Medi_STEM, una mirada que integra

El curs 2017-2018 entra amb força el concepte STEAM al Departament d’Ensenyament que es veu com una oportunitat de poder formar-nos en Coneixement del medi a través de la integració de diferents àrees com són les ciències, la tecnologia, l’enginyeria, les humanitats i les matemàtiques.

En aquest moment neix la possibilitat de generar una formació de formadors que aplegui en el seu si dos grans conceptes:

1. La mirada cap al medi des d’una perspectiva global, per analitzar el món que ens envolta i imaginar-nos diferents futurs com valorar problemes socials rellevants interpretant les causes i les conseqüències per a plantejar propostes de futur.
  2. Treballar el Coneixement del medi des de la integració d’àmbits: plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.

En el 2018-19 es va constituir el grup de formadors i formadores en Coneixement del medi amb perspectiva STEAM amb mestres d’arreu del territori amb formació prèvia de medi natural o social. L’objectiu d’aquest grup era doble, ja que, per una banda, es volia construir una idea comuna al voltant del concepte de medi i, per altra banda, es volia dissenyar un model de curs de formació per poder dur a terme el projecte a cada un dels deu serveis territorials. També s’han generat d’altres materials que es poden consultar al web del CESIRE i vàries edicions de les formacions «Medi_STEAM per entendre el món» i «Medi: fer, pensar, parlar i sentir des de l’STEAM», així com dues autoformacions per a centre: «Deconstruim el medi» i «Reinterpretem al medi des d’una mirada STEAM».

A resultes de la formació del curs 2019-20 i gràcies al «Programa de orientación y refuerzo para el avance y apoyo de la educación (POEFE)», dins del «Programa operativo de empleo,  formación y educación, (FSE 2014-2020)» es va crear material audiovisual de formació. L’objectiu era apropar als docents d’infantil i primària, una visió integrada del Coneixement del medi que permeti millorar la pràctica educativa per ajudar a l’alumnat a entendre el món i implicar-s’hi. Els vídeos compten explicacions d’experts i material per l’alumnat que es troben al web «Medi i STEAM per un futur possible».

El curs 2020-21, tenint en compte les circumstàncies actuals, s’ha replantejat, amb el grup de formadors del grup de medi, una formació en línia que ha tingut com a objectiu la creació d’aquest llibre, que ara us proporcionen.