ENTORN HISTÒRIC

“Descobrint el nostre passat, construïm un millor present, en horitzó de futur.”

Les activitats didàctiques a continuació descrites, es duen a terme en espais de la població de Flix (Pas de barca, Refugi antiaeri St Josep, Refugi dels pontoners, Castell Nou i Molí del s.XVIII) i/o en espais de la Batalla de l’Ebre d’altres poblacions veïnes (Centre d’Interpretació 115 dies, Museu La Trinxera, Cota 402 i el Poble Vell de Corbera d’Ebre), segons les característiques que ofereix el disseny de seqüència didàctica concreta de cada estada o sortida.

 

EL PAS DE BARCA     Activitat didàctica orientada a E.I

El riu Ebre és el riu amb més fluctuacions de cabal de tot l’Estat, per això i per les temudes avingudes i riuades, ni els mateixos romans en van fer de ponts, per la qual cosa era comú trobar a gairebé tots els pobles passos de barca com el de Flix. Coneguem aquest espai fen un salt al passat sense moure’ns del present, i creuem les seves aigües a sobre d’aquesta embarcació tant singular.

CAPACITATS
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.

Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar,

gradualment, en activitats socials i culturals.

 

DESCOBRIM EL POBLE I     Activitat didàctica orientada a C.I  i 1CM

Fer una ullada enrere en el temps ens ajuda a comprendre d’on venim. Obrim el calaix del temps visitant els espais del Molí d’oli tradicional del s.XVIII, el refugi antiaeri de Flix, i acabem descobrint l’emblemàtica zona del pas de barca. Concretar espais a visitar amb l’equip educatiu segons horari.

COMPETÈNCIES
Àmbit de coneixement del medi
Dimensió món actual

C2 Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim.

 

DESCOBRIM EL POBLE II     Activitat didàctica orientada a  2CM i CS

Què en sabem de les guerres? Com afecten a la població? En aquesta activitat farem una introducció al que significà la Batalla de l’Ebre per una població com era Flix l’any 1938. Anirem a la descoberta i interactuarem amb els espais del patrimoni històric local com són el refugi antiaeri de Flix i l’icònic Castell Nou (possibilitat de descobrir el refugi dels Pontoners, segons horari), tot descobrint-ne els secrets que alberguen al seu interior.

COMPETÈNCIES
Àmbit de coneixement del medi
Dimensió món actual

C2 Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim.

C5 Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur.

 

LA BATALLA DE L’EBRE     Activitat didàctica orientada a  1ESO i 2ESO

La nit del 23 de Febrer de 1937, Flix va sofrir el primer bombardeig sobre població civil de Catalunya durant la guerra civil espanyola, a causa de la seva posició estratègica durant el conflicte, i cabdal en el sí de la Batalla de l’Ebre, un dels episodis més crus. Tractarem de reviure, i descobrir els seus escenaris (refugi i Castell Nou), des d’una mirada actual, imparcial i constructiva, a fi de generar consciència i debat sobre els conflictes armats. Possibilitat de visitar el Centre d’Interpretació 115 dies i el Poble Vell de Corbera d’Ebre (concretar amb l’equip educatiu).

COMPETÈNCIES
Àmbit Social
Dimensió històrica

C1 Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.

C2 Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.

C4  Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics.