Programa eduCAC, promoure i difondre l’educació mediàtica

L’eduCAC és un programa d’educació en la comunicació del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, amb la col.laboració del Departament d’Educació, que té com gran objectiu promoure l’educació mediàtica en àmbits educatius formals i no formals, que permetin consumir, entendre, interpretar, analitzar i produir missatges audiovisuals d’una manera crtica i responsable.

Els objectius principals del projecte són:

• Potenciar el coneixement del llenguatges audiovisual i impulsar bons hàbits en el consum audiovisual dels infants i joves, a través d’eines i activitats per a la comunitat escolar.
  • Fomentar els coneixements i les habilitats de comprensió que permeten a les persones utilitzar amb eficàcia i seguretats els mitjans de comunicació.
  • Posicional el Consell de l’Audiovisual de Catalunya com una institució referent en el foment del coneixement dels llenguatges audiovisuals i la formació de ciutadasbs i ciutadanes crítics en el consum dels continguts audiovisuals.

L’eduCAC té la voluntat de proporcionar als centres educatius, a l’alumnat i també a les famílies, recursos educatius per fer un ús crític i responsable dels mitjans de comunicació.

Les propostes adreçades al professorat són:

1. Els continguts són gratuïts però per poder accedir a tots els recursos, cal registrar-se al web.
    2. Les propostes estan estructurades en 4 blocs temàtics: informació, entreteniment, publicitat i bones pràctiques.
    3. A partir de referents i entorns propers a l’alumnat com a ara teen series, xarxes socials, videojocs o el mòbil es proposen activitats per treballar les fonts d’informació digital, les fake news, la identitat digital, la sobreexposició de la intimitat o el ciberassetjament amb la finalitat de que l’alumnat aprengui a fer un ús crític i responsable dels continguts audiovisuals
    4. Inclouen un mapa de la unitat mapa de la unitat, una sessió anomenada Tens poc temps? per fer-ne un tastet i PDF descarregable amb tota la informació per al docent..
    5. Les unitats didàctiques de Secundària s’han programat a partir de les competències de l’àmbit digital i personal i social.
    6. També hi ha alguns materials adreçats especialment a Primària El mobil jo i els altres-primaria
    7. Hi ha un espai per l’experimentació i la producció audiovisual escolar, a l’apartat projectes d’aula hi ha materials didàctics totalment pràctics.
    8.  Hi ha propostes per treballar específicament la identitat digital, la diversitat cultural i els estereotips a les xarxes.

A més a més el Consell de l’Audiovisual de Catalunya convoca anualment els Premis eduCAC.
L’objectiu d’aquests guardons és fomentar l’educació en comunicació als centres educatius i reconèixer la tasca duta a terme pels docents a les aules.
En els Premis eduCAC hi poden participar tots els centres públics i privats de Catalunya en tres categories diferents:
– centres educatius,
– professorat de centres educatius i
– treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat.