Jornada sobre la Xarxa educativa local: Estratègies i recursos per a la transició

L’inici de treball en xarxa, ara fa set anys, va néixer amb la voluntat i el desig de coordinar algunes accions i estratègies per a l’atenció a joves amb dificultats en els seus processos de transició de l’escola a la vida adulta. Tot plegat, ha generat un bagatge molt important d’experiències que creiem necessari de donar a conèixer.

El reconeixement de la singularitat d’aquest projecte, s’ha fet palès amb la invitació a participar en diversos fòrums per explicar l’experiència de la xarxa educativa local de Sant Vicenç dels Horts. Entre d’altres, s’ha presentat l’experiència en el Simposi Internacional “La millora de les oportunitats educatives en una societat en transformació”, fet a Barcelona el març del 2003, davant dels socis comunitaris de la ciutat de Colònia (Alemanya) del programa l’Equal-Elionor, en el programa de formació per a professionals “Orientació i acompanyament en els dispositius locals de transició escola treball” organitzat per la Diputació de Barcelona el gener del 2003, entre d’altres.

Aquesta Xarxa educativa que va sorgir d’una manera informal, a partir del reconeixement comú d’unes necessitats i de la voluntat dels professionals de compartir, ens fa plantejar la conveniència d’afavorir espais d’intercanvi amb l’organització d’aquesta jornada local. Els antecedents són a les jornades organitzades dins del Pla de Formació de Zona de l’any 2001 a l’IES Frederic Mompou i les sessions d’intercanvi d’experiències organitzades per l’IES Gabriela Mistral l’any 2000.

L’objectiu principal d’aquesta jornada celebrada al CES Salesians de Sant Vicenç dels Horts el 9 de setembre de 2004, va ser posar en contacte professionals per incidir en la millora d’estratègies i aprofundir en les sinèrgies personals i institucionals en relació a les accions de prevenció i als processos de transició escola treball.

Ponència marc

Desenvolupament comunitari i compromisos educatius. Noves perspectives per al segle XXI, a càrrec de Jordi Riera i Romaní, president del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, investigador principal de Grup de Recerca en Pedagogia Social de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport de Blanquerna i professor de la Universitat Ramon Llull.

Comunicacions

Bloc 1: Atenció a la diversitat i necessitats educatives especials. Estratègies i recursos didàctics.

1.1. Crèdit d’hort i de granja a 3r i 4t d’ESO. Francesc Llort i Juncadella del CES Salesians Sant Vicenç.

1.2. Crèdits variables prelaborals. Montserrat Rotllan Domingo del Col·lectiu de Cultura Popular de Sant Vicenç dels Horts.

1.3. El reforç de música a primer d’ESO. Imma Sardà Fabregat del CES Salesians Sant Vicenç.

1.4. La Unitat d’Escolarització Compartida. Carme Domingo Amela del Col·lectiu de Cultura Popular de Sant Vicenç dels Horts.

1.5. La Unitat d’Adaptació Curricular. Sebastià Serracarabassa, Xavier Aresté, Àngel Cuadrado, Santiago Monteagudo, Teo Navarro i Rodrigo Carmona de l’IES Frederic Mompou de Sant Vicenç dels Horts.

1.6. Projecte tecnològic a 2n d’ESO. Miquel Torres Faner del CES Salesians Sant Vicenç.

Bloc 2: Orientació i acompanyament de processos personals. Programes i activitats per a la professionalització i la inserció.

2.1. Seguiment tutorial: cas pràctic. Susana Varona i Vicky Ipas del CES Salesians Sant Vicenç.

2.2. La mediació escolar. Àngels Almazán, Carolina Egea i Mercè Piera de l’IES Gabriela Mistral de Sant Vicenç dels Horts.

2.3. Programa de Garantia Social. Òscar Caballero Figueras del Col·lectiu de Cultura Popular de Sant Vicenç dels Horts.

2.4. El PGS d’Electromècànica: un projecte d’iniciació professional. Lluís Alcàcer Villena del CES Salesians Sant Vicenç.

2.5. Programa d’iniciació professional. Marcel·lina Bosch i Costa de l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts.

Cloenda

Presentació del dispositiu TET. Resultats de dos anys de funcionament. Jordi Longàs Mayayo. Professor de la Universitat Ramon Llull. Coordinador de Servei d’Assessorament i Intervenció Psicopedagògica de la FPCEE Blanquerna.. Assessor de TET de Sant Vicenç dels Horts.