Refugi de llavors de la Noguera

Curs 2022-2023

Sessió 1. Tornem a l’activitat

Com cada any reprendrem l’activitat de dinamització dels nostres horts escolars amb el Projecte del Refugi de Llavors de la Noguera, i com ja sabeu, tenim una data clau en el calendari per engegar els horts d’hivern que és la festa del Pilar.

També tenim un objectiu clau que és continuar les activitats i accions que impliquin conèixer i treballar la Biodiversitat a l’aula per poder aplicar-ho al nostre projecte, sempre en el marc dels Objectius de desenvolupament sostenible i de l’Agenda 2030. En aquest sentit hem tornat a revisar tot el que fa referència a l’hotel d’insectes i la seva construcció i instal·lació als nostres patis.

Materials de suport:

El Projecte Patis Biodivers (Universitat de Vic) disposa de materials i fitxes de suport per poder treballar la Biodiversitat del vostre hort i del vostre pati per tal que en pugueu extreure dades que siguin d’interès científic, així com diverses propostes per portar a terme un bioblitz al vostre pati.

Recursos:

L’hort escolar ens ofereix una gran oportunitat educativa per treballar hàbits, valors, cooperació, participació, autonomia i competències bàsiques de manera transversal. A més a més, tenir un hort a l’escola afavoreix el desenvolupament individual i social dels alumnes, i al seu benestar físic i psicològic, ja que és un espai exterior de contacte amb la natura i els alumnes parteixen de l’acció i la pràctica per assolir els aprenentatges. També hi ha moltes escoles que aposten per l’hort escolar com a eina directa per potenciar les competències bàsiques a través de l’educació ambiental. En aquest sentit, hi ha Escoles Verdes i de la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat que fa anys que desenvolupen tota mena d’activitats transversals al voltant de l’hort. FundEsplai.

Des de l’IRTA ens presenten un còmic “Viure al sòl” divulgatiu i educatiu sobre els sòls i la seva contribució a reduir el canvi climàtic que han elaborat amb la participació de l’investigador Francesc Domingo, expert en cultius extensius sostenibles i fertilització de sòls. El còmic explica com el sòl pot ajudar a mitigar el canvi climàtic a partir de la fixació de gasos d’efecte hivernacle. Aquesta història posa en relleu el seu valor mitjançant les veus dels animals que hi viuen i pot fer veure els nens quin impacte poden tenir els seus actes. Un sòl sa pot apropar-nos a la supervivència sostenible del planeta.