Àlbums i altres lectures. Anàlisi dels llibres per a infants

Aquesta obra de la qual és autora la Teresa Duran, professora del Departament de Didàctica de l’Educació Visual i Plàstica de la Facultat de Formació del Professorat a la Universitat de Barcelona l’ha publicada l’editorial Rosa Sensat (2007) dins la seva col·lecció “Referents”.

A la contracoberta del llibre podem llegir:

“Immersos com estem en la societat de la comunicació i la cultura de la imatge, aprendre a llegir, aprendre a imaginar, són dues fites molt importants de la pedagogia actual. Però hi ha tantes menes de lectures! L’activitat lectora es desenvolupa en tantes direccions!
En aquest estudi, resum de la seva tesi doctoral, l’autora se centra en l’anàlisi dels tres llenguatges primordials –l’oral, el textual i el visual– que conflueixen en la literatura infantil, i més específicament en l’àlbum il·lustrat. L’àlbum és un llibre compost indistintament, però no pas arbitràriament, d’imatges i mots, perquè aquests dos suports comunicatius, copsats en tota la seva dimensió cognitiva, atorguen als lectors no solament una visió perspícua del món que ens envolta, sinó també el desenvolupament d’una molt necessària pedagogia de l’imaginari, pròpia de l’era postmoderna.”

A banda de la introducció i les conclusions, el contingut del llibre es desplega en 6 capítols que reflexionen al voltant d’aquestes qüestions.

  1. L’àmbit de la comunicació on s’ubiquen el llibre i la lectura. Es pregunta: què és i com es produeix el procés de lectura? quin és el guany cultural i intel·lectual que se’n desprèn?
  2. Les principals recerques contemporànies en el camp de la percepció visual i com es poden revertir en el llibre infantil il·lustrat i la didàctica de l’educació visual i plàstica.
  3. Les principals característiques de la il·lustració tenint en compte l’esquema clàssic de la comunicació (emissor, missatge i receptor).
  4. Anàlisi de les principals formes literàries de transmissió oral, especialment la rondallistica i que aporta, aquesta, al desenvolupament harmònic de la ment infantil.
  5. Trajectòria i evolució de la literatura infantil.
  6. L’àlbum il·lustrat com un model de síntesi on s’encreuen els llenguatges de la comunicació literària infantil i com a exponent de les formes de comunicació actuals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>