Xerrada a càrrec d’Enric Queralt

Dijous 8 de novembre a les 17:30 hores a l’auditori de la biblioteca.

Llegir per gust, un dret de TOTS els alumnes
Propostes de colâ?¢laboració escola-família.

Què saber llegir és important ningú ho posa en dubte. Ara bé, si hi canviem el primer verb, agradar llegir, aleshores les opinions es diversifiquen, sempre. Què ho fa que a uns alumnes els agradi més que a d’altres? Se’n sap alguna cosa, del cert? De l’agradar llegir també se’n diu, de vegades, llegir per gust. Els centres educatius, ja fa temps que desenvolupen, amb més o menys fortuna, activitats que, suposadament, pretenen incrementar el Gust per la lectura entre els alumnes. Quina efectivitat estan tenint?

D’altra banda, sovint també, els mestres i professors recomanen a les famílies, amb bona intenció, allò de "convindria que llegís a casa". Quan se’ls dóna aquesta instrucció la realitat ens diu que la majoria de famílies ho interpreten com a sinònim de "problema d’aprenentatge": a la criatura li costa llegir. Aquesta recomanació a les famílies és pertinent? Se’n sap alguna cosa de l’efecte, real, que produeix en el progrés lector dels fills i, també, en el desenvolupament del gust per la lectura? La recerca disponible assenyala que per a massa alumnes de casa nostra la "lectura té mal gust" però també descriu camins d’esperança. Com s’ho fan als països on l’hàbit de la lectura està més estès?

Si ens voleu acompanyar mirarem de dir alguna cosa pertinent i interessant en relació a aquestes i a d’altres qüestions

Tenim la sort de viure en un moment

Enric Queralt i Catà
"AMB ELS PEUS A TERRA"