prats: Coordinadora del grup de Biologia Computacional i Sistemes Complexos de la UPC

Descobreix altres històries inspiradores

Us convidem a participar a les Jornades d’Educació d’UManresa, organitzades pels estudis d’Educació Infantil d’UManresa, sota el títol “El poder transformador de la lectura: el valor de la literatura infantil i juvenil”. Les jornades es celebraran el proper dissabte 9 de març a les instal·lacions d’UManresa.

Per a més informació, podeu entrar al nostre Blog d’Educació:  Jornades d’Educació UManresa [>]

 
Concurs d’escriptura crítica 

Us compartim informació sobre el concurs d’escriptura crítica que per primera vegada organitza  la Fundació Antoni Tàpies. És una de les iniciatives lligada a l’Any Tàpies, que volen  mantenir per als pròxims cursos.

El concurs s’adreça a alumnes d’últim cicle de Primària, ESO, Batxillerat i cicles formatius de grau mitjà.

Us p compartim l’enllaç amb les bases.

L’objectiu principal de la proposta és estimular el diàleg dels joves amb l’art des d’una perspectiva contemporània i des d’una visió crítica envers la realitat que ens envolta.

Contacte:  MARIA SELLARÈS PÉREZ 

FUNDACIÓ ANTONI TÀPIES
ARAGÓ, 255 – 08007 BARCELONA
TEL.: +34 934 870 315
MSELLARES@FTAPIES.COM
WWW.FUNDACIOTAPIES.ORG

Per tal d’acompanyar els docents en el desplegament del currículum, el Departament d’Educació acaba de publicar tres documents d’orientacions per treballar l’educació literària en tots els nivells educatius. Els podeu consultar i descarregar en aquest enllaç del Repositori Digital d’Educació o al nodes El nou currículum. Una oportunitat per aprendre amb sentit.

Són els següents:

Els itineraris literaris de lectura guiada: dos exemples.

Amb el propòsit de donar-los a conèixer a la comunitat educativa, us convidem a la sessió de presentació dels documents, que tindrà lloc en línia el proper dimecres 28 de febrer de 17:30 a 19h.

En aquesta infografia en trobareu tota la informació detallada. Podeu inscriure-us a l’activitat a l’apartat de formació en competència literària del web d’xtec.

 
Endinsa’t a la casa de la poesia!
Amb motiu del centenari del naixement de Viladot, el passat 27 de gener es va inaugurar l’exposició “Guillem Viladot i els creadors de Ponent”, un projecte que ha estat desenvolupat per la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran. 

Viladot acollirà els seus amics i col·laboradors més propers els quals van participar en la creació de Ponent, a Agramunt. Aquest grup inclou figures com Albert Coma Estadella, Leandre Cristòfol, Daniel Gelabert, Josep Guinovart, Manuel de Pedrolo, Josep Iglésias del Marquet, Lluís Trepat i Josep Vallverdú.

I per a les escoles, ofereixen una proposta educativaper treballar amb aquests autors i poder fer moltes altres relacions!
 
 
També ofereixen altres possibilitats:
  • La web del servei educatiu de “lo Pardal”, el museu de Guillem Viladot, on podeu trobar els paquets que ofereixen a les visites. Són idees del que poden fer a l’espai, però procuren que totes les experiències siguin personalitzades.
 
  • Maletes viladotianes, un material que permet múltiples connexions i relacions tant en els Instituts de secundària com en les escoles de primària. Viatjaran pels centres educatius d’arreu del territori per donar a conèixer Guillem Viladot i el seu llegat poètic-artístic- literari. Pretenen ser una provocació i una invitació a cada centre perquè facin les seves pròpies relacions amb artistes i llegats del seu territori. El projecte és obert i presentat de manera experimental.
 
Si hi esteu interessats/des, no dubteu a contactar a través del correu: educaciolopardal@gmail.com
A més, podeu fer moltes altres activitats a Agramunt; feu una ullada a la imatge amb informació sobre els atractius turístics i web de turisme del poble!
 
La lectura literària a l’aula: orientacions didàctiques de 0 a 18 anys

El Departament d’Educació acaba de publicar tres documents d’orientacions per treballar l’educació literària en tots els nivells educatius amb l’objectiu d’acompanyar els docents en el desplegament del nou currículum a l’aula.

La lectura literària a infantil. Orientacions per a l’ensenyament de la literatura

La lectura literària a primària. Orientacions per a l’ensenyament de la literatura

La lectura literària a ESO i batxillerat. Orientacions per a la lectura guiada. / Els itineraris literaris de lectura guiada: dos exemples.

Amb el propòsit de donar-los a conèixer a la comunitat educativa, es farà una sessió de presentació dels documents:

Sessió de presentació en línia en la qual hi intervindran algunes de les autores, expertes en l’àmbit de la lectura i l’educació literària.

Dia: dimecres 28 de febrer

Hora: de 17:30 a 19h

Els destinataris d’aquesta sessió formativa són tant educadors de llar d’infants, com professorat d’infantil, primària, secundària, batxillerat, adults i altres professionals de l’àmbit educatiu.

En aquesta infografia trobareu tota la informació detallada. Podeu inscriure-us a l’activitat a l’apartat de formació en competència literària del web d’xtec.

Dia de la dona i la nena a la ciència la Ciència.
Més de 500 científiques faran xerrades als centres educatius de tot el territori.
 
 
Si encara no teniu científica, us podeu connectar el dimecres dia 7 a partir de les 9 h del matí a les xerrades que oferirem en streaming. Consulteu la graella següent:
 
7 de febrer
9.00 h
 La dona i la indústria farmacèutica  María Luz Rodríguez 
7 de febrer
9.45 h
 Todas podemos ser 100tíficas  Elena Díaz
7 de febrer
10.45 h
 Mi viaje hasta la ingeniería  Cintia Pérez
14 de febrer
12.15 h
 Ciència dins i fora del laboratori: un viatge pel micromón cel·lular  Silvia Benito

A les 11 h, podeu seguir en directe l’acte de central de #100tífiques des de la pàgina web de l’edició de 2024. Aquest acte, que es retransmetrà des de l’Auditori Josep Irla de Girona, inclourà una entrevista a la Paula Costa, il·luminadora, fotògrafa i cantant del concurs musical ‘Eufòria’ de TV3, i la realització d’un taller científic. Comptarà amb la conducció de l’enginyera mecànica i arquitecta tècnica Sílvia Planella, fundadora i directora del projecte ENGINY-era i impulsora del programa televisiu de divulgació científica i tecnològica ‘DONA’m Ciència’, de Televisió de Girona. 

Per seguir l’acte central en streaming, feu clic aquí

Més informació 
Physicat

És un concurs de problemes de física adreçat a alumnes de secundària.

El concurs consisteix en la resolució de problemes en què els alumnes hauran de treballar en equips de màxim 4 membres. Cada grup disposarà d’un temps màxim d’una hora per a resoldre els exercicis. Les proves es realitzaran telemàticament en el mateix centre, en l’hora i el dia que el professor decideix (dins del termini marcat pel concurs).

La sisena edició del concurs Physicat es durà a terme de l’11 al 22 de març del 2024. 

Per inscriure’t, mira a “Instruccions i accés al concurs”.

 
 Intercanvi i difusió de pràctiques de transformació digitals dels centres educatius (no universitaris)

Amb el suport del Departament d’Educació de la Generalitat i la UOC, es porta a terme un projecte per fer intercanvi i difusió de pràctiques de transformació digitals dels centres educatius (no universitaris).

Una de les accions és una jornada d’intercanvi d’experiències entre centres educatius de província de Barcelona. Que es portarà a terme el pròxim 7 i 8 de març. Comptarà amb la presència de 17 escoles i instituts de província de Barcelona. Així com taules rodones per abordar temes de transformació digital, ètica i seguretat i avaluació
Programa i inscripcions (inscripcions gratuïtes)
Jornada: Parlar, llegir i escriure. Experiències per combatre el pessimisme

Els següents 16 (tarda) i 17 (matí) de febrer de 2024, hem organitzat una jornada gratuïta de llengua on hi haurà ponències i taules rodones.

S’exposaran evidències científiques de grups de recerca educativa i bones pràctiques que actualment s’estan duent a terme a centres educatius de Catalunya.

Esperem que sigui del vostre interès, que en pugueu fer difusió i esperem veure-us a la jornada.

A continuació deixem l’enllaç d’inscripció:

Catedra DOTSS
 III Jornades DOTSS

Des de la Càtedra DOTSS (Desenvolupament d’Organitzacions Saludables i Sostenibles) de la Universitat de Lleida ens plau presentar-vos les III Jornades DOTSS. Aquestes jornades agafen el relleu de les anteriors jornades, que van consolidar-se com un espai de trobada de professionals i estudiants de diferents àmbits: salut, esport, educació i social, amb la finalitat de compartir, coordinar actuacions i cercar sinèrgies de treball que facin més efectives i eficients totes les iniciatives al territori.

Les III Jornades DOTSS estan formades per un cicle de 3 conferències que es realitzaran els mesos de febrer, maig i octubre del 2024.

Aquestes conferències estan orientades a temes d’actualitat i d’interès, sempre en línia amb els àmbits de recerca de la Càtedra DOTSS.

La primera conferència del cicle de conferències es realitzarà el proper 7 de febrer a les 18h a l’espai Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la Universitat de Lleida a càrrec del Sr. Alberto Soler, psicòleg especialitzat en ‘Psicologia Clínica i de la Salut’.

La conferencia, titulada “Efectos y riesgos de las pantallas en niños/as de Educación Primaria. Cómo educar en un buen uso”  té una inscripció obligatòria i gratuïta.

Resum de la conferència:

Cada vez hay más preocupación por el papel que las pantallas y nuevas tecnologías tienen en el desarrollo de niñas y niños; países pioneros en la digitalización de las aulas como Suecia están dando marcha atrás en algunas de sus propuestas. ¿Cuál es el papel de la escuela en la educación tecnológica del alumnado? En esta ponencia repasaremos algunos mitos habituales respecto a infancia y NNTT, analizaremos los riesgos a los que están expuestos los menores y daremos algunas claves para abordarlos desde la escuela y la formación a familias.  

L’assistència a les 3 conferències de les III Jornades DOTSS permetrà l’obtenció d’un certificat d’assistència.

WEB: www.catedradots.com

Us facilitem també l’enllaç per a les inscripcions: https://forms.gle/Xt6K7E4EDt1Q9jkE9

Fotònica en 5 minuts! 

Està organitzat en el marc del Women in Science Month de l’ICFO per celebrar el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, sumant-nos a la Iniciativa 11 de Febrero.

Descobreix el món de la fotònica a través de 4 especialistes de l’ICFO, que explicaran per què la fotònica és important per a la seva investigació i la societat. Cada ponent tindrà 5 minuts per donar la seva xerrada de forma entretinguda i entenedora. Podràs també enviar-li les teves preguntes sobre ciència i les seves carreres en directe.

Aquest esdeveniment està dirigit a l’alumnat del segon cicle de l’ESO i de batxillerat.

El Fotònica en 5 minuts! tindrà lloc el dia 9 de febrer de 2024 al matí de 10:30 a 11:30 de forma virtual.

Apunta´t al seguent formulari.

Pots trobar més informacions a la nostra página web.

No dubtis en contactar amb nosaltres en cas que tinguessis dubtes o preguntes.

L’equip d’outreach de l’ICFO.

iFest

La Generalitat de Catalunya posa en marxa la sisena edició de l’iFest, el moviment de la innovació, l’emprenedoria i de la disrupció que impulsen la solució de reptes des d’una perspectiva d’impacte per garantir un món millor.

S’adreça als joves (players) de tota Catalunya dividits en dues categories, per garantir la competitivitat entre participants que provenen de diferents etapes formatives i adreçada també als docents que volen actuar com a (shakers) i liderar la innovació als seus respectius centres educatius.
L’iFest ofereix als i les joves un acompanyament en emprenedoria i innovació per promoure el talent i fomentar la creació de solucions per a la societat que provenen de la ciència, la tecnologia i la disrupció. Inclou:
 una formació elemental focalitzada en la resolució de reptes (iFest Bootcamp) – des d’ara i fins al març
 una competició on es triaran les millors solucions (iFest Competition) – inscripcions al març i gran final al maig
 una preacceleració pels projectes guanyadors, que consta de mentoria, ponències personalitzades, visites a startups i entitats de l’ecosistema i, per últim, ajuda per testejar la solució en el mercat (iFest Acceleration) – juny 2024
La pedra angular de l’iFest són els reptes, que posen sobre la taula problemes que d’una manera o altra ens afecten com a societat. Els reptes naixen de la col·laboració d’organitzacions i empreses com: La Mobile World Capital, el Sónar+D, l’Hospital Vall d’Hebron, l’Hospital maternointantil Sant Joan de Déu i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, entre altres.
 
Podeu consultar tots els reptes aquí.
 
Ens agradaria que ens poguéssiu incloure als vostres butlletins, agendes, difusió a xarxes, retuits, m’agrades… El que estigui a les vostres mans per tal de captar participació i talent. Us adjuntem una breu presentació de l’iFest on trobareu més informació.
 La notícia que hem publicat:
https://empresa.gencat.cat/ca/detalls/noticies/noticia-emprenedoria-139
 Un copy i una imatge per a XXSSSi teniu alguna pregunta, ens la podeu fer arribar a la bústia de correu electrònic:  ifest@gencat.cat.

Activitats gratuïtes per a docents

L’IDP-ICE de la Universitat de Barcelona ofereix una sèrie d’activitats gratuïtes per a docents, coorganitzades amb el Departament d’Educació, relacionades amb els diferents vectors del nou currículum i que tenen per objectiu proporcionar les eines i coneixements necessaris per adaptar-se als canvis i a la transformació educativa.

Les formacions estan desenvolupades per experts en l’àmbit de l’educació i són una oportunitat per a la millora professional i el creixement personal dels i les docents.

Us adjuntem el PÒSTER amb el detall de les formacions que oferim on podreu consultar el programa de cada activitat i accedir a l’enllaç d’inscripció corresponent.

Veureu que hi ha una oferta diversa tant en temàtica la qual hem organitzat segons els vectors del nou currículum com pel format (presencial, semipresencial, síncron o asíncron), creiem que pot aportar reflexió i nous coneixements.

El darrer curs aniria adreçat a aquelles persones que es vulguin iniciar com  formadors, o els formadors que volen reflexionar sobre la seva identitat com assessor-a tot incorporant noves eines.

Les inscripcions ja estan obertes!

logo unicefMural dels drets
Banderes blanques

Activitat per celebrar el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau, 30 de gener de 2024

Aquest Dia de la Pau volem animar-vos a mostrar una bandera blanca al vostre centre educatiu pel dret de tots els nens, nenes i adolescents a viure en pau i pel respecte de les escoles com a entorns segurs per als qui estudien i hi treballen.

A més, hissarem simbòlicament la nostra bandera blanca en xarxes socials amb el hashtag #BanderesBlanques #BanderesBlanques per compartir amb tothom el nostre compromís per la pau, la no-violència i el diàleg entre les persones i els pobles.

Inscriu-te i descarrega el PDF amb la guia docent, que conté idees per desenvolupar l’activitat.

Participa-hi 

Taller situacions d’aprenentatge que requereixen mètodes de recerca: Conflictes armats i processos de pau des de la investigació i l’educació

Aquest taller presencial de 10 hores pretén oferir pautes de reflexió, metodologies i recursos orientat a les situacions d’aprenentatge que requereixen mètodes de recerca a partir de recursos de l’entorn i fons documentals.

Enllaç a inscripció

 

Logo

Concurs de resolució de problemes “Fem Matemàtiques”

A l’adreça https://fm.feemcat.org/ ja podeu accedir a l’enunciat dels problemes de la primera fase de l’activitat FEM MATEMÀTIQUES 2024 i fer la preinscripció del vostre centre (ADEMGI).

NOVETAT!

Aquest any s’incorporen dos cursos més al concurs, 3r i 4t d’ESO! Ara el concurs va dirigit a l’alumnat de 5è i 6è de primària, i 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO.
Segons la categoria han de resoldre dos o tres problemes que, un cop treballats, es presenten en un informe on s’ha explicat i argumentat la seva resolució de manera clara i complerta.

La data d’entrega acaba el dia 23 de febrer.

Per a totes les categories en general es recomana, en la mesura que sigui possible, treballar amb material manipulatiu. En alguns problemes, a l’annex, trobareu una plantilla per retallar i poder treballar i fer proves tantes vegades com sigui necessari. Tots els problemes de la primera fase del FM per a primària estan fets perquè l’alumnat pugui treballar amb diversos materials manipulatius: domino, tangram, pattern blocs, retallar o doblegar paper i ús del geogebra si es considera adient. En general qualsevol material que pugui representar la situació que proposen els problemes pot ajudar en la seva resolució. La manipulació ens dona perspectives diferents de les que els donaria treballar només amb paper i llapis i els permet fer accions i provar, i més endavant descobrir patrons i generalitzar

En el Fem Matemàtiques es valoren, a més de la correcció dels resultats, altres aspectes, com l’ús d’estratègies originals i la capacitat per explicar el perquè dels possibles resultats numèrics; és a dir, no poden ser fruit d’un full de càlcul sense més explicacions. Fer problemes porta implícit: tenir iniciativa per cercar camins de solució, raonar i provar, connectar i comunicar, i representar processos inherents quan
es fan matemàtiques.

Si teniu qualsevol pregunta, no dubteu a contactar les coordinadores del concurs, Mireia Güell i Rosa Ma Sala, mitjançant un missatge a : ademgi@gmail.com
L’objectiu de l’activitat és que l’alumnat gaudeixi d’una estona fent matemàtiques.
Us animem a participar-hi!

2024 – XI Jocs Florals Escolars de Catalunya

La convocatòria dels Jocs Florals Escolars de Catalunya s’adreça als centres d’educació primària i d’Educació Secundària Obligatòria amb la finalitat d’estimular l’expressió escrita dels alumnes, aprofitant una tradició cultural ben arrelada a Catalunya que molts centres escolars de fet ja celebren als seus municipis o comarques.

El Departament d’Educació convoca els Jocs Florals Escolars de Catalunya amb l’objectiu de potenciar i estimular l’expressió i producció escrita dels nois i les noies i fomentar una tradició cultural pròpia i arrelada al país.

El Departament d’Educació convoca els XI Jocs Florals Escolars de Catalunya amb l’objectiu de promoure l’escriptura tant en prosa com en poesia en infants i joves de sis a divuit anys.

Us passem els enllaços informatius i de participació:

Per participar cal omplir els següents formularis (centres Alt Empordà). Termini: 24 d’abril 2024

    • Formulari 1: Participació alumnat (Recull de participació general. Són dades estadístiques d’abast nacional).
    • Formulari 2: Alumnat finalista (exclusiu per relacionar l’alumnat finalista, adjuntant el seu treball). Cal que ompliu un formulari per cada categoria on us presenteu.
 

mSchools Awards 2024

El mSchools Awards 2024 té com a objectiu promoure la transformació digital dels centres educatius, reconeixent l’excel·lència de projectes educatius duts a terme als centres de Catalunya, emmarcats en la temàtica proposada.

La temàtica posa l’èmfasi en l’ús de les tecnologies digitals com a element transformador per assolir una millora de l’entorn, de les persones i la societat.

Consulta les Bases del concurs

PRINCIPALS NOVETATS

Nova modalitat: projectes elaborats amb plaques programables micro:bit, Arduino o ED1. Per reflectir millor la diversitat digital i projectes que es desenvolupen actualment, s’obre una nova modalitat, que inclou la presentació de projectes elaborats amb plaques de prototipatge.

Temàtica: els projectes que es presentin en aquesta edició hauran de donar resposta a reptes vinculats a un dels següents quatre eixos:

  • Eix 1: Benestar emocional i social
  • Eix 2: Art i creativitat per la cohesió, integració i transformació
  • Eix 3: Ciutadania democràtica i consciència global
  • Eix 4: Llengua, cultura i diversitat 

A les bases trobareu exemples de temàtiques relacionades amb aquests eixos.

Contingut del projecte: a part dels continguts específics demanats a cada modalitat, tots els projectes hauran de presentar:

  • Vídeo explicatiu del procés, on els protagonistes han de ser els alumnes.
  • Pòster divulgatiu de la proposta.

PROPOSTES EDUCATIVES:

Activitats de Matemàtiques per a professorat i per a alumnat

Formacions

Cicles de conferències 2023/24

A partir del 29 de febrer de 2024 tornen les conferències:

  • Mirades matemàtiques. Adreçat a professorat d’infantil i primària.
    • Resolent reptes pas a pas amb habilitats de Pensament Computacional. 5 de març. Lucia Rotger. Universitat de les Illes Balears.
    • ¿Qué? ¿Para qué? ¿Cómo? Ideas para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en la Educación Primaria. 19 de març. Maria Nila Pérez, coordinadora del Proyecto Newton de la Consejeria de Educación de les Illes Canàries.
    • Representar per entendre les matemàtiques. 9 d’abril. Laura Gris, Carme Burgués i Tana Serra, docents i formadores de matemàtiques a Catalunya.
  • Perspectives matemàtiques. Adreçat a professorat de matemàtiques de secundària
    • Com dissenyar i implementar situacions d’aprenentatge? El cas del cadenats a segon cicle de l’ESO. Mariana Bosch, Berta Barquero i Susana Vasques. UB.
    • Uso de la herramienta GeoGebra en el aula de matemáticas. Pablo Triviño, ambaixador GeoGebra, professor de secundària en el IES Carmen Conde de Las Rozas, Madrid. Usuari GeoGebra, canal mediateca d’EducaMadrid.
    • Tratamiento de las fracciones, un ejemplo de cambio. Jose Manuel Vidal González, coordinador del Proyecto Newton de la Consejeria de Educación de les Illes Canàries.
    • Modelitzant matemàticament el món que ens envolta a través del Pensament Computacional. Juan Miguel Ribera. Universitat Illes Balears.

Activitats i concursos matemàtics

adreçats a les diferents etapes que  fomenten tant la participació com el desenvolupament i gust per les matemàtiques:

  • Fem Matemàtiques (5è de primària fins a 4t ESO) – Activitat que té la finalitat de contribuir a desenvolupar la competència matemàtica a través de la resolució de problemes tot fomentant la capacitat de comunicació i argumentació. Els problemes de la primera fase es treballen en equip i esdevenen una gran mostra d’activitats adequades per a treballar estratègies i desenvolupar actituds positives envers aquesta disciplina.
  • Tour de Mates (5è de primària fins a 2n Batx) – Competició de càlcul mental amb diferents categories i classificacions per resoldre el major nombre possible d’operacions matemàtiques en el temps marcat. Durant el procés es treballen diferents estratègies i algoritmes de resolució d’operacions de forma motivadora per a l’alumnat.
  • VídeoMAT! (I3 fins a BATX, CF i escola d’adults) – Projecte en el qual els i les alumnes creen vídeos on es responen preguntes que posen de manifest aplicacions de les matemàtiques o la seva presència en l’entorn per tal d’estimular l’interès de l’alumnat per la comunicació científica i la divulgació matemàtica i promoure una vivència de les matemàtiques que incorpori les seves aplicacions i la seva presència en l’entorn. Si esteu interessats/des a formar part del jurat del concurs, ens ho podeu comunicar per correu electrònic.
  • Concurs de Dibuixos Matemàtics (I3 fins a 6è de primària) – Activitat que fomenta la creativitat matemàtica i el gust per a ella en què es proposa que l’alumnat faci un dibuix de temàtica matemàtica des d’un vessant artístic i amb un títol que faci al·lusió directa al contingut matemàtic de l’obra.
  • Concurs de Fotografia Matemàtica (3r de primària fins a BATX, CF i escola d’adults) – La fotografia matemàtica és una eina per a la millora de l’aprenentatge de les matemàtiques on el protagonista sempre és l’alumnat. Per això, la proposta que fem pretén motivar als docents de tots els àmbits a plantejar activitats al voltant de fotografies matemàtiques.
  • Problemes a l’esprint (5è de primària fins a 2n Batx) – Activitat en línia adreçada a equips de centre en què es resoldran diferents problemes matemàtics durant una jornada. La principal característica de l’activitat és que el treball en equips fomenta que hi hagi intercanvi de possibles solucions entre diversos grups i el debat fins a trobar la solució.
  • Cangur 2024 (5è de primària fins a 2n de Bat i CF). – L’associació Le Kangourou sans frontières, impulsora de la prova Cangur a nivell internacional, té fixada com a data per a la celebració el tercer dijous de març, aquest any 2024 serà el dia 21 de març.
  • Planter de Sondeigs i Experiments. Es convoca la 15a edició del concurs Planter de Sondeigs i Experiments de treballs d’Estadística per a grups d’estudiants d’ESO i Batxillerat i Cicles Formatius del curs 2023-2024.  Termini d’inscripció: Fins al 16 d’abril de 2024. Organitzat per la UPC, UAB i UB.

Jornades

Altres

Grup de Recerca en Bioestadística i Bioinformàtica
El GRBIO, al que participa la UB i la UPC, ens fa arribar propostes per divulgar l’estadística i contribuir a la formació del professorat de secundària. El projecte GRBIO DIVULGA, és una iniciativa per a acostar l’estadística d’una forma amena i informal al públic general.

LABINQUIRY: Projecte de Transferència de Recerca Educativa
S’està desenvolupant aquest projecte des d’un grup d’investigació en didàctica de les matemàtiques liderat per Berta Barquero i Marianna Bosch, amb finançament de l’Agència Estatal d’Investigació. L’objectiu del projecte és ajudar a implementar a l’aula situacions d’aprenentatge en matemàtiques amb una metodologia concreta anomenada “recorreguts d’estudi i investigació”. Ens han fet arribar una proposta pilot sobre problemes de comptatge que han experimentat a 3r i 4t d’ESO durant 4 anys. Si esteu interessats en participar en aquest estudi, trobareu més informació

Formació CREAMAT segon trimestre

Des del CREAMAT ofereixen dotar de més recursos el sistema educatiu per millorar la formació permanent en didàctica de la matemàtica i la creació de materials i recursos que ens ajudin en aquesta tasca.

Formacions CREAMAT per al segon trimestre:

✔Tallers de Matemàtiques en Centre a secundària.
Contacteu amb dos o tres centres propers i inscriviu-vos a l’oferta de formació que trobareu a la web. Més informació

✔Activitats per investigar amb GeoGebra.
Per a qui vulgui aprendre a fer servir el GeoGebra en un ambient de resolució de problemes de matemàtiques i en activitats d’experimentació a l’aula. Més informació

✔Pensament Computacional a Matemàtiques.
Ofereix recursos, activitats, estratègies i metodologies de treball per programar amb Snap!, el certamen Bebras, programant utilitzant Microbits i pensament computacional desendollat amb propostes i activitats pròpies de l’àmbit matemàtic. Més informació

Cicles de conferències 2023/24

✔Mirades matemàtiques. Adreçat a professorat d’infantil i primària. Enllaç a tota la informació.
Resolent reptes pas a pas amb habilitats de Pensament Computacional. Lucia Rotger . Universitat de les Illes Balears.

✔Perspectives matemàtiques. Adreçat a professorat de matemàtiques de secundària. Enllaç a tota la informació.
Com dissenyar i implementar situacions d’aprenentatge? El cas del cadenats a segon cicle de l’ESO. Mariana Bosch, Berta Barquero i Susana Vasques. UB.

Formacions de matemàtiques organitzades des de la SG de Currículum:

 ✔Aramat 0-8. Si ets mestre d’escola bressol, educació infantil o cicle inicial de primària, trobaràs oferta de cursos al segon trimestre a…. Més informació

Altres:

✔Jornada de l’Associació Catalana de Geogebra

El dissabte, 17 de febrer de 2024. XVI Jornada de l’ACG “Com ens ajuda el GeoGebra a pensar matemàticament?” Podeu consultar més informació al web de l’ACG

Podeu estar al dia en la pàgina del CREAMAT.

Fem Ciència Logo
Fem ciència: Grup de treball i recursos per Investigar a l’aula

Compartim amb vosaltres l’enllaç de la web Fem ciència:https://mon.uvic.cat/fem-ciencia/ On podreu trobar la informació del projecte i consultar els itineraris d’investigació publicats per al cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior de primària.

Des del grup de treball de mestres Fem ciència ens comparteixen els itineraris científics creats per ajudar els infants a comprendre com la ciència i la investigació científica són una activitat humana específicament dirigida a la construcció de coneixement sobre tot allò que passa al nostre entorn.
Els materials curriculars dirigits a mestres de primària té l’objectiu de promoure la cultura científica dels nens i nenes.

El grup de treball “Investigar a l’aula” està format per docents de diferents centres educatius i coordinat per la Universitat de Vic i el David Segalés, company del CRP d’Osona.

Activitats per treballar en l’aula els ODS

Dotze activitats per treballar a l’aula els ODS  d’una manera reflexiva, fàcil i entenedora, adreçades a l’alumnat d’entre 8 i 12 anys, apropant-los a les diferents temàtiques que els ODS ens proposen treballar:

  • Els xiquets i les xiquetes ens conten el món.
  • Els drets de les xiquetes i els xiquets.
  • Les escoles del món.
  • Els objectius de desenvolupament sostenible.
  • Telenotícies.
  • El significat de les paraules.
  • La farmaciola dels afectes.
  • Acabar amb la pobresa
  • Xiquetes i xiquets podem fer les mateixes coses.
  • Com seré de major?.
  • Els ponxos.
  • Les siluetes
Veualta Logo
Recursos Lectura en Veu Alta

A la pàgina web del Certamen de Lectura en Veu Alta disposeu de la secció DIVULGACIÓ I RECURSOS on podeu trobar eines per a millorar la lectura en veu alta (la veu, la postura, l’expressió…):

  • Llibre divulgatiu “Els beneficis de la lectura en Veu Alta”, d’Anna Forés, David Bueno i Antoni Ruiz Bueno.
  • Com presentar el certamen als alumnes
  • Conversa sobre lectura en veu alta
  • Tutorial de lectura en veu alta (aspectes fonamentals, dicció, cos, organització del text)
  • Lectura i processos d’aprenentatge (la competició, emocions i aprenentatge, cooperació, dinàmiques cooperatives, gestió d’emocions)
  • Consells per a nois i noies (la lectura per als altres, la dicció i la veu, organitzar el text, el cos)
  • Models de lectura (vídeos a càrrec de Jordi Vidal i Berta Giraut)
  • Descarregables (criteris de valoració i el manual de la lectura en veu alta)
La diferència – Nou recurs! Videocontes amb perspectiva feminista i LGBTIQ+ #divendrescoeducatiu

La diferència – Nou espai web de videocontes educatius i recursos didàctics per a una educació inclusiva amb perspectiva LGTBIQ+.

A qui va adreçat? A centres educatius, AFAs, famílies, Xarxes SAI i entitats.

Què hi podem trobar? En el web es poden descarregar les guies didàctiques que acompanyen cada conte així com recursos per a centres educatius (infantil, primària, secundària).

La Diferència és una idea de Maria GiraltLaia Ventayol i Katy Pallàs que té com objectiu elaborar materials audiovisuals amb temàtiques i referents LGBTIQ+ en positiu, oferint solucions i nous imaginaris per a infants, joves i famílies i amb l’esperit que serveixi com a model d’inclusió transversal i apoderament per la visibilitat de les persones LGBTIQ+. El material té una clara intenció social pedagògica amb perspectiva feminista i LGBTIQ+ amb dimensió interseccional.

