Servei comunitari al Garraf

El servei comunitari respon a la idea que l’educació és una eina de millora social, orientada a formar éssers complerts, amb una dimensió tant intel·lectual com humana i moral. Cal pensar en ciutadans qualificats però també amb ciutadans reflexius, capaços d’analitzar l’entorn en què viuen i de comprometre’s en la seva millora. En aquest marc, i d’acord amb l’article 79.1 e) de la Llei d’educació, el Departament d’Ensenyament posa en marxa el Servei comunitari per a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, amb la finalitat de garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

Objectius

• Desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa.
  • Desenvolupar habilitats relacionades amb el disseny i realització de projectes i amb el treball d’equip.
  • Donar a conèixer a l’alumnat i les seves famílies la xarxa associativa i les entitats de l’entorn, per tal de promoure la participació dels joves.
  • Promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn.
  • Donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar.
  • Augmentar la participació en el teixit associatiu i les entitats de caire social per fomentar el compromís amb la construcció d’una societat més justa, cohesionada i arrelada al territori.

Els projectes d’aprenentatge i servei comunitari poden tenir formulacions molt diverses segons cada centre educatiu. Es una activitat de caràcter lectiu i avaluable però que no es desenvolupa en una assignatura específica. A 3r i 4t d’ESO acostuma a ocupar una optativa (10 hores d’aula + 10 hores de servei), o part de la ciutadania, l’alternativa a la religió, crèdit de síntesi … .

Els programes d’Aprenentatge i Servei Comunitari (ASC) sempre requereixen quatre moments diferenciats en els que el treball conjunt entre el professorat i les persones tècniques o voluntàries de l’entitat serà la clau:

1. Presa de contacte de l’alumnat amb la necessitat a resoldre. Sessions de sensibilització (a l’aula o en l’entorn) amb el suport dels tècnics o voluntaris de l’entitat
  2. Definició del servei i disseny del pla de treball per a dur-lo a terme (treball en equips)
  3. Execució del servei (requereix que els alumnes vagin on s’ha de fe l’activitat en l’horari pactat, pot ser no lectiu o lectiu)
  4. Reconeixement final: cloenda en la que es fa públic l’assoliment del repte i s’avalua l’activitat

Presentació del Servei Comunitari a entitats (2018)