Com identificar i denunciar el racisme als centres educatius

SOS Racisme alerta d’una pujada “alarmant” dels casos de racisme als centres escolars catalans. (Llegiu l’article sencer en aquest enllaç).

Actualment, l’entitat està portant deu casos de situacions racistes en l’àmbit educatiu, de les quals la meitat s’han donat només en l’últim any. Marilda Sueiras, del Servei d’Atenció i Denúncia (SAiD) de l’entitat, apunta que en la majoria d’aquests casos l’escola com a institució és o bé l’agent discriminador o bé un agent permissiu davant d’aquestes discriminacions. Unes situacions de racisme que en la majoria dels casos acaben sense denúncia: en set de cada deu casos que es comuniquen a SOS Racisme no es denuncien els fets.

Dades del darrer informe anual InVisibles. L’estat del racisme a Catalunya.

Des de l’any 2022, un dels àmbits  estratègics d’intervenció del Servei d’Atenció i Denúncia de SOS Racisme Catalunya, d’ara endavant SAiD, ha estat  el sistema educatiu. A més a més, aquest interès s’ha vist acompanyat d’un increment de les denúncies rebudes pel servei sobre violències i discriminacions interpersonals i institucionals ocorregudes a escoles i instituts.

Per una banda, ens trobem amb violències i discriminacions interpersonals comeses contra l’alumnat racialitzat i/o la seva unitat  familiar. En aquests casos, els agents perpetradors són altres joves. Les conductes reportades han consistit en violència verbal -com insults, burles, comentaris racistes, menyspreus o to elevat-, violència física i l’exclusió d’aquestes persones en la participació de les dinàmiques educatives i/o  d’oci típiques de contextos escolars. Per  altra banda, s’ha denunciat la violència institucional, exercida per la mateixa escola  o institut, o pels seus agents. Aquesta  violència es dirigeix contra l’alumnat però també, de nou, contra la unitat familiar. Algunes de les conductes informades han estat la criminalització i adultització de menors, la sospita constant d’una mala conducta, la desprotecció de la víctima un cop la institució és coneixedora d’una victimització, el tractament hostil, el qüestionament envers la situació i la negació o  minimització del racisme.

→Informe complert en PDF

EL RACISME EN EL SISTEMA EDUCATIU:

Vols denunciar una agressió o discriminació racista? Contacta amb el SAiD! (https://sosracisme.org/said/)

RECURSOS RELACIONATS:

→Convivència a les aules

Un problema per a establir una bona convivència a les aules  és l’assetjament escolar o maltractament entre iguals.
Aquesta guia vol incidir en aquesta realitat, informant i donant recursos sobre aquest tema.

→Com actuar davant l’assetjament escolar

Protocols per a la millora de la convivència: assetjament, ciberassetjament, persones LGBTI, odi i discriminació, conflictes greus, maltractament infantil i adolescent en l’àmbit educatiu.

Aquests protocols d’actuació ofereixen orientacions i recursos als centres educatius davant conflictes greument perjudicials per a la convivència.

Des del punt de vista jurídic cal conèixer la Instrucción FGE 10/2005, del Fiscal General del Estado, del 6 de octubre, sobre el tratamiento del acoso escolar desde justicia juvenil del Ministerio de Justicia.

Els 8 protocols per a la millora de la convivència publicats fins al moment els podeu consultar a l’XTEC.

→Assetjament escolar i responsabilitat penal dels menors

Algunes resolucions judicials per situacions de bullying estimen conseqüències penals per als menors implicats i responsabilitat civils per als pares com a responsables solidaris.

Legislació i normes

La Llei Orgànica 5/2000, del 12 de gener, reguladora de la Responsabilitat Penal dels Menors (LORPM) recull el model de responsabilitat penal del menor.

S’aplica als menors l’edat dels quals oscil·la entre els catorze i els divuit anys. A aquesta edat tenen prou capacitat per entendre el seu comportament delictiu.

Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència

Per millorar la detecció dels abusos i evitar els maltractaments el Departament d’Educació va crear la USAV (Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència) per canalitzar directament les denúncies, obrir una investigació i assessorar les víctimes.

→Recursos per educar contra el racisme

Article elaborat pels professionals del CRP de l’Alt Camp.