Cicle de conferències: Perspectives Matemàtiques. 2023/24

Perspectives matemàtiques és un cicle de 4 conferències anuals al voltant de temàtiques d’actualització científica i didàctica, adreçades al professorat de matemàtiques de secundària.

Inscripcions al cicle “Perspectives matemàtiques” i més informació.

Les conferències s’emeten a través del canal de youtube de Creamat i queden enregistrades per poder-les veure també més endavant.

La inscripció al cicle i completar els qüestionaris dins el termini d’una setmana després dels enregistraments dona un certificat de formació de 8 h.

Conferència: Modelitzant matemàticament el món que ens envolta a través del Pensament Computacional.  

      • A càrrec d’en Juan Miquel Ribera i la Lucia Rotger, de la Universitat de les Illes Balears.
      • Data: dijous 18 d’abril de 2024 a les 18.00 h.
      • Enllaç a l’emissió en directe.
      • Enllaç al formulari per acreditar l’assistència.
      • Enllaç a la presentació

Resum: Presentarem diferents eines digitals d’accés obert sobre les que modelitzar tridimensionalment, desenvolupant habilitats de visualització, representació i construcció de figures geomètriques en tres dimensions.

El professor Juan Miguel Ribera Puchades és llicenciat en Matemàtiques (2010) per la Universitat de València i Doctor en Matemàtiques (2015) per la Universitat Politècnica de València. Des de l’any 2016 ha sigut professor en assignatures de didàctica de la matemàtica tant al Grau d’Educació Primària com al Màster en Formació al Professorat (especialitat Matemàtiques). Actualment és professor ajudant doctor en didàctica de la matemàtica a la Universitat de les Illes Balears.

Ha participat en nombroses formacions al professorat en diferents nivells educatius en les que ha transferit els resultats de recerca en Educació Matemàtica. Ha impartit més de 400 hores de formació entre els que es troba el CEFIRE (Comunitat Valenciana) o el CEP (Palma de Mallorca). En els anys 2021 i 2022 fou director acadèmic de formació al professorat i d’innovació docent de la Universitat de La Rioja.

La seua recerca es centra en el desenvolupament de les habilitats computacionals i de visualització en la resolució de problemes de matemàtiques. Així mateix, també ha realitzat recerca en l’atenció al talent matemàtic. A més a més, participa activament en diferents programes d’enriquiment curricular en matemàtiques, com el programa Estalmat.


Conferències anteriors:

Conferència. GeoGebra en el aula. ¿Cómo enseñamos trigonometría? 

  • A càrrec de Pablo Triviñoambaixador GeoGebra, professor de secundària en el IES Carmen Conde de Las Rozas, Madrid. Usuari GeoGebra, canal mediateca d’EducaMadrid.
  • El proper dijous 14 de març de 2024 a les 18.00 h
  • Enllaç a l’emissió en directe
  • Enllaç al formulari per acreditar l’assistència. (Disponible properament)
  • Accés a la presentació que ha compartit a la conferència.

 


Conferència: Tratamiento de las fracciones, un ejemplo de cambio.

  • A càrrec d’en José Manuel Vidal González, Coordinador del Proyecto Matemáticas Newton Canarias de la Consejería de Educación del Gobierno de Canarias.
  • Data : 4 d’abril de 2024 a les 18.00 h.
  • Enllaç a l’emissió en directe
  • Enllaç a la presentació
  • Enllaç al formulari de valoració

Resum: Las destrezas de cálculo y las de resolución de problemas discurren por vías que no intersecan. Es más habitual de lo que desearíamos que el tratamiento de ciertos aspectos de las matemáticas se inicie en el cálculo y que las destrezas de cálculo condicionen la evolución en la resolución de problemas. Enseñar a calcular no es suficiente ni necesario para que el alumnado resuelva problemas. Si queremos que resuelvan problemas hay que enseñarles a resolver problemas. Concretaremos esta mirada en las fracciones.

El proyecto Newton és un projecte d’acompanyament a centres per la millora de l’ensenyament – aprenentatge de les matemàtiques a primària i secundària. Us animem a consultar la seva web


Com dissenyar i implementar situacions d’aprenentatge? El cas del cadenats a segon cicle de l’ESO. 

  • A càrrec de la Berta Barquero Farràs, la Marianna Bosch Casabò i la Susana Vásquez Elias de la Universitat de Barcelona.
  • Data: Dijous 29 de febrer de 2024 a les 18.00 h.
  • Enllaç a l’emissió en directe
  • Enllaç al formulari per omplir un cop vista la conferència i acreditar l’assistència.

Resum: Partirem d’una qüestió sobre la seguretat dels cadenats per il·lustrar la proposta del recorreguts d’estudi i investigació com a metodologia per al disseny i implementació de situacions d’aprenentatge. Hem experimentat aquesta situació durant els darrers quatre cursos amb grups de 3r i 4t d’ESO i amb un equip divers de professorat. Així hem pogut analitzar com es poden abordar algunes de les principals dificultats que sorgeixen quan se situa la formulació de qüestions, l’ús de la modelització matemàtica i l’elaboració de respostes en el cor de l’activitat matemàtica.

Berta Barquero i Marianna Bosch són professores agregades de la secció de Didàctica de la Matemàtica, del Departament d’Educació Lingüística, Científica i Matemàtica, de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona. En aquest departament, imparteixen docència en assignatures de Didàctica de la Matemàtica pel Graus d’Infantil, Primària i en el Màster de Secundària. Susana Vásquez és professora de Secundària del Col.legi Natzaret (Esplugues) i professora associada a la Universitat de Barcelona. És també investigadora en formació, al darrer any de tesi doctoral, i qui ha liderat l’experiència que avui ens explicaran.

Les tres són investigadores en Didàctica de la Matemàtica, dins la línia de recerca desenvolupada per la Teoria Antropològica del Didàctic. Actualment, lideren i participen en dos projectes estatals. El primer, EduParadigms, en l’àmbit de recerca educativa en els nivells de Primària i Secundària, tant amb la portada a les aules de propostes didàctiques basades en els anomenats Recorreguts d’Estudi i Investigació, com en l’estudi de la seva viabilitat i en la necessària formació del professorat. El segon, Labinquiry, tracta de la transferència i difusió de dissenys des de la recerca cap a la seva portada a l’aula. Es proposa constituir una comunitat de docents que els implementin, col·laborant entre si i amb el suport de l’equip investigador. D’aquest segon, ens en parlen a aquesta conferència.

Han fet referència al llibre que us podeu descarregar: Estudiar matemáticas El eslabón perdido entre enseñanza y aprendizaje Yves Chevallard, Marianna Bosch i Josep Gascón.