El plans de formació de zona (PFZ) són l’eina de planificació i gestió de què s’ha dotat el Departament d’Ensenyament per organitzar el conjunt de l’oferta formativa de cada territori.
La formació inclosa dins del PFZ de Sarrià-Sant Gervasi es gestiona des del Servei Educatiu (CRP) de Sarrià-Sant Gervasi.
PFZ DE SARRIÀ-SANT GERVASI 2019-2020
- Detecció de necessitats 2019-2020 : del 7 al 24 de maig de 2019
- Oferta formativa 2019-20: Inscripcions del 12 al 26 de setembre de 2019
Modalitats de formació per al període 2019-20
- Formació en centre. Modalitat de formació lligada a projectes de canvi o millora del centre. Inclou: assessoraments, tallers, visites formatives a centres o FIC (formació interna de centre).
- Formació per a centres. Inclou: seminaris de coordinació i seminaris d’equips de centres.
- Formació individual per al professorat de diversos centres. Inclou: grups de treball, seminaris, tallers, cursos trobades pedagògiques, intercanvis d’experiències, conferències i taules rodones.
1. Formació en centre
Cada centre planifica i concreta la formació en centre a curt i mitjà termini. Aquesta planificació s’ha integrar en el projecte educatiu del centre i en la programació general anual i ha d’incloure els objectius, la descripció específica i els indicadors de l’avaluació de la transferència i de l’impacte de la formació a l’aula.
El centre podrà aportar recursos propis per dur a terme la formació en centre.
L’assessorament és una activitat de formació en centre que s’adreça a la majoria del claustre, o a un o més departaments o a equips docents d’un centre que necessiten millorar resultats en competències bàsiques. L’assessor/a ha de ser una persona externa al centre. En el cas excepcional que el centre vulgui com a assessor/a una persona del propi claustre, aquesta persona haurà de disposar del vistiplau de la inspecció d’educació. Requisits de l’assessorament:
Modalitat formativa de caràcter concret i pràctic orientat a la millora d’alguna competència professional del professorat. S’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu d’un centre. Requisits del taller a centre
|
Aquesta formació suposa un procés col·lectiu de reflexió i dinamització interna a partir de conèixer i reconèixer en quins aspectes es pot millorar i és prioritari avançar. Els equips de coordinació disposaran del suport d’una persona del CRP o d’alguna unitat dels Serveis centrals..Hi ha dos tipus d’itineraris: guiats i propis.
Requisits de la FIC:
Modalitat formativa de caràcter concret i pràctic orientada a conèixer i compartir experiències d’èxit o de bones pràctiques consolidades.
Durada total de l’activitat: mínim 15 hores, distribuïdes en un mínim de 2 sessions separades en el temps. |
- Per a fer demanda d’aquesta modalitat aneu a Detecció de necessitat de formació
2. Formació per a centres
Les persones participants en la formació per a centres tenen el compromís de transferir i compartir el treball de la formació en el seu centre.
Les sol·licituds d’inscripció de persones participants hauran de ser validades per les direccions de centre mitjançant la inscripció amb priorització a direcció de l’aplicació GTAF. Inclou les següents modalitats:
Seminari de coordinació: | Formació d’equips de centre |
|
|
- Per a fer demanda d’aquesta modalitat aneu a Detecció de necessitat de formació
3. Formació individual
Segons les seves característiques, la formació individual es pot agrupar en 3 blocs principals:
Formació individual | Reflexió col·lectiva entre iguals | Dinamització, sensibilització i divulgació |
Formació impartida per una persona formadora:
|
Reflexió col·lectiva entre iguals per al professorat de diferents centres:
|
Jornada (10 h)
Trobada pedagògica i intercanvi d’experiències (5 h) Conferència i Taula rodona (3 h) no certificables |
- Per a fer demanda d’aquesta modalitat aneu a Detecció de necessitat de formació
Característiques del Pla de Formació de Zona de Sarrià- Sant Gervasi 2019-2020
La Comissió del PFZ és l’encarregada d’elaborar la proposta de les activitats i de fer-ne el seguiment i l’avaluació. Està presidida per la Inspecció d’educació i integrada per representants de:
- Servei educatiu de zona (CRP i EAP)
- Centres i professorat: centres públics, concertats, educació especial i escola bressol pública
- ICE de la UAB
Objectius de la comissió PFZ per al curs 2019-20120 (aprovats per la comissió de formació de Sarrià-Sant Gervasi)
- Els centres i la comissió del PFZ poden fer propostes sobre activitats incloses en aquesta modalitat (tallers, grups de treball, conferències, jornades, intercanvis d’experiències…).
