ENTORN HISTÒRIC

“Descobrint el nostre passat, construïm un millor present, en horitzó de futur.”

Les activitats didàctiques a continuació descrites, es duen a terme en espais de la població de Flix (Pas de barca, Refugi antiaeri St Josep, Refugi dels pontoners i Castell Nou) i/o en espais de la Batalla de l’Ebre d’altres poblacions veïnes (Centre d’Interpretació 115 dies, Museu La Trinxera, Cota 402 i el Poble Vell de Corbera d’Ebre), segons les característiques que ofereix el disseny de seqüència didàctica concreta de cada estada o sortida.

 

EL PAS DE BARCA     Activitat didàctica orientada a E.I

El riu Ebre és el riu amb més fluctuacions de cabal de tot l’Estat, per això i per les temudes avingudes i riuades, ni els mateixos romans en van fer de ponts, per la qual cosa era comú trobar a gairebé tots els pobles passos de barca com el de Flix. Mitjançant una activitat didàctica, coneixem aquest espai fen un salt al passat, sense moure’ns del present, i creuem les seves aigües a sobre d’aquesta embarcació tant singular.

CAPACITATS
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.

Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar,

gradualment, en activitats socials i culturals.

 

DESCOBRIM EL POBLE I     Activitat didàctica orientada a C.I  i 1CM

Fer una ullada enrere en el temps, ens ajuda a comprendre d’on venim. D’aquesta manera, obrim el calaix del temps visitant dos espais emblemàtics locals. Un joc de preguntes, ens interpel·larà a conèixer singularitats del refugi antiaeri del Carrer Sant Josep de Flix a vista d’infant, i acabem descobrint zona del Pas de barca, on una activitat ens acompanyarà amb la descoberta d’un dels dos únics passos de barca actius al tram final de l’Ebre.

COMPETÈNCIES
Àmbit de coneixement del medi
Dimensió món actual

C2 Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim.

 

DESCOBRIM EL POBLE II     Activitat didàctica orientada a  2CM i CS

Què en sabem de les guerres? Com afecten a la població? En aquesta activitat farem una introducció al que significà la Batalla de l’Ebre per una població com era Flix l’any 1938. Anirem a la descoberta i interactuarem amb els espais del patrimoni històric local com són el refugi antiaeri de Flix i l’icònic Castell Nou (possibilitat de descobrir el refugi dels Pontoners, segons horari), tot descobrint-ne els secrets que alberguen al seu interior.

COMPETÈNCIES
Àmbit de coneixement del medi
Dimensió món actual

C2 Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim.

C5 Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur.

 

LA BATALLA DE L’EBRE     Activitat didàctica orientada a  1ESO i 2ESO

La nit del 23 de Febrer de 1937, Flix va sofrir el primer bombardeig sobre població civil de Catalunya durant la guerra civil espanyola, a causa de la seva posició estratègica durant el conflicte, i cabdal en el sí de la Batalla de l’Ebre, un dels episodis més crus. Tractarem de reviure, i descobrir els seus escenaris (refugi i Castell Nou), des d’una mirada actual, imparcial i constructiva, a fi de generar consciència i debat sobre els conflictes armats. Possibilitat de visitar el Centre d’Interpretació 115 dies i el Poble Vell de Corbera d’Ebre (concretar amb l’equip educatiu).

COMPETÈNCIES
Àmbit Social
Dimensió històrica

C1 Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.

C2 Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.

C4  Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics.