Com presentar els continguts pedagògics en línia

Fil de Roger Segú amb consells de disseny per millorar la presentació de les nostres propostes en línia.

  1. Com més llargues siguin les línies d’un paràgraf de text, més li costarà a l’ull humà detectar on comença la línia següent en fer un salt de línia. Una llargada òptima seria entre 65 i els 85 caràcters, en funció del tipus de lletra i de la seva mida.
  2. “Aprofitar” tot l’espai que dóna de si la pantalla no afavoreix la concentració. Afegir canals de lectura simultanis obliga l’estudiant a dirimir constantment quin és l’ordre en què ha de consumir els continguts que hi troba dispersos.
  3. Ens interessa que l’estudiant es pugui concentrar en el contingut, sense distraccions. L’espai negatiu, o “blanc”, és una bona eina per aconseguir-ho, ja que ressalta visualment –per absència de contingut– el flux de la lectura.
  4. Donat que avui dia s’estudia en múltiples dispositius, cal que els continguts siguin responsius. Si els dissenyem pensant només en pantalles d’escriptori, l’experiència d’aprenentatge pot resultar frustrant.
  5. Un disseny responsiu dels continguts permet que aquests s’adeqüin a diferents dispositius. A la pràctica, en la majoria dels dispositius prevaldrà la disposició en una única columna, raó de més per optar per aquest format.
  6. Si afegim un contingut complementari, ens hem d’assegurar que a l’estudiant li quedi ben clar en quin moment l’ha de consumir, i si ha d’interrompre o no el flux principal. En cas contrari, afavorirem que es produeixi una sobrecàrrega cognitiva.
  7. No tingueu por de que els continguts semblin “avorrits” pel fet de ser més simples i lleugers. Afegir-hi recursos i imatges que distreguin l’estudiant no els farà més atractius. És molt més efectiu l’ús de components visuals ben integrats en la interfície.