ENTORN NATURAL: Flora

“Vivint els processos naturals d’un espai tant singular, cultivem consciència mediamabiental.”

Les activitats didàctiques a continuació descrites, es duen a terme en espais de la Reserva Natural de Sebes o a la zona del Meandre de Flix (espai protegit on es troba emplaçat l’alberg), segons les característiques que ofereix el disseny de seqüència didàctica concreta de cada estada o sortida.

 

 

LA GARRIGA     Activitat didàctica orientada a E.I

Passejar per la nostra muntanya, la garriga, fregant els matolls, olorant les plantes aromàtiques…, a vista d’infant, esdevé un contacte real i una explosió per als sentits, tot jugant amb aquests, coneixerem algunes de les plantes més comunes i abundants en el seu entorn més immediat.

CAPACITATS
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa. 

Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.

Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència.

 

FEM OLIVES!    Activitat didàctica orientada a C.I  i 1CM

Al voltant de finals de novembre, depenen de l’any, els centres educatius poden descobrir el procés d’obtenció de l’oli gaudint amb la participació en una jornada de recol·lecció de les olives de forma tradicional, a la finca de l’Alberg Vilar Riu de Baix, al costat de l’espai protegit del Meandre Flix. Realitzarem joc cooperatius per tal d’observar les diferents fases que comporta el conreu de l’olivera, així un tast un tast d’oli per tal de reconèixer algunes característiques, de les diferents varietats amb les que conviuen a la seva vida quotidiana. Finalment per tancar el cercle, hi ha la possibilitat d’acabar amb una visita al molí de pedra d’Oli Flix del segle XVIII (ACTUALMENT SENSE PRESTAR SERVEI), i un cop més tot jugant, descobrir com finalitza el procés de producció de l’oli

COMPETÈNCIES
Àmbit de coneixement del medi
Dimensió tecnologia i vida quotidiana

C9 Utilitzar materials de manera eficient amb coneixements científics i criteris tecnològics, per resoldre situacions quotidianes.

 

EL BOSC DE RIBERA I     Activitat didàctica orientada a C.I  i 1CM

Els boscos de ribera són un refugi de fauna excel·lent, i una mostra de la riquesa de biodiversitat de les ribes de l’Ebre. Ens endinsarem en un dels boscos de ribera més ben conservats del tram final del riu Ebre i gràcies a un divertit joc del qui és qui, n’estudiarem les característiques dels seus arbres més representatius.

COMPETÈNCIES
Àmbit de coneixement del medi
Dimensió món actual

C1 Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.

 

EL BOSC DE RIBERA II     Activitat didàctica orientada a  2CM i CS

Un curiós joc amb claus dicotòmiques sobre la flora del bosc de ribera, ens brindarà l’oportunitat d’identificar els arbres més significatius a partir de la morfologia de les fulles i, ens despertarà la curiositat de recórrer una de les comunitats de bosc de ribera, quasi bé úniques en el tram final del riu Ebre.

COMPETÈNCIES
Àmbit de coneixement del medi
Dimensió món actual

C1 Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.

C3 Interpretar l’espai a partir dels elements del territori i de les seves representacions per situar-s’hi i desplaçar-s’hi.

 

SORTIDA ESO A LA RESERVA NATURAL DE SEBES

Realitzarem un recorregut per un dels espais naturals més importants del sud de Catalunya vora l’Ebre, la Reserva Natural de Sebes. Conjuntament amb el Meandre de Flix, ocupa una superfície de més de 250 hectàrees de zones d’aigües lliures, aiguamolls, boscos de ribera, illes fluvials i galatxos. La gran diversitat d’hàbitats que acull la Reserva fa que sigui un punt molt important per a la conservació de la biodiversitat, tant de fauna com de flora i vegetació. Les seves infraestructures (passeres, observatoris, tancats…) ens ofereixen la possibilitat de descobrir-nos la singular gestió ambiental que s’hi duu a terme i els valors ecosistèmics implícits que hi han presents gràcies a les seves característiques, per tal d’aprendre a valorar-los i a entendre la importància del paper fonamental de cadascú en preservar-los. Grup màxim d’alumnat per dia de sortida: 50 alumnesEn casos amb el que es vol venir amb major nombre d’alumnat, cal anotar-ho a l’apartat d’observacions de la sol·licitud de sortida, i així es proposarà venir amb dies consecutius.