Webinar “CONSTRUINT EL NODES PERFECTE”

Us facilitem un petit resum del webinar “CONSTRUINT EL NODES PERFECTE” que va tenir lloc el passat 26/6/2020 i que va anar a càrrec de l’expert XAVIER MELER. La sessió es va dividir en tres parts: una primera relacionada amb els continguts, una segona amb experiències de dos centres i una tercera part pràctica.

1 BLOC RELACIONAT AMB ELS CONTINGUTS

• Propietat intel·lectual i autoria.
  • S’hauria de fer participar i implicar a l’alumnat. Podem proposar que sigui l’alumnat qui expliqui què fan i que sigui qui crea contingut (il·lustracions, imatges,…). Recordar que sempre s’ha de demanar autorització per utilitzar les seves imatges.
  • Els vídeos de VIMEO es poden utilitzar però preferiblement a la part privada i sempre amb una justificació pedagògica.
  • No es poden publicar materials de les d’editorials.
  • Imatges: imatges pròpies necessitem autorització de les famílies. No és convenient utilitzar fotografies que es pugui identificar clarament a l’alumnat, ni etiquetar les fotografies amb nom i cognoms. Fer fotografies on es mostri l’acció educativa, no els protagonistes de l’acció. Utilitzeu estratègies diverses a l’hora de fer les fotos com ara elevar la càmera, fer fotografies d’esquena,…) Per les imatges de recurs (jornades portes obertes, formularis,….) utilitzar bancs de recursos (Sinapsi Xtec_banc imatges). A la part privada sí que es poden utilitzar fotografies amb alumnat (pàgina amb accés amb correu) , posar l’enllaç a la galeria de fotos (externa).
  • Ús no sexista de la llengua. Utilitzar formes impersonals. Aplicar les normes del DepEducació/Generalitat Catalunya. Buscar sempre l’expressió més neutra. *Guia d’usos no sexistes de la Llengua. Generalitat de Catalunya.
  • Ús no sexista de les imatges. S’ha de tenir en compte la proporció entre nens/nenes o nois/noies amb paper actiu.
  • Accessibilitat: es podria fer un webinar sencer. Consells: 1 Evitar les taules, fer caixes adaptatives. Brevetat i precisió. Evitar paràgrafs llargs. Imatges il·lustratives. 2 Empatia (posar-se en el lloc de les famílies). Tenir en compte la temporització de les publicacions. (ex: fotos Nadal posar-les al desembre, no al gener). Llenguatge inclusiu (evitar “benvolguts pares”…sí “benvolgudes famílies”). Llenguatge senzill i directe. 3 Freqüència de publicació: publicar cada setmana, sovint. Donar visibilitat a la feina que es fa al centre.

2 BLOC. VÍDEOS AMB EXPERIÈNCIES DE CENTRES

• VÍDEO INSTITUT EL CAIRAT:
  • La web té la funció de resumir la vida del centre, activitats, projectes, calendari habitual,…el més fidel del que passa al centre.
  • Les notícies les publica una persona en concret. Una gran part del professorat són molt conscients de que és molt important donar visibilitat a la seva feina i li envien a la coordinadora (redactada i corregida). Xarxes socials: totes (T,I,F, You). Cadascuna té la seva funció social.
  • WEB com a pàgina d’inici als ordinadors del centre (quan els connecten a classe és el primer que veuen). Pàgina harmònica a nivell de colors. (Infografies amb Canva).
  • Projectes com a CATEGORIES, no com a pàgines (així es poden etiquetar i és fàcil d’accedir).
  • Calendari inclòs amb totes les activitats, pensant amb Alumnat i famílies (google calendar; si les famílies s’inscriuen els arriba el calendari al seu correu).
  • A l’hora de redactar les notícies es pensa en qui l’ha de llegir (famílies, docents, alumnat,…).
  • VÍDEO ESCOLA GERMANS CORBELLA:
  • Publiquen moltes notícies.
  • Es divideixen la feina. Segons la temàtica es gestiona des de l’escola i segons quines des de la comissió TAC (un de cada cicle).
  