Projecte comú 2017-18: Perspectiva de gènere

La perspectiva de gènere és un terme que fa referència a la consideració de les diferències entre homes i dones en un àmbit o una activitat determinats, amb l’objectiu de reflexionar-hi per trobar línies d’acció que permetin resoldre les desigualtats. Aquest terme està molt relacionat amb els termes transversalitat de gènere i transversalització de gènere.

La idea de fons de la transversalització de gènere és que les polítiques d’igualtat no s’apliquin només des d’un departament de govern específic, sinó que ho impregnin tot, i que en qualsevol actuació política, sigui de l’àmbit que sigui i es trobi en la fase que es trobi, es prenguin en consideració les diferències entre homes i dones, les diferents experiències dels uns i les altres i les diferents implicacions que allò que es preveu fer pot tenir sobre cadascun d’aquests dos grups. [Font: Viquipèdia]

La igualtat de gènere fa referència a la necessitat de corregir les discriminacions i valorar les diferències enriquidores dels dos sexes. La coeducació proporciona tant a l’alumnat, com al professorat i a tota la comunitat educativa, estratègies que poden modificar les relacions de poder, d’abús i de limitacions estereotipades per a cada gènere, esdevenint veritables agents de transformació.

Una bona acció coeducadora tant a nivell de centre, com d’aula i entorn és fonamental per prevenir la violència masclista i LGTBIfòbica, per reduir conductes de risc i per facilitar la detecció prematura de relacions abusives. `[Font: XTEC]

La Xarxa 0-18 de centres públics de Sarrià-Sant Gervasi ha triat com objectiu comú transversal per al curs 2017-18:
                • Impulsar la normalització de la perspectiva de gènere a tots els nivells educatius dels centres de la xarxa
  • Les actuacions es concretaran al voltant de quatre temes:

• Aquestes actuacions es reparteixen en el centres tal com es mostra a la graella inferior:
Feu clic aquí per ampliar la imatge

• Des dels diferents centres que donen suport a la xarxa i que participen als seminaris de coordinació, es  gestionen les accions comunes que van finalitzar amb un acte a la plaça de la vila, on s’hi va fer una breu representació per a l’alumnat  una breu  i una exposició dels diferents centres a la Seu de l’Ajuntament. A sota podeu consultar el programa:

Seminari de direccions

• Revisió de la documentació del centre pel que fa al tractament del gènere
  • Introducció a la PGA del centre l’objectiu comú:  potenciar el compromís amb els valors del respecte, coeducació i igualtat i com actuació; construir un projecte transversal de zona.
  • Al maig es farà una jornada conjunta per presentar el projecte transversal de zona.
  • Propiciar que les AFAs també participin en el projecte

Des del seminari es farà el seguiment i la coordinació  de les actuacions que es duguin a terme a tots els centres:

1r. Trimestre: cada centre determina les actuacions a dur a terme.

2n.Trimestre: realització de les actuacions en centre.

3r. Trimestre: organització d’una jornada de posada en comú-cloenda del treball en cada centre i als seminaris. La jornada es celebrarà el 4 de maig de 2018

Seminari de biblioteques escolars

El seminari s’afegeix al projecte comú de la xarxa d’escoles
públiques de Sarrià-Sant Gervasi per al curs 2017-18:

• Desenvolupar accions de sensibilització i reflexió a les aules des
    de la perspectiva gènere (coeducació)

En concret, des del seminari de biblioteques escolars…

• Es treballarà la revisió, valoració i renovació de les maletes de
    coeducaci
    ó en préstec al CRP.
  • Es dedicarà la Marató de lectura 2018 ( 13/4/2018) a aquest tema. Les escoles  prepararan la lectura de texts adients a la temàtica.

Seminari de tutors/es de 6è i ESO1

Acció comuna amb l’alumnat 6è-ESO1 sobre la perspectiva de gènere​​ en
el marc del projecte de xarxa 0-18 d’escoles públiques de Sarrià-Sant Gervasi
per al curs 2017-18

Es recomana visionar el curt Always#LikeAGirls com
a material per encetar el tema a l’aula.

Desenvolupament de l’acció comuna amb alumnat:

FASE 1: Recollida de dades, propostes i accions dels diferent centres. Els
representants dels alumnes ho exposaran el 15 de gener al INS Menéndez y
Pelayo

FASE 2 ​​Construcció ​​de​​ l’acció

FASE​​ 3: Presentació del producte final en un acte​​ de​​ cloenda a la jornada comuna del projecte al mes de
maig.