La robòtica educativa de LEGO i l’aplicació creativa a l’aprenentatge per projectes

Dates: 3, 4, 10 i 11 de març de 2017

Els tallers de robòtica educativa tenen moltes característiques que els fan extremadament atractius, i són una molt bona forma de promoure la passió per la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les matemàtiques i l’art des d’edats molt primerenques (les matèries STEAM) impulsant un aprenentatge basat en projectes, en el joc i en la cooperació (learning by doing i learning by playing).

Descripció

Volem ajudar a incorporar els aspectes de la programació a l’aprenentatge basat en projectes.

Els participants en aquest curs elaboraran un projecte utilitzant, entre d’altres, la tecnologia de la robòtica educativa de LEGO de forma transversal, i experimentaran l’ús de la programació, dels sensors i motors, i la seva relació amb matèries com la física, les matemàtiques, la geometria, l’enginyeria, la lògica, la tecnologia i la ciència, les ciències socials i l’art en general.

Objectius

L’objectiu d’aquest curs és aprofundir en la tecnologia de la robòtica educativa de LEGO i descobrir recursos per aplicar-los en un aprenentatge creatiu.

En aquest sentit, el curs permetrà als assistents:

  • Conèixer i practicar la tecnologia, el llenguatge de programació i les relacions entre els components del robot LEGO.
  • Conèixer i proposar exemples transversals d’aprenentatge basat en projectes per aplicar a l’aula.

Continguts i metodologia

Aquest curs d’aprofundiment recomana que els professors assistents tinguin un coneixement bàsic de la tecnologia LEGO Mindstorms. Els assistents desenvoluparan un projecte a la seva aula (o milloraran un projecte seu ja existent) i aplicaran la tecnologia de LEGO Mindstorms (NXT o EV3) per tal de poder elaborar amb els seus alumnes un projecte més creatiu, motivador i transversal. El professorat podrà treballar col·laborativament en grups d’interessos similars.

A mesura que avanci el curs, s’anirà fent una reflexió sobre la pràctica i l’adquisició de competències, i es treballaran simultàniament els aspectes pedagògics i tecnològics per tal d’aprofundir en les eines actuals i en la necessitat de començar a aprendre de forma diferent, potenciant l’experimentació i la necessitat de cometre errors per assolir un aprenentatge molt més eficient, de forma divertida i motivadora.

Mostres de projectes realitzats similars als que es vol ajudar a desenvolupar

Code Berlin a l’IES Les Vinyes (Castellbisbal 2016)

http://www.bogatech.org/cursos/160620%20Les%20Vinyes/160620%20Les%20Vinyes.html

Experiències al centre TUMO (Nagorno-Karabakh 2016)

http://www.bogatech.org/cursos/160313%20TUMO/160313%20TUMO.html

Curs Iniciació a la robòtica de Lego Mindstorms (ICE UB 2016)

http://www.bogatech.org/cursos/160708%20Curs%20ICEUB/160708%20Curs%20ICEUB.html

Materials de suport per al curs

Curs per a professors d’Introducció a LEGO Mindstorms NXT i EV3:

http://www.bogatech.org/index.htm?inicio=curs/

El programari Mindstorms NXT-G es pot instal·lar descarregant el fitxer:

http://www.bogatech.org/share/Install_Mindstorms_v21.zip

i seguidament instal·lant-ne l’actualització:

http://www.bogatech.org/share/Install_NXT EDU 21f3 for Windows.zip

El programari Mindstorms EV3 es pot instal·lar descarregant el fitxer:

http://www.bogatech.org/share/LME-EV3-WIN32-ENGB-01-02-02-full-setup.exe

Recomanem als assistents (tot i que no és imprescindible) portar el seu propi material de robòtica LEGO Mindstorms i un ordinador portàtil amb el programari ja instal·lat.

Formador: Josep Maria Fargas, www.bogatech.org

Hores: 20 hores (15 hores presencials i 5 hores no presencials per finalitzar el projecte)

Calendari i horari: 3, 4, 10 i 11 de març de 2017

  • Divendres 3 i 10, de 17.30 a 20 h
  • Dissabtes 4 i 11, de 9 a 14 h

Lloc: Universitat de Barcelona. Campus de Mundet.

Destinataris

Professorat de primària (cicles mitjà i superior), secundària i formació professional, i formadors d’àrees diverses, amb coneixements inicials de les TAC a l’aula, amb inquietud (curiositat pel pas al món 2.0 en la tasca docent) i amb el convenciment que les tecnologies es poden utilitzar de forma creativa.

És recomanable conèixer de manera bàsica el funcionament del programari de robòtica educativa LEGO Mindstorms o similar, ja que es pretén aprofundir en aquestes eines i no és un curs introductori.

Places: 18

Preu: 75 €

Període d’inscripció: del 17 de novembre al 24 de febrer de 2017

Inscripció per Internet:  Formulari de matrícula

Informació i/o consultes
icecursos@ub.edu
Telèfon: 934 021 024

Les activitats organitzades per l’ICE tenen els mateixos efectes per al professorat que les activitats incloses en el Pla de formació permanent del Departament d’Ensenyament.

Els certificats d’aquests cursos s’incorporen directament a l’expedient de formació del professor/a (XTEC) i es poden utilitzar com a acreditació per participar en els diferents concursos o convocatòries del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, amb els termes que indiqui cada convocatòria.

Per iniciar aquesta activitat cal que hi hagi un nombre mínim de persones inscrites.