Refugi 2021-2022

Curs 2021-2022

Sessió 1. Tornem a l’activitat

Ara més que mai, les activitats i els projectes que permetin treballar a l’exterior ofereixen un espai de treball on compartir i treballar plegats es fa més fàcil i amb molt poc risc.

Com cada any reprendrem l’activitat de dinamització dels nostres horts escolars amb el Projecte del Refugi de Llavors de la Noguera, i com ja sabeu, tenim una data clau en el calendari per engegar els horts d’hivern que és la festa del Pilar. En aquest sentit

En el vostre cas, no hi ha cap limitació per poder continuar treballant en el projecte de l’hort en el vostre centre educatiu, ja que es tracta d’una activitat a l’aire lliure i que es pot dur a terme amb seguretat amb els grups bombolla de cada curs.

A partir del 4 d’octubre podeu passar pel CRP de La Noguera en horari de matí a buscar llavors de la nostra col·lecció per posar en marxa el vostre hort. Al mateix temps, us farem tot l’assessorament personalitzat que necessiteu, aclarirem dubtes i us proposarem noves idees d’activitats i recursos que podeu treballar amb els cultius del vostre hort i en altres aspectes relacionats amb la sostenibilitat i els medi ambient. Continuarem fent la feina, però diferent!

Recursos:

Com vincular l’hort escolar al curriculum. Fundesplai

Sessió 2. Parlem de Biodiversitat

La biodiversitat és un dels temes de més actualitat en aquest moment i està vinculada a l’Objectiu de desenvolupament sostenible 15.

Però, què en sabem de la Biodiversitat? I nosaltres des del Refugi de llavors, com la podem treballar dins del nostre projecte? A continuació en teniu unes quantes idees que potser us poden ser d’utilitat.

Recursos:

Qui pot viure en un hotel d’insectes? Fundesplai

Sessió 3. Tornem a l’activitat

El calendari avança i ja són ben evidents els canvis en la durada del dia i en les temperatures, per tant, toca escalfar motor i enfilar l’activitat per preparar l’hort de primavera.

A partir del 14 de febrer de 2022 podreu passar pel CRP de La Noguera en horari de matí a buscar llavors de la nostra col·lecció per a l’hort de primavera del vostre centre. Com sempre, aprofitarem per revisar els cultius d’hivern que encara estiguin en procés, com les faves i pèsols, i us farem tot l’assessorament per als nous cultius, aclarirem dubtes.

Com sempre, ens podreu demanar suport per dissenyar o repensar noves idees per a activitats i recursos per treballar amb els cultius del vostre hort i en altres aspectes relacionats amb la sostenibilitat i els medi ambient.

Seguim!!

Sessió 4. Renaturalització dels patis escolars

En el marc del projecte “Espais que Eduquen, Patis per a Tothom” que s’està desplegant a les escoles de Lleida ciutat i en el qual participa el CRP de la Noguera, us presentem la conferència que s’ha dut a terme al voltant de la renaturalització dels diferents espais escolars.

Amb aquesta xerrada volem avançar en la transformació dels espais exteriors de les escoles a partir de la reflexió pedagògica que ha de conduir als canvis físics que ens portin a l’escola que volem i que ens portin a convertir aquest espai exterior, el nostre pati, en un espai d’aprenentatge vivencial, en el qual s’emmarca el nostre projecte del Refugi de Llavors de la Noguera.

Sessió 5. Indagació i experimentació a l’hort

La indagació i l’experimentació a l’aula són essencials a l’hora de fomentar el pensament crític de l’alumnat i treballar col·laborativament a l’aula. Però, com podem portar la indagió i l’experimentació des de l’hort a l’aula? A continuació en teniu unes quantes idees que potser us poden ser d’utilitat.

Sessió 6. Celebració del DMMA

Recursos:

En qualitat d’agents educatius, hem de facilitar la integració de bones pràctiques en les accions quotidianes dels nostres infants perquè tots plegats puguem adoptar mesures per combatre el canvi climàtic i els seus efectes.

Aquest recurs educatiu “Guardes del Clima” està adreçat a infants d’entre 9 i 12 anys i consisteix en un joc on la Coral, la protagonista, gràcies a les decisions i accions dels participants, podrà aconseguir el seu objectiu: convertir-se en una bona Guarda del Clima! Amb ella aprendran com combatre l’emergència climàtica a través de 3 missions.

Des d’Unicef us proposen crear mots climàtics: paraules noves, rares i fins i tot pomposes i altisonants per poder definir algunes de les qüestions mediambientals que més preocupen a les aules. Com fer-ho?

• Exploreu un tema
  • Trieu alguna cosa per a la qual no hi hagi una paraula.
  • Enregistreu el vostre mot climàtic.
  • Compartiu-lo al vostre bloc o xarxes socials amb el hashtag  #motsclimatics

Aquesta activitat permet desenvolupar habilitats científiques, lingüístiques, artístiques i de participació infantil. Descobriu totes les possibilitats d’aquesta activitat descarregant-vos la guia per a l’aula.