Programació i robòtica educativa

future-158295_960_720

No esperem que tots els nens que aprenen a escriure es converteixin en novel·listes, ni que tots els que estudien àlgebra acabin sent matemàtics; però, ambdues són considerades com habilitats fonamentals que tots els nens han d’aprendre. La programació informàtica també ho hauria de ser”, Hadi Partovi, cofundador de Code.org

El Decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i infantil crea un marc en el qual el paper del professorat està encaminat a provocar curiositat, proposar reptes, donar prou temps per investigar i reflexionar, encoratjar l’alumnat a construir els seus aprenentatges i ajudar-lo a prendre consciència del seu progrés en un ambient on s’atreveixi a fer propostes i manifestar la seva manera de pensar.

En aquest context, la programació i la robòtica educativa és un sistema d’ensenyament basat en el constructivisme que permet afavorir la creació de nous escenaris d’aula on l’alumnat és protagonista actiu i reflexiu del seu aprenentatge a través del disseny i l’elaboració de creacions pròpies, i on es potencia el desenvolupament de les seves habilitats i competències.

hand-1571851_960_720

La Robòtica Educativa és transversal i interdisciplinària perquè abasta diferents àrees del currículum. Així, amb continguts ben estructurats, es poden treballar continguts de ciències, tecnologia, enginyeria (construcció) i matemàtica, de l’àmbit de les STEM (sigles en anglès de Science, Technology, Engineering, Mathematics), així com àrees de llengua i, també, el plurilingüisme.

Desenvolupar les capacitats creatives i d’organització, fomentar el treball en grup, promoure la necessitat d’experimentar, de descobrir noves habilitats i l’interès per investigar són alguns dels objectius de la robòtica educativa, fent especial èmfasi en aspectes com:robots

  • Treball en equip, aprenent que, generalment, les solucions als reptes trobades en grup solen ser millors, més efectives, que les solucions pensades individualment.
  • Lideratge, en fer que l’alumne, al veure’s capaç de resoldre reptes cada vegada més complexos, tingui la confiança en si mateix necessària per ser capdavantera en el futur.
  • Aprenentatge a partir dels errors. S’aprèn també a com manejar el sentiment de frustració que suposa el plantejar solucions errònies. L’error forma part del procés d’aprenentatge, perquè el conèixer les solucions errònies aporta informació molt valuosa per no cometre els errors en futurs reptes.
  • Autonomia i emprenedoria. Es fomenta en els nens la llibertat de provar els seus límits i de dominar les seves pors a l’hora d’iniciar un repte nou. Aprendre fent, desenvolupar aptituds i habilitats útils per crear, innovar i pensar de forma autònoma.
  • Aprendre jugant. La robòtica implica un component lúdic, intrínsec a la construcció de models i a la discussió de les millors solucions amb altres alumnes. Aquest component lúdic fa que sigui una activitat ideal des del punt de vista dels infants.

La Robòtica al currículum:


Espais web de referència

Programació i robòtica educatives (NODES) Jornada Programa. Jornada anual d’experiències d’aula de programació i robòtica