Recursos per educar contra el racisme

El 21 de març, amb motiu del Dia Internacional de l’eliminació de la discriminació racial, el Departament d’Educació posa a l’abast de tota la comunitat educativa una sèrie de materials i recursos i proposa, a tots els centres educatius de Catalunya, la realització d’activitats relacionades amb la prevenció de la discriminació racial.

La llei 19/2020, del 30 de desembre, d’igualtat de tracte i no-discriminació, en el seu títol II, capítol 10, estableix els àmbits d’aplicació material del dret a la igualtat de tracte i a la no-discriminació, pel que fa a l’educació i explicita que el departament competent en matèria educativa ha de garantir el dret a una escola inclusiva, que eviti la segregació escolar, i de qualitat, independentment de les capacitats o les limitacions, de l’origen, el gènere, l’orientació sexual o les circumstàncies personals i econòmiques.

El racisme, la xenofòbia i la discriminació racial, són actituds que consisteixen a donar un tracte d’inferioritat o excloure una persona o un col·lectiu per motius racials i estan presents a totes les societats. Qualsevol persona pot ser objecte de discriminació racial en un moment donat i és necessari un canvi de mirada, trencant amb els estereotips i els prejudicis racials.

L’Assemblea General de les Nacions Unides reitera que tots els éssers humans, neixen lliures i iguals en dignitat i drets i que tenen la capacitat de contribuir de manera constructiva al desenvolupament i el benestar de la societat. A la seva resolució més recent, l’Assemblea General també va posar èmfasi en la necessitat de rebutjar totes aquelles doctrines moralment condemnables, socialment injustes i perilloses.

Patir aquest tipus de conductes, pot afectar el procés de socialització d’infants i joves condicionant la seva autoestima i les seves relacions amb els altres i, per tant, influint en el seu desenvolupament personal i acadèmic.

És per aquest motiu que, en aquest espai, podreu trobar algunes propostes orientades a desenvolupar activitats per prevenir aquestes conductes d’odi i discriminació racial i per promoure la igualtat, el respecte i la riquesa de viure en un món divers.

MÉS RECURSOS:

Aquesta guia es dirigeix al professorat de centres escolars i també la poden utilitzar altres persones que tinguin entre les seves responsabilitats la formació de la infància i l’adolescència perquè es tracta d’un recurs pedagògic sobre l’antiracisme.

El grup destinatari directe de les activitats plantejades són alumnes d’edats a partir de 12 anys. Es fa amb la finalitat de prevenir el racisme i promoure pràctiques d’acció positiva a les escoles.

Més informació en aquest enllaç.

Recull dels vídeos de les conferències del Cicle de conferències sobre racisme i educació

La proposta formativa engloba una sèrie de conferències pensades per posar el sistema educatiu, i fonamentalment als i les docents, davant el mirall de la seva praxi. N’hi ha prou en parlar d’escola intercultural per a què sigui una realitat? Tenim formació suficient per tenir una praxi antiracista a l’escola i als instituts? La comunitat educativa està suficientment capacitada i enfortida per a desenvolupar una docència i acompanyament antiracista? En el currículum escolar es contempla el coneixement i la cultura de la diversitat ètnica i cultural de la infància i l’adolescència del nostre territori?

L’antigitanisme, la islamofòbia, el racisme i el masclisme són ideologies que travessen l’estat i la societat. L’escola és fruit d’aquest context i no escapa a transmetre i reproduir desigualtats i violències.

Aquesta proposta pretén abordar amb la joventut temes que resulten molt sensibles, a vegades polèmics, i que s’endinsen en entorns íntims, viscerals.

L’objectiu d’aquesta guia és facilitar eines i recursos a educadors i educadores perquè puguin treballar aquests temes amb la joventut. És fonamental que prenguin consciència de les realitats i complexitats del seu entorn, perquè no reprodueixin discursos d’odi i negacionistes, i perquè s’animin a actuar davant de les discriminacions i injustícies socials.

Es busca crer un espai de proximitat i un ambient de prou confiança perquè ens permeti parlar sobre masclismes, racismes, violències i posicionaments davant de temes clau de la nostra actualitat.

Més informació en aquest enllaç.

A través d’un fanzine i decàleg pensat per a l’alumnat i el professorat el el Col·lectiu Antiracista AICE convida a joves i adults, a incorporar la perspectiva intercultural en l’àmbit escolar per combatre les situacions de discriminació i racisme a les escoles. Què farà, o hauria de fer el professorat? De quina forma perpetuem un sistema racista als centres educatius? Què entenem per educació intercultural? Com s’ha construït el racisme en la història i qui el construeix?.

Més informació en aquest enllaç.

I tu d’on ets? Aquesta és una de les discriminacions que han d’afrontar molts catalans i catalanes, els i les protagonistes d’aquest documental. Un qüestionament constant, tant a nivell institucional com social, que les converteix en les creadores de la seva pròpia identitat.

Són descendents, fills i filles de persones migrants africanes, asiàtiques, llatinoamericanes que van venir a Catalunya i que ara en formen part.

Aquest documental mostra totes aquestes adversitats viscudes en primera persona per aquests joves i sobretot la seva capacitat per transformar aquestes realitats fent de la diferència i la diversitat un valor. Més informació en aquest enllaç.