Les motxilles mediambientals

CS | ES
Les motxilles mediambientals són una eina educativa per adquirir valors que generin actituds a favor del medi ambient. Les motxilles proporcionen materials i metodologia per observar científicament l’entorn, sistematitzar i interpretar les dades obtingudes, així com fer un diagnòstic del paisatge i pronosticar-ne l’evolució futura. Aquestes motxilles es poden utilitzar en qualsevol punt del territori, per exemple en paisatges naturals, rurals o urbans, i en punts geogràfics diversos, des de les zones de muntanya fins a la costa.
S’han creat quatre línies de motxilles que incideixen particularment en alguns dels elements que configuren el paisatge.
  • La línia verda treballa sobre la vegetació i la fauna.
  • La línia vermella se centra en l’estudi del medi urbà.
  • La línia blava treballa l’aigua continental i costanera.
  • La línia groga se centra en l’anàlisi del sòl i les roques
    • La línia verda. Abans d’interpretar el paisatge s’han de conèixer els elements que el componen. Aquesta motxilla verda pretén fomentar actituds favorables davant del paisatge. La seva finalitat és aconseguir que els alumnes practiquin el mètode científic i experimental en elements biòtics (per exemple la vegetació i la fauna)i puguin fer deduccions. Amb el tacte, l’oïda, l’olfacte i la vista, nois i noies coneixen l’entorn i prenen consciència que l’ésser humà és un integrant del medi natural. Com fer servir la motxilla. S’aconsella disposar d’una motxilla per cada grup de cinc o sis persones i desenvolupar les activitats en paisatges d’estructura homogènia, com per exemple, un bosc o un prat. Pot ser interessant que els alumnes treballin diversos tipus de paisatge i després comparin els resultats.
    • La línia vermella. Els pobles i les ciutats són els escenaris més adequats per dur a terme les activitats que proposa la motxilla vermella. Està pensada per destacar les qualitats físiques, estètiques, ambientals i socials del paisatge urbà, així com ajudar a comprendre la realitat d’aquest espai on intervenen elements antròpics: els geològics i els socioeconòmics. La seva finalitat principal és ensenyar a través del descobriment: analitzar diferents elements del medi urbà, estudiar els intercanvis de matèria i energia que es produeixen en el seu entorn, pronosticar l’evolució del paisatge i poder preveure possibles impactes. Com fer servir la motxilla . L’estudi del medi urbà es pot realitzar escollint diferents àrees urbanes: un barri, tot un municipi, etc. Pot ser interessant que diversos grups estudiïn zones diferents per comparar els resultats i després fer un estudi global.
    • La línia blava. La motxilla blava està dedicada a l’aigua. Les activitats que s’hi inclouen tenen en comú l’anàlisi de l’aigua i la seva relació amb altres elements del paisatge, entre ells l’ésser humà. És una eina educativa per comprendre que la qualitat de l’aigua equival a respectar el medi ambient i fer entendre que la contaminació d’aquest recurs no és un fenomen aïllat. També vol destacar el paper de l’aigua com a vehicle fonamental per transportar components essencials de la vida, així com per deixar constància de la influència de l’aigua en el paisatge i posar en pràctica diferents tècniques d’anàlisi. La seva finalitat principal és aprendre a través del descobriment: analitzar, establir relacions i diagnosticar l’estat del paisatge treballat (per exemple, si està molt o poc contaminat o la biodiversitat que té).Com fer servir la motxilla. El treball de camp que es proposa es pot dur a terme en paisatges d’aigua salada o dolça. Fins i tot pot ser interessant que els grups de treball estudiïn diverses zones (el llarg d’un riu, la vorera d’un llac, la riba del mar en una zona costanera…) per comparar els resultats i després fer un anàlisi global del medi.
    • La línia groga. La motxilla groga proposa activitats per despertar l’interès per les zones on abunden elements abiòtics com les roques, les terres ermes i conèixer les seves relacions amb altres elements, entre ells l’ésser humà. La seva finalitat és aprendre a través del descobriment. A partir de l’anàlisi dels elements es valoren els avantatges i els inconvenients d’un ús determinat del sòl i es pronostica el seu possible impacte sobre el medi a partir de la introducció d’un element triat a l’atzar. Com fer servir la motxilla. Es recomana disposar d’una motxilla per cada grup de cinc o sis persones i dur a terme les activitats en paisatges d’estructura homogènia com per exemple, un bosc o un prat. Entre les proves que amaga aquesta motxilla n’hi ha que tracten sobre l’erosió, la desertització o l’avaluació del risc d’incendi en les zones mediterrànies.
S’aconsella disposar d’una motxilla per cada grup de cinc o sis persones

La motxilla inclou una guia per al mestre, un quadern de camp, els objectius que es pretenen aconseguir, una classificació dels materials i una altra classificació de les activitats en funció del nivell d’edat.

Aquestes motxilles les tenim en préstec aquest curs de setembre a juny.
La podeu demanar per telèfon: 93 886.63.53 o per correu electrònic crp-osona@xtec.cat