El llibre secret de les adreces

El mes de febrer va carregat d’activitats de dinamització. L’alumnat de 3r de primària de les escoles Poeta Foix, Escola Projecte, Escola Nabí i l’escola Els Xiprers, els visitarà la cartera i exploradora Georgina Llapis, que acabada d’arribar d’un dels seus viatges a Kazajistanfa, on ens porta una troballa sense precedents: un llibre molt gruixut amb totes les adreces dels personatges dels contes  i si escau, codi postal, país i planeta.

Descripció
L’activitat està dividida en tres parts: primer la Georgina Llapis, responsable de l’activitat, visita el grup participant i explica la història misteriosa de la troballa del llibre, després ensenya als nens i a les nenes el seu tresor (El Gran Llibre Secret de les Adreces dels Personatges dels contes) i finalment convida a tot el grup classe a escriure una única carta al personatge escollit. Els “personatges” responen les cartes rebudes (una per grup-classe) i les fan arribar per correu postal a l’escola una setmana o dues, més tard. Aquesta activitat comporta un treball posterior a l’aula.

• Primera sessió:  la Georgina explica la història, mostra el Gran Llibre secret de les adreces i dóna les pautes de treball per continuar l’activitat. S’acaba la sessió amb la tria democràtica de dos personatges del llibre. Els nens i nenes comparteixen una història de misteri, la descoberta del Gran llibre secret de les adreces i la lectura d’alguns textos relatius als contes clàssics.
  • Segona sessió:  és el professor/a qui condueix l’activitat i es planteja com un treball d’escriure tots plegats una carta als dos personatges escollits. El/la professor/a té temps d’aquesta manera de treballar el conte que ells
    mateixos han triat i de treballar l’escriptura de la carta i els acords entre nens i nenes sobre què escriure i què no. En aquesta part de la dinàmica, els nens i les nenes podran expressar idees i preguntes sobre els personatges que més els agradin. I per primer cop a la seva “petita” història, tindran a l’abast les seves adreces, de manera que els ho podran preguntar directament per carta!
  • Tercera sessió:  Al cap de dues/tres setmanes a l’escola rebran dues cartes, dels personatges a qui han escrit, en cada una d’elles es farà menció i es respondran les preguntes que els nens i les nenes hagin formulat. El/la professor/a condueix l’activitat.

Objectius

• Recuperar el gust per l’escriptura i, en concret, la màgia de la tradició epistolar.
  • Fomentar la comunicació escrita per part dels nens i les nenes destinatàries.
  • Crear un espai màgic a partir de les cartes dels infants a personatges ficticis.
  • Afavorir l’expectativa de ser contestats i propiciar l’experiència única de rebre resposta del personatge a qui hagin escrit, mitjançant una altra carta.