Fem un Bestiari d’Osona.

Fem un bestiari d’Osona

El projecte Fem un bestiari d’Osona és una proposta del Mev i del CRP d’Osona per realitzar conjuntament amb els centres educatius de primària i secundària de la comarca, i està obert a col·laboracions amb altres entitats o persones.
L’objectiu principal és aproximar-nos al patrimoni per conèixer les diverses possibilitats que té la seva utilització en l’educació, tot descobrint-ne diferents aspectes i múltiples aplicacions pedagògiques que millorin els projectes educatius de cada centre.
La finalitat serà cocrear un bestiari d’Osona i crear una xarxa col·laborativa entre tots els agents implicats.

QUÈ ÉS UN BESTIARI?

Un bestiari és un recull d’animals que trobem en l’imaginari popular. Molt sovint, volen mostrar característiques humanes a través de les bèsties. En podem trobar en moltes sèries i pel·lícules actuals, però també en les faules i llegendes de tots els temps.

El MEV està ple d’animals que formen part de totes les cultures que han passat per la comarca d’Osona, des dels ibers fins fa només cent anys. Tot i així, no és una cosa exclusiva d’un museu, sinó que en podem trobar representants per tot arreu, des d’una escultura d’una església, fins a la pintura de l’escut d’un poble, passant pels gegants i capgrossos o les danses populars.

QUÈ PRETÉN AQUEST PROJECTE?

Aquest projecte pretén que l’alumnat conegui i reconegui les bèsties presents en el patrimoni més proper. Moltes vegades, no sabem què ens transmeten sobre nosaltres mateixos aquestes representacions d’animals, ni en quin moment es van fer i per què.
Es podrà treballar amb aprenentatges interdisciplinaris vinculats a les àrees de Coneixement del medi natural, social i cultural, Llengües i Educació artística. Es podrà utilitzar qualsevol mitjà com dibuix, vídeo, textos, imatges 3D, fotografies, arxius de so..
L’elaboració d’un bestiari comú, serà el resultat final d’un treball col·laboratiu i en xarxa entre tots els centres implicats i es proposa utilitzar l’aplicació mòbil de geolocalització Mobile History Map que permet als alumnes crear contingut relatiu a punts d’interès propers al seu centre educatiu i desenvolupar les seves competències digitals.

QUI POT PARTICIPAR?

A inicis del curs escolar s’obre la convocatòria; s’hi pot afegir tot el personal docent d’educació primària i secundària. Es pot participar com a centre educatiu, a nivell de cicle o com a grup classe.
Per consultes sobre les inscripcions podeu contactar amb el CRP d’Osona.

DE QUINA MANERA ES TREBALLA?

S’ha fet diverses sessions de guiatge, per tal de detectar i situar correctament el patrimoni (en l’espai i el temps), i treballar-lo a través de propostes educatives i tallers, que ajuden a contextualitzar-lo amb altres animals amb qui poden compartir espai, època o morfologia.
Aquestes jornades formatives s’han dut a terme al llarg del curs 2021-22 i es poden repetir en els cursos posteriors, en funció de l’acollida que hi hagi.
En funció de les necessitats de l’escola, i si el professorat ho considera oportú, serà aquesta qui contacti amb els formadors del museu per possibles consultes i/o tallers per a docents o alumnat.

• Observar l’entorn proper com a font de coneixement.
    • Comprendre la importància del patrimoni per entendre el present i fomentar la creativitat i l’esperit crític.
    • Establir vincles directes entre les persones i el patrimoni.
    • Conèixer altres possibilitats didàctiques per aproximar el patrimoni a l’escola, interrelacionant diferents coneixements.
    • Observar com el patrimoni local està situat en un context global.
    • Saber situar el patrimoni en el temps i l’espai.
    • Processar les dades amb l’objectiu de mostrar-les al públic interessat.
    • Fomentar el treball en xarxa entre centres i d’aquests amb el MEV.
    • Donar a conèixer el fons patrimonial del museu i l’exposició Bèsties.
    • Introduir pràctiques docents innovadores en els projectes relacionats amb el patrimoni.
    • Donar visibilitat al treball que realitzin els centres educatius.

Presentació dels treballs realitzats el curs 2021-2022

Presentació a càrrec dels centres:

• Vedruna – Escorial, de Vic.
    • INS del Ter, de Manlleu
    • FEDAC Vic, de Vic
    • L’Era de Dalt, de Tona

Si voleu participar al projecte FEM UN BESTIARI D’OSONA, us podeu posar en contacte