- Donar suport a plans i projectes dels centres de la zona que volen repensar el seu model eductiu, impulsant activitats que promoguin l’aprenentatge competencial, estratègies organitzatives i estructures d’aula que afavoreixin la innovació educativa, l’avaluació formativa, el treball cooperatiu i globalitzat, la creativitat, la recerca, els valors i l’educació emocional.
- Impulsar l’ús didàctic de les tecnologies de la informació i la comunicació a l’aula, destacant l’aplicació de les TAC a les àrees i el desenvolupament de la robòtica educativa.
- Afavorir espais de participació i reflexió dels equips directius i professionals especialistes dels centres públics de primària i secundària per tal d’avançar en la consecució d’una zona educativa 0-18.
- Prioritzar les activitats de formació vinculades a les necessitats específiques de l’escola inclusiva i els centres d’educació especial, fent èmfasi en la gestió de la comunicació amb alumnes amb NEE per minimitzar els conflictes.
Calendari de la formació 2019-2020
PROCÉS |
Inici |
Fi |
|
6-05-19 |
24-05-19 |
|
23-05-19 |
29-05-19 |
|
30-05-2019 |
|
|
3/06/2019 |
|
|
30-06-19 |
|
|
15-07-19 |
|
|
12-09-19 |
26-09-19 |
|
27 set. al 8 oct. 2019 |
|
|
9 d’octubre de 2019 |
|
|
17 d’octubre de 2019 |
La formació permanent és un recurs del sistema educatiu que contribueix a l’assoliment dels objectius de millora dels centres i del professorat. Forma part les línies principals d’actuació del nostre CRP i es concreta en les actuacions següents:
- Impulsar, organitzar i gestionar l’execució i el seguiment de les activitats de formació permanent mitjançant el Pla de Formació de Zona
- Afavorir l’intercanvi d’experiències educatives, per tal de fomentar la reflexió del professorat sobre la millora de la pràctica docent.
El Departament d’Ensenyament estructura la formació permanent en diferents àmbits de planificació, organització i gestió:
- Formació centralitzada, organitzada directament per les unitats dels serveis centrals del Departament d’Ensenyament. Inclou la formació vinculada a programes internacionals.
- Formació territorialitzada, organitzada per les unitats dels serveis centrals del Departament d’Ensenyament, amb la gestió compartida amb els serveis territorials i educatius d’una o més zones.
- Formació descentralitzada, organitzada des del territori (els serveis territorials i els serveis educatius), en el context dels plans de formació de zona (PFZ). Pot ser zonal o interzonal.
Elaboració de la proposta formativa
- a) Les unitats dels serveis centrals del Departament i, si escau, les institucions col·laboradores amb conveni amb el Departament d’Ensenyament són responsables d’elaborar la proposta formativa de les actuacions centralitzades i territorialitzades, d’acord amb els objectius generals i específics i les línies de formació establertes pel Departament d’Ensenyament i les propostes de millora plantejades a partir de l’anàlisi de memòries avaluatives de cursos anteriors. Aquesta proposta es recollirà en el catàleg de formació
- b) Les comissions dels PFZ elaboren la proposta descentralitzada igualment d’acord amb els objectius generals i específics, les línies de formació establertes i les propostes de millora plantejades a partir de l’anàlisi de memòries. Aquesta proposta també estarà d’acord amb les dades recollides en la detecció de necessitats i amb l’oferta formativa de les actuacions centralitzades i territorialitzades i les orientacions i les recomanacions recollides al catàleg de formació.
- A la comissió del PFZ li correspon recollir les demandes dels centres, estudiar les necessitats i proposar les assignacions als centres de cada territori (ja sigui oferta formativa centralitzada, territorialitzada o descentralitzada). La comissió del PFZ és qui ha de determinar en cada àmbit territorial com queda distribuïda la totalitat de la formació entre els diferents centres. (apartat 9)
- Les unitats dels serveis centrals i els CRP, com a secretaris de la comissió dels PFZ, introduiran les activitats a l’aplicació GTAF.