III Jornada Pedagògica. CESIRE: “Transformació educativa a través de les Arts”

La xerrada que va donar el tret de sortida a aquesta jornada va ser a càrrec del CESIRE. La Ester Forné (àmbit artístic del CESIRE) va ser la conductora de l’exposició de dos centres educatius respecte a diferents punts clau en aquesta transformació. Des de l’Escola Ferrer i Guàrdia (Granollers) amb la Sara Garcia i la Mireia Roca i des de l’Escola Joan Miró (Canovelles) amb la Laura Sánchez, la Marta Montolio i el Joan Pérez es va abordar els aspectes més rellevants que van experimentar aquests centres en l’implementació de l’art com a base de la transformació educativa.

Van partir, ambdós centres, des de la realitat de cada centre i qué els va fer plantejar-se la necessitat d’un canvi i perquè van optar en centrar-se en l’educació artística. Des d’aquest punt, van coincidir en que per poder aconseguir un canvi real havia de ser radical i que l’educació artística podia arribar a activar als seus alumnes d’una forma autèntica. Pretenien que els seus alumnes desenvolupin el seu millor jo i que realment aprengueren.

Ens van explicar els seus objectius amb les accions que preveien necessàries i les resistències que es van trobar durant tot el procés. Van apreciar que la motivació era imprescindible si volien un canvi real i per allò calia una gran implicació per part de tot l’equip docent. Per tant havien de fer servir un sistema de lideratge distribuït per organitzar-se entre ells. El fet de treballar amb xarxa amb més centres ajuda a enriquir aquest procés i revisar la tasca que desenvolupen als seus centres.

Els resultats d’aquest es tradueixen en canvis com la millora en les proves de competències bàsiques, més motivació en l’aprenentatge per part dels alumnes o millora en el rendiment amb els alumnes que passen a secundària.