La Diferència és un projecte educatiu iniciativa de Gender and LGBT Lab en col·laboració amb Famílies LGBTI, que s’ha dut a terme gràcies a la subvenció del Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya.

Convocatòria XII del Premi Federico Mayor Zaragoza

Ja estan obertes les inscripcions a la convocatòria del XVII Premi Federico Mayor Zaragoza, curs 2023-2024, hi poden participar centres escolars, universitats, entitats, institucions i altres.

La proposta és elaborar un vídeo, en equips d’almenys 3 persones, de 2 minuts de durada, sota el lema:  LES RELACIONS PERSONALS I LES XARXES SOCIALS.

La dotació dels premis concedits consistirà en un primer, segon i tercer premi per a cada categoria de 400, 250 i 150 euros respectivament.

El termini d’inscripció i tramesa dels vídeos és del 15 de gener  al 15 de març del 2024.

Trobareu més informació i el formulari d’inscripció al següent enllaç: http://www.unescotortosa.cat/index.php/premisfmz/xvii-premi-fmz

Marc de les competències professionals docents

L’educació, entesa com a bé comú, ha de garantir el desenvolupament personal, social, acadèmic i professional de l’alumnat al llarg de totes les etapes educatives i ensenyaments. Aquest dret fonamental i de la persona obliga el sistema educatiu a proporcionar respostes des d’una mirada àmplia i alhora singular per a tots i totes, assegurant possibilitats de progrés a cada persona, d’acord amb les seves capacitats. Es tracta, doncs, d´un dret personal que esdevé garantia d’una societat més justa, equitativa i cohesionada.

Catalunya té una llarga tradició de renovació pedagògica i d’esperit innovador que ha de ser la palanca que orienti la presa de decisions pragmàtiques i fonamentades en els principis humanistes de l’educació, la inclusió i l’equitat davant dels reptes que planteja un món més globalitzat, digitalitzat, intercultural, multilingüe, divers i socialment complex.

Són obligades les referències en relació amb el context educatiu derivat de la pandèmia, seguint informes com ara: L’educació en un món després de la COVID: nou idees per a l’acció pública (UNESCO, 2020), on es marquen les claus educatives en temps de pandèmia, destacant especialment la valoració de la professió i la col.laboració entre docents, la capacitat d’innovar pedagògicament, l’educació com a bé comú i la inclusivitat; Lessons for education from COVID-19(OCDE, 2020), que destaca la resiliència i la capacitat dels docents de prioritzar accions dirigides a disminuir lafractura educativa; i Monitor de l’Educació i la Formació (Comissió Europea, 2020), on es descriu la necessitat dels docents de dominar la competència digital i les diferents modalitats de formació a distància.

El sistema de competències docents obliga a dur a terme accions transformadores en el marc de la formació inicial i contínua i a definir un nou model d’iniciació a la docència i de carrera professional docent, on el desenvolupament professional docent constitueix l’eix vertebrador de la professió docent, dissenyada per generar les condicions de l’aprenentatge de tot l’alumnat al llarg de la vida.

Més informació

Pdf

De nenes a científiques
De nenes a científiques, una acció que des de fa quatre anys organitza la UB per a celebrar l’11F, Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, amb tot l’alumnat de primària.

Aquest projecte busca generar el debat dins de les aules d’educació primària per tal que les generacions futures no repeteixin els patrons actuals de desigualtat en la representació de dones i homes en la recerca. Per això, la iniciativa anima a les escoles a participar en aquest concurs, on es demana que l’alumnat miri un vídeo sobre quatre científiques de la Universitat de Barcelona on comparteixen la seva història personal. Un cop visualitzat el vídeo, la idea és que les escoles ens retornin propostes que els infants hagin pensat per solucionar el problema.

Per què hi ha aquesta manca de visibilitat de les dones en la recerca? Què es podria fer per aconseguir que hi haguessin tantes dones com homes fent investigació?

Voleu ajudar-nos a arreglar-ho?

Comencem!

  • Visualitzeu el vídeo amb el vostre alumnat (dossier de l’activitat).
  • Ara toca treballar a l’aula! Us proposem que debateu a classe sobre la situació de les dones en el món de la ciència i la recerca, intenteu pensar com es podria fer perquè hi haguessin més nenes interessades en ciència. Amb les vostres conclusions, elaboreu un text, un dibuix, un àudio, una pel·lícula, el que més us agradi!
  • En darrer lloc, us demanem que ens feu arribar la vostra proposta omplint el formulari.

Entre totes les idees, triarem una que s’utilitzarà com a base per crear una imatge institucional per a l’11 de febrer de l’any vinent.

Teniu temps d’enviar les propostes fins el 29 de febrer.

Esperem que us sembli una proposta engrescadora i esperem les vostres idees!

WEB DEL PROJECTE – VÍDEO – DOSSIER

Els Baldiri

Els premis Baldiri Reixac, «Els Baldiri», són uns guardons anuals que reconeixen i impulsen escoles amb projectes educatius que utilitzen l’art i la cultura per millorar i transformar l’educació i la societat.

Escola catalana, i en català!

En aquesta edició, davant els atacs a la nostra llengua i la seva progressiva desaparició entre els joves, posem el focus en fer possible noves iniciatives que promoguin l’ús social de la llengua catalana mitjançant llenguatges artístics.

A l’escola és on comencen els petits grans canvis, també en l’ús social del català, i l’art i la cultura són un motor per fer-ho possible. Fem que les arts transformin l’escola. Fem Baldiri!

ARTS – LLENGUA – EDUCACIÓ

CONVOCATÒRIA OBERTA!

VIII edició de Recer[kids]

Del 08 de novembre al 05 de desembre estaran obertes les inscripcions a Recerkids, un programa educatiu impulsat per la Direcció General de Recerca del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. La iniciativa s’adreça a l’alumnat de 5è i 6è d’educació primària i té el propòsit d’apropar a les escoles l’activitat científica que duen a terme les universitats i els centres de recerca de Catalunya. Projecte de recerca: del 8 de gener al 12 d’abril.

Més informació

IV Concurs Jo tinc la Paraula

El concurs Jo tinc la paraula, que té com a objectiu provocar la reflexió per part de l’alumnat de secundària i batxillerat sobre els components que fan que la comunicació oral sigui eficaç. Amb un enregistrament de vídeo, a la manera d’un youtuber, podran expressar-se i comunicar les seves idees, opinions, dubtes, experiències, etc.

Lliurament de vídeos del 9 de gener al 4 de març de 2024

Descarregueu-vos les bases del concurs aquí

Més informació

 
Let’s Clean Up Europe

La campanya Let’s Clean Up Europe, promoguda per l’Agència de Residus de Catalunya, té per objectiu combatre la presència de residus abandonats en espais naturals i incentivar accions de neteja organitzades per escoles, associacions, ajuntaments… Una de les accions més emblemàtiques és el Correcull que es va iniciar al Servei Educatiu de l’Alt Empordà i es vol fer extensiu a la resta de xarxes d’escoles de Catalunya, s’han distribuït els kits Correcull a diferents CRP de Catalunya amb aquest objectiu.

El proper 8 de febrer de 2024 s’ inicia el registre d’inscripcions a la 11 edició de la Campanya Let’s Clean Up Europe! i s’organitzen 2 seminaris en línia per presentar experiències. Un d’ells està adreçat específicament a institucions educatives, serà el 8 de febrer a les 17:30 . Podeu consultar el programa adjunt.

S’hi presentaran experiències de 4 centres  i projectes molt significatius que proposen diferents maneres d’anar més enllà d’una recollida, debaten mesures de prevenció per evitar nous abocaments, tot fent anàlisi de les dades per geolocalitzar on són els abocaments i tipus de residus, treballar en xarxa entre escoles properes i creant situacions d’aprenentatge per posar en pràctica serveis comunitaris, entre altres.

