Reconeixement de pràctiques i projectes de referència d’innovació pedagògica

 

L’article 84.1 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, estableix que el Departament ha d’afavorir les iniciatives de desenvolupament de projectes d’innovació pedagògica i curricular que tinguin l’objectiu d’estimular la capacitat d’aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l’èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l’activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres que presten el Servei d’Educació de Catalunya. Així mateix, estableix que aquests projectes poden referir-se a un o més centres i comportar, si escau, vinculacions amb la universitat, amb els sectors econòmics o amb altres organitzacions.

L’Ordre ENS/303/2015, de 21 de setembre, sobre el reconeixement de la innovació pedagògica, determina a l’article 2 les modalitats d’innovació pedagògica i, entre d’altres, hi inclou les pràctiques educatives de referència, com aquelles que consisteixen en iniciatives del professorat vinculades al projecte educatiu del centre que evidencien una millora educativa, així com els materials i recursos educatius elaborats pel professorat, un cop implementats i sempre que aportin millores per a l’aprenentatge.

L’article 4 de la mateixa Ordre estableix que el Departament d’Educació fomenta les línies prioritàries d’innovació pedagògica mitjançant l’obertura de convocatòries públiques de reconeixement de les pràctiques educatives de referència, dels projectes d’innovació pedagògica i dels programes d’innovació.

El Marc d’innovació pedagògica a Catalunya, aprovat pel Departament d’Educació el 2017, defineix la innovació pedagògica com un procés planificat de canvi i renovació que es fonamenta en la recerca, que respon a l’evolució social, que condueix a obtenir una millora en la qualitat del sistema educatiu i ser transferible a la resta de centres educatius. Estableix també els elements que emmarquen la innovació en el nostre sistema educatiu, així com les modalitats, els àmbits, els requisits i els criteris pel reconeixement de la innovació.

En aquest context d’innovació educativa, el Departament d’Educació vol promoure, reconèixer i certificar les pràctiques impulsades pel professorat i fonamentades en evidències de millora educativa en els àmbits de metodologies i recursos per a la millora de l’ensenyament i aprenentatge, de l’organització i gestió educativa i de la relació i cooperació amb la comunitat educativa i l’entorn.