Assetjament escolar i responsabilitat penal dels menors

Algunes resolucions judicials per situacions de bullying estimen conseqüències penals per als menors implicats i responsabilitat civils per als pares com a responsables solidaris.

Legislació i normes

La Llei Orgànica 5/2000, del 12 de gener, reguladora de la Responsabilitat Penal dels Menors (LORPM) recull el model de responsabilitat penal del menor.

S’aplica als menors l’edat dels quals oscil·la entre els catorze i els divuit anys. A aquesta edat tenen prou capacitat per entendre el seu comportament delictiu.

Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència

Per millorar la detecció dels abusos i evitar els maltractaments el Departament d’Educació va crear la USAV (Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència) per canalitzar directament les denúncies, obrir una investigació i assessorar les víctimes.

La denúncia la pot fer el menor, però també la família o qualsevol membre de la comunitat educativa, a través dels canals següents:

En aquesta unitat hi treballen un equip de docents, pedagogs, psicòlegs i juristes que fan una atenció transversal a les diferents violències, tant escolars com domèstiques.

L’assetjament escolar pot arribar a ser delicte, mentre que les conductes es trobin tipificades al Codi Penal. Un mateix acte d’assetjament pot arribar a ser constitutiu de diversos delictes, com són els següents:

-Lesions

– Amenaces

– Coaccions

– Injúries

– Calúmnies

– Agressions i abusos sexuals , o embaucament amb fins sexuals, a menors de 16 anys

– Homicidi dolós, homicidi imprudent o, fins i tot assassinat

Més informació:

¿Se puede condenar a un menor por practicar bullying sobre otro niño?

El acoso escolar o Bullying: regulación legal y derechos de las víctimas

Una sentència pionera (en assetjament escolar)(Andorra)

Demanen responsabilitats penals per als centres que no actuïn davant casos greus de ‘bullying’

Com actuar davant l’assetjament escolar