La Fundació Bofill i Unescocat demanen un pla a deu anys per actualitzar el sistema educatiu

La Fundació BofillUnescocat van presentar el dilluns 5 d’octubre, Dia Mundial dels Docents (UNESCO), una proposta dirigida a les formacions parlamentàries per tal que s’acordi un pla a deu anys d’actualització del sistema educatiu que s’avanci al creixement de les desigualtats que està generant la pandèmia i respongui a l’Agenda 2030 i al que diu en matèria d’educació.

La proposta es presenta al mateix temps que l’avaluació del programa Escola Nova 21 feta per uns experts externs. Aquesta avaluació constata entre altres l’alt impacte de les accions de canvi intensiu que van tenir lloc als 30 centres del la mostra representativa, la qual cosa permet planificar accions d’actualització per al conjunt del sistema.

La demanda pública d’una política transversal de canvi educatiu s’ha presentat amb una llista de suport de 60 persones: els directors/es de trenta escoles i instituts i trenta personalitats i acadèmiques d’àmbits diversos, de la transformació digital, les ciències experimentals i l’ecologia a la filosofia, l’educació o els drets humans. Entre elles hi ha l’exdirector de la UNESCO Federico Mayor Zaragoza; l’arquitecta i presidenta de la Fundació Pasqual Maragall, Cristina Maragall; el rector de la Universitat Pompeu Fabra Jaume Casals; la sociòloga Marina Subirats; el director del Barcelona Supercomputing Center Mateo Valero; o la presidenta de la Xarxa Mediterrània d’Àrees Marines Protegides Puri Canals.

Adverteixen que, davant les desigualtats ampliades per la pandèmia i per donar suport a l’esforç docent, es requereix encara més un projecte que reforci i posi al dia el sistema educatiu.

Plantegen que el projecte ha de ser generalitzar i fer sostenible l’actualització educativa perquè arribi a tot l’alumnat, vinculada a l’Agenda 2030. Per això, criden a establir un pla de país a llarg termini que ho faci possible, acordat per les formacions parlamentàries i amb els ens locals.

Subratllen que sense desburocratització i sense reformes estructurals, tots els reptes i necessitats educatives s’aborden d’acord amb el sobreesforç i la sobrecàrrega dels docents, com s’està demostrant en la gestió de la pandèmia. I que això no és sostenible.

Proposen que el pla contingui 15 compromisos clau, des d’ara fins al 2030, entre els quals s’inclouen un programa intensiu de transformació per a més de 2.500 escoles i instituts, canvis en la formació i selecció de docents i reforma de la secundària postobligatòria i de la selectivitat.

Hi intervenen:

Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill.
Eduard Vallory, president d’Unescocat i impulsor d’Escola Nova 21.
Dolors Oliver, directora de l’Institut-escola Teresa Altet, de Rubí.
Coral Regí, presidenta de la comissió de Cultura Digital del Consell Escolar, membre del Grup d’experts Catalunya 2020 i exdirectora de l’Escola Virolai.
Marina Subirats, catedràtica emèrita de Sociologia de la UAB i extinent d’alcaldia d’Educació de Barcelona.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>