Per a més informació: residus.gencat.cat/let’s clean up europe

Seminari Escoles https://residus.gencat.cat/ca/actualitat/agenda_dactivitats/detall/seminari_preparacio_escoles_LCUE2024

Des de l’Agència de Residus de Catalunya amb el suport del Departament d’Educació, s’ha creat un recurs per als centres educatius que volen participar a les campanyes de recollides de residus en espais naturals promovent serveis comunitaris i projectes d’aprenentatge més vivencials, com és la Campanya Europea Let’s Clean Up Europe! coordinada per l’ARC i el projecte Correcull.

Al CRP hem rebut el  Kit Correcull de l’Agència de Residus de Catalunya per a la recollida de residus. El kit el podeu demanar en préstec durant tot el curs.

Amb el material del Kit  els centres poden adherir-se a la campanya ambiental Let’s Clean up Europe!, que consisteix a realitzar accions de neteja en espais naturals del nostre entorn.

Tot el material està recollit en un contenidor de 90 l amb rodes que pesa 15 kg i té una alçada de 90 cm. El contingut del contenidor està format per:

  • 10 Sacs grans per indicar tipologia de residu
  • 10 Pinces de recollida de residus
  • 1 carpeta transparent amb 4 pòsters informatius
  • 1 Retolador no permanent
  • 25 Parells de guants 15 Talla S  i 10 Talla L
  • 45 Bosses individuals transparents (25) o nansa (20)
  • 1 Balança 30 o 150 kg
  • 1 Banderola reutilitzable resultats aconseguits

Es pot utilitzar el material formant part de la campanya Let’s Clean up Europe!.  El centre es pot incloure mitjançant enllaç SDR. També pot dur a terme una acció de neteja amb el suport del document “Manual de com organitzar una acció de neteja”.

Podeu trobar més informació sobre el contingut de la maleta, manuals, guies metodològiques i altres recursos a la web de l’Agència de Residus de Catalunya.

Si esteu interessats en el material podeu reservar-lo trucant al CRP.

Neix el Premi de Poesia per a Infants Rosa Sensat

L’Associació de Mestres Rosa Sensat, amb la col·laboració del grup TransVersant la poesia i l’editorial Kalandraka, convoquen el Premi de Poesia per a Infants Rosa Sensat, amb l’objectiu d’estimular la creació i publicació de poesia de qualitat en llengua catalana, adreçada als infants, i a la promoció lectora d’aquest gènere.El premi consta d’una dotació econòmica de 5.000 € i la publicació de l’obra. El termini per presentar els treballs comença el 14 de desembre i acaba el 21 de març de 2024. La resolució del jurat es donarà a conèixer durant la primera quinzena d’abril de 2024.

Poden optar al premi totes les persones majors de 18 anys, de qualsevol nacionalitat, amb obres originals i inèdites escrites en llengua catalana, en qualsevol de les seves variants. Les persones interessades hauran de lliurar la seva obra sota pseudònim via correu postal.

Kalandraka publicarà l’obra premiada durant el mes de setembre de 2024. L’editorial podrà publicar també els treballs que rebin una menció especial. El jurat estarà format per professionals de reconegut prestigi en l’àmbit de la literatura i l’educació.

Podeu consultar les bases completes de participació aquí.

Les aules pel futur en els centres educatius

Aules pel Futur s’alinea amb el projecte europeu Future Classroom Lab d’European Schoolnet.
Aquesta formació és dirigida a aquells equips directius i responsables de coordinació interessats a implantar el Projecte Aules pel Futur en els seus centres educatius.
El curs proporcionarà eines útils i pràctiques que facilitin als equips la innovació fonamentada pedagògicament i informada amb la recerca, usant les TIC, a partir de redissenyar espais educatius i incorporar metodologies actives per respondre a les necessitats educatives del segle XXI.
Els participants han de disposar de l’acreditació de la competència digital docent o coneixements homologables.

Més informació.

Recursos prevenció de Bullying i Ciberbullying per secundària

La Fundació Barça ofereix des del Programa Contra el Bullying accés als seus recursos de prevenció de Bullying i Ciberbullying per secundària i adolescents per ajudar en la prevenció del fenomen al vostre context.

Quadern pedagògic

A través de la peça d’Instagram ENTRA EN JOC disposeu d’un complet marc teòric i bloc d’activitats amb dinàmiques atractives per adolescents i que s’adapten a la gran varietat de grups i realitats del propi del vostre context

.Descarregar >>

Formació on line en obert

Estructurada en dos blocs de vídeo més dossier descarregable amb part formativa i activitats. La formació s’ha preparat en el marc de l’esport formatiu, però és també aplicable per equips educatius i monitors/es de lleure o d’espais d’educació no formal

Accedir >>

  Prevenció del Bullying

  Prevenció de violències a les escoles

Premis ImpulsFP

Publicada la convocatòria dels Premis ImpulsFP 

La convocatòria té per objecte seleccionar fins a 16 projectes o accions de centres educatius que imparteixen ensenyaments professionals, titularitat del Departament d’Educació. Els projectes o accions han d’haver estat desenvolupats durant els cursos escolars 2022-2023 o 2023-2024 i no han hagut de ser premiats en convocatòries anteriors.

El concurs ofereix diverses modalitats: Premis Emprenedors, Premis Innovació, Premis Excel·lència i AlumniFP. 

El termini de sol·licitud comença el dia 9 de gener de 2024 i finalitza el 31 de març.

Per a més informació al respecte i accés a la sol·licitud, consulteu aquest enllaç: Premis ImpulsFP. Us animem a participar-hi!

43è Concurs BBVA de Dibuix Escolar

La Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC), amb el suport de BBVA, convoca el 43è Concurs BBVA de Dibuix Escolar, amb l’objectiu de servir d’estímul per desenvolupar les habilitats i capacitats de l’alumnat de primària i d’educació especial en l’àmbit del dibuix i la il·lustració, així com per fomentar la lectura en català mentre es treballa l’educació emocional i el respecte al medi ambient. Amb aquesta iniciativa, els mestres poden treballar els contes al centre des de vessants tan diverses com la plàstica, la llengua catalana i els valors socials i cívics.

L’edició d’enguanyque porta com a títol L’arbre de la vida i altres contes per cuidar el planeta tracta sis històries alineades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que l’Organització de les Nacions Unides es proposa assolir per tal de transformar el món mentre arriba l’any 2030, i que ens volen conscienciar de la importància de cuidar el planeta.

📆 Les escoles poden lliurar els dibuixos fins al 16 de febrer de 2024

A la web podeu descarregar els contes: www.fcaixescatalanes.cat/premi/concurs-dibuix-escolar/

Al blog www.contesperaprendreaser.blogspot.com es poden trobar materials i recursos proposats per l’autora per treballar-los a l’aula.

Bases Full de participació | Full de dibuix

Més informació i consultes:
ww.fcaixescatalanes.cat
concursdibuix@gmail.com

Accions del segon trimestre #ActuaX25
Celebració dels 25 anys de la Xarxa d’Escoles Verdes

ACTUA X 25 és el nom de la iniciativa que aglutina totes les accions que formen part dels actes de celebració dels 25 anys de la Xarxa d’Escoles Verdes. La campanya s’inicia a mitjans de juny de 2023 i es desenvoluparà al llarg de tot el curs 2023/24 fins al juny de 2024, quan tindrà lloc la Festa de Cloenda.

Cada trimestre es presentaran 8 propostes d’accions per dur a terme amb l’alumnat i la comunitat educativa dels centres adscrits. D’aquesta manera, al llarg del curs es podran realitzar fins a 24 accions. A totes aquestes, s’hi afegirà una 25a que serà la Festa de Cloenda, on tots els centres que formen la Xarxa estaran convidats a participar-hi.

Més informació

Centres en dansa per la inclusió

El projecte Centres en dansa per la inclusió, una iniciativa que neix de la Taula de Participació per un Sistema Educatiu Inclusiu (TAPSEI) i que té com a objectiu fonamental introduir dinàmiques d’acció que no només afavoreixin la reflexió, sinó que també permetin transformar els centres educatius en espais més inclusius.

Per tal d’assolir aquesta fita, s’han elaborat diversos materials amb orientacions i recursos, en què es disposarà de l’acompanyament personalitzat de les dinamitzadores d’educació inclusiva (DEI), que facilitaran els processos interns de construcció d’una cultura inclusiva dins de la vostra comunitat educativa.

Per formalitzar la vostra participació, cal que empleneu el formulari d’inscripciófins al 15 de febrer, que trobareu a la pàgina Centres en dansa per la inclusió de la intranet – Portal de centre, amb la informació del projecte.

Més informació

Beca Benjamin Franklin

Si teniu alumnes d’entre 16 i 18 anys els pot interessar la Beca Benjamin Franklin. Es tracta d’un programa finançat pel Departament d’Estat dels Estats Units que busca promoure les relacions entre els joves europeus i els nord-americans i crear consciència dels valors que comparteixen. El programa està previst que es desenvolupi aquest estiu entre el 22 de juny al 20 de juliol de 2024.

En aquest enllaç podeu consultar la informació completa del programa.

El termini per presentar candidatures acaba el 9 de febrer de 2024 a les 24 h.

Americana film fest 2024

El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb La Fundació Víctor Grífols i Lucas i Acció>Cinema, organitza les sessions matinals per a centres educatius de l’Americana Festival, festival de cinema independent nord-americà de Barcelona.

En aquestes sessions es projecten tres pel·lícules de temàtica social, mediambiental o humanística proposades per Acció>Cinema i un documental de tema científic (bioètica) que ha estat seleccionat per la Fundació Víctor Grífols i Lucas.

Totes les sessions comptaran d’una presentació prèvia i un debat posterior amb els participants per tractar temes sorgits a partir del contingut dels metratges.

Els principals objectius de l’activitat són els següents:

  • Apropar el món del cinema i concretament dels documentals a l’alumnat.
  • Discutir i opinar sobre temes socials, mediambientals, científics o humanístics.
  • Treballar el pensament crític per un món més just
  • Practicar les llengües estrangeres en un entorn diferent del de l’aula.
Descripció de l’activitat

Els centres educatius que hi participin triaran una pel·lícula d’entre les quatre recomanades.

Un especialista introduirà cada sessió i es farà un debat posterior.

Es proporcionarà material addicional per continuar treballant a l’aula.

En aquest enllaç trobareu informació de les pel·lícules que es projectaran, la temàtica que tracten i la llengua que utilitzen (en VOSC).

Aquesta activitat gratuïta va adreçada a l’alumnat de 4t d’ESO i Batxillerat.

Modalitats de participació

Hi ha dues modalitats de participació per facilitar l’accés a l’activitat als centres que hi estiguin interessats:

1- Sessions presencials: 

Cinemes Girona de Barcelona

Dates: 27, 28 i 29 de febrer i 1, 5, 6 i 7 de març.

Horari: 10:30 h

Projeccions:

Dirigides als centres de Barcelona i la seva rodalia.
Inscripció en aquest formulari fins al 23 de febrer.
Tindran preferència els centres públics, seguint l’ordre de sol·licitud i fins a esgotar les places disponibles.

2- Sessions en línia: 

Dirigida als centres que no poden accedir amb facilitat al cinema on es fan les sessions presencials.

En aquest cas es dona la possibilitat de triar entre les mateixes quatre pel·lícules, que es podran visualitzar a l’institut entre l’1 i el 31 de març.

Inscripció en aquest formulari fins al 23 de febrer.

20è Certamen literari escolar en llengües d’oríngen

Convocatòria del 20è Certamen literari escolar en llengües d’oríngen

El tema que us proposen enguany és “LA LLENGUA MATERNA”.

Trobareu al web les bases de participació i els formularis d’inscripció.

Família i pantalles. Web de l’eduCAC

En aquesta secció del web de l’eduCAC trobareu recursos per a facilitar a mares i a pares un acostament al món digital dels seus fills des de l’acompanyament saludable, els límits i els pactes. Han estat elaborats per l’equip eduCAC amb la doctora Núria Aragay, psicòloga adjunta coordinadora de la Unitat d’Addiccions comportamentals, i Glòria Estopiñá, pediatra, ambdues del CST.

A més de consells digitals, un test digital per a famílies o com detectar les fake news, a la mateixa web també podeu consultar diverses infografies i vídeos:

Youth Hacking 4 Freedom 2024 (YH4F)

YH4F (Youth Hacking 4 Freedom) és una competició de programació per a joves europeus d’entre 14 i 18 anys, independentment dels seus coneixements de programació. Els 6 guanyadors rebran un premi en metàl·lic, repartint-se en total més de 10.000 euros.

Amb YH4F, la Free Software Foundation Europe busca donar suport a aquells joves compromesos amb el Programari Lliure i aquells que estiguin començant a programar i vulguin aprendre més sobre Programari Lliure. Per això, YH4F és la manera perfecte perquè els joves entrin en contacte amb el Programari Lliure i experimentin, a través de la pràctica, les quatre llibertats que el Free Software ofereix. Els participants poden desenvolupar el seu propi projecte de Programari Lliure o contribuir a un ja existent, entrant en contacte amb el treball col·laboratiu i les comunitats de Programari Lliure. I, per descomptat, passar-ho bé és una part essencial de l’experiència!

Els participants poden registrar-se aquí: Youth Hacking 4 Freedom – FSFE’s hacking competition

La competició començarà amb un acte inaugural el 7 de desembre a les 19:30 h. CET per a tots els joves interessats. En aquest acte compartirem tota la informació sobre YH4F 2024 i  respondrem totes les preguntes dels participants. Per participar a l’esdeveniment els joves poden escriure’ns a la següent adreça de correu electrònic: Youth Hacking 4 Freedom – FSFE’s hacking competition

L’1 de gener de 2024 començarà el període de programació, que s’allargarà fins al 30 de juny de 2024. Durant aquests sis mesos els participants treballaran el seu projecte de Programari Lliure. Mensualment, durant tot el període de programació, s’organitzarà una reunió en remot, perquè els participants es coneguin i puguin resoldre dubtes dels seus companys i fer amistats per tota Europa. Durant aquestes reunions tant l’equip organitzador com els membres del jurat, proporcionarem informació sobre temes de Programari Lliure.

YH4F 2024 en poques paraules:

  • Els participants han de tenir entre 14 i 18 anys en el moment de la inscripció.
  • La participació és gratuïta, però la inscripció és obligatòria. La inscripció està oberta durant tot el període de codificació. Per inscriure’s, si us plau comparteix aquest enllaç: Youth Hacking 4 Freedom – FSFE’s hacking competition
  • L’acte d’obertura és el 7 de desembre del 2023
  • El període de codificació és entre l’1 de gener i el 30 de juny de 2024. * Durant el període de codificació, els participants podran participar a les reunions mensuals en línia.
  • Els guanyadors del primer, segon i tercer lloc rebran 4.096, 2.048 i 1.024 euros respectivament. També hi haurà tres premis especials de 1.024 euros. En total es repartiran uns 10.000 euros.
  • Cada participant que hagi presentat un projecte rebrà també un certificat de participació i un premi especial.

El concurs es realitzarà a distància, excepte la cerimònia de lliurament de premis que tindrà lloc a Brussel·les durant un cap de setmana del mes d’octubre de 2024( es convidarà als guanyadors i a un familiar amb totes les despeses pagades).

Pots trobar més informació sobre el concurs de codificació FSFE al següent enllaç:

2024 Youth Hacking 4 Freedom kicks off – FSFE i a https://yh4f.org.

Amic ficcions: concurs de relats per a joves

Proposta de creació literària dirigida a joves de 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà en la que podeu inscriure-us fins el 30 de gener.

Per poder participar cal registrar-se a la web d’Amic ficcions on trobareu tota la informació i les bases del concurs.

Cal triar un dels quatre relats proposats a partir del qual iniciar la narració i dividir-la en tres capítols que s’hauran de publicar en les següents dates:

Capítol I: del 8 de gener al 30 de gener de 2024
Capítol II: del 31 de gener al 21 de febrer de 2024
Capítol III: del 22 de febrer al 20 de març de 2024

Es pot fer de forma individual o en grup de fins a tres persones i tots tindran la possibilitat de guanyar productes tecnològics.

Animeu als vostres alumnes a participar ja que pensem que pot ser una molt bona manera d’incentivar la seva creativitat i a més, com a docents, també podeu optar a un premi!

La Laura i en Joan visiten la vostra escola!

Coneixeu els contes de la Laura i en Joan? La col·lecció de contes es troba online però també a les biblioteques i escoles de Catalunya. El seu objectiu és compartir amb la mainada (educació primària) en forma d’aventura, la recerca que es fa a casa nostra, de manera que permeti a les noies i als nois descobrir quina finalitat té i fomentar les vocacions científic-tecnològiques. A la web del programa també hi trobareu activitats digitals i altres activitats i iniciatives.

CONTACONTES

Vols que la Laura i en Joan visitin la teva escola?

L’activitat dels contacontes destinada a 4t i 5è de primària s’inspira en el contingut d’un conte. Dura 90 minuts i consta d’una posada en escena del conte i una part experimental, en què l’alumnat es converteix en investigadors i investigadores.

Les temàtiques que tenim disponibles són: Arqueologia, Fotònica, Lingüística, Nanotecnologia, Tecnologia dels aliments i Astronomia.

Consulta aquí el catàleg.

XXI Premis eduCAC

L’objectiu d’aquests guardons és fomentar l’educació en comunicació als centres educatius i reconèixer la tasca duta a terme pels docents a les aules.

S’hi poden presentar els treballs desenvolupats durant el curs escolar vigent i l’anterior.

Poden participar-hi tots els centres públics i privats de Catalunya amb estudis d’infantil, primària i secundària postobligatòria. Hi ha tres categories diferents:

Documentació que cal presentar:

  • La sol·licitud de participació degudament emplenada, signada i segellada
  • el document explicatiu del projecte en PDF
  • la producció audiovisual
  • i un tràiler o videoresum d’una durada màxima d’un minut.

A la web del certamen (https://www.educac.cat/premis-educac/xxi-premis-educac) hi trobareu:

  • les bases de cada categoria
  • els formularis d’inscripció
  • preguntes freqüents

Inscripció

  • Per internet: fins el 23 de febrer per presentar ÚNICAMENT la sol·licitud, i fins el 8 de març de 2024 per pujar la documentació al núvol eduCAC.
  • Presencial: fins al 8 de març de 2024 (sol·licitud de participació i documentació).
  • Si teniu cap dubte, escriviu a educac@gencat.catExposició Dones que van canviar el món
Dia de la Internet Segura

El 6 de febrer de 2024 se celebrarà una nova edició del Dia de la Internet Segura. Escoles i instituts d’arreu del país se sumaran a aquesta festivitat que té com a objectiu principal i primordial assolir una Internet més segura, més cívica, més respectuosa per a tots i per a totes. Estigueu molt pendents del web www.internetsegura.cat per seguir totes les activitats, iniciatives i accions que es duran a terme.

El Safer Internet Day  es va proposar el 2004 en el marc de la Unió Europea i en el marc del projecte SafeBorders. De llavors ençà s’ha estès de manera global i actualment se celebra a uns 170 països. Tot i que originàriament Insafe era la xarxa que aglutinava totes les activitats, des de 2016 es va rebatejar com a Better Internet for Kids  amb l’enfocament de la Comissió Europea del Creating a Better Internet for Kids .

Amb el lema ‘Troba el fake. Vídeos, imatges i àudios no sempre són el que sembla’, des de l’Agència de Ciberseguretat hem preparat diversos materials que poden servir de suport per al professorat per fer activitats didàctiques i traslladar el concepte d’hipertrucatge a l’aula.

En el següent enllaç podreu descarregar-vos tot el material que us indiquem a continuació: https://internetsegura.cat/wp-content/uploads/2024/01/Material-del-Dia-de-la-Internet-Segura-per-a-la-comunitat-educativa.zip

  • Banner web de l’edició d’enguany del Dia de la Internet Segura 2024.
  • Cartell de l’edició d’enguany del Dia de la Internet Segura 2024.
  • Guia docent amb activitats a l’aula pel Dia de la Internet Segura.
  • Imatges de l’edició d’enguany del Dia de la Internet Segura 2024 per a la xarxa social d’Instagram (en format de publicació (post) i en format d’història instantània (story))..
  • Imatges de l’edició d’enguany del Dia de la Internet Segura 2024 per a la xarxa de Twitter.

Addicionalment, a través dels següents enllaços podreu accedir a les activitats interactives:

Si voleu més informació, visiteu el web https://internetsegura.cat/dia-internet-segura/

Podeu seguir els nostres hashtags: #diaInternetSegura  i #SID2024 .

Més informació

Dones i Ciència, història d’un greuge – Conferència de la Societat Catalana de Biologia

Conferència: DONES I CIÈNCIA, HISTÒRIA D’UN GREUGE.

Data: 14 de febrer de 2024, a les 19h

Lloc: Sala Pere i Joan Coromines, IEC

Ponent: Teresa Claramunt Vallespí, catedràtica jubilada d’ensenyament secundari en l’especialitat de biologia i geologia a l’IES Al-Ándalus, Almeria. Membre del Centre d’Estudis de Gènere de la UNED i col·laboradora externa del Centre del Professorat (CEP) d’Almeria en matèria de coeducació.

Organitza: Secció d’Ensenyament de la SCB

Inscripcions en aquest enllaç.

Els objectius de la conferència són:

  • Reflexionar sobre les raons de l’omissió i l’ocultació de les dones científiques.
  • Visibilitzar algunes de les aportacions de les dones a la història de la ciència.
  • Analitzar les dificultats que han tingut i continuen tenint per a desenvolupar la seva feina.
  • Veure com a les aules es pot i seria bo treballar aquest tema.

Programa de benestar emocional “Benestar per estar bé”

Des del Departament d’Educació s’ha iniciat el programa de benestar emocional “Benestar per estar bé” que es dirigeix als equips directius, tutors, docents i altres professionals del cicle superior d’educació primària, ESO i ensenyaments postobligatoris.

Aquest programa, que és finançat amb fons del Programa de Cooperació Territorial de Salut Mental del Ministeri d’Educació, té els objectius següents:

  • Acompanyar els i les docents per oferir-los eines per a la millora del benestar emocional.
  • Donar suport al professorat quan detecta dificultats de gestió emocional amb l’alumnat.
  • Assessorar els centres educatius en situacions greus de gestió emocional que es puguin produir en el centre.
  • Detectar i donar una resposta grupal en situacions de risc demalestar emocional en l’alumnat.
  • Promoure actuacions preventives que tinguin un impacte positiu en el benestar emocional i relacional d’infants i joves.
  • Oferir formació al professorat que contribueixi a desenvolupar les competències relacionades amb el benestar emocional per adequar-les a les necessitats actuals.
  • Fer promoció de la importància del benestar emocional i sensibilitzar els centres educatius en aquest sentit.
  • Desenvolupar competències, habilitats i capacitats dels infants i joves per al desenvolupament emocional.
  • Oferir eines i recursos a les famílies per a la gestió emocional dels fills i filles.

Aquests objectius es concreten en les línies d’actuació següents:

  • atenció telefònica a docents,
  • intervenció en els centres en situacions crítiques,
  • acompanyament als centres en la gestió del benestar emocional de l’alumnat,
  • proposta de dinàmiques de gestió emocional en grups classe,
  • elaboració de recursos i material didàctic,
  • formació del professorat,
  • suport als docents en l’acompanyament a les famílies.

Per dur a terme això, el Departament disposa de un equip de 20 professionals, que coordina i gestiona el programa. Concretament, està format per 2 coordinadors, 17 professionals de l’àmbit de la psicologia i la pedagogia, i 1 tècnic administratiu.

Aquest equip rebrà l’assessorament periòdic de persones expertes del sector, així com del Departament de Salut.
Es pot contactar amb l’equip d’acompanyament per al benestar emocional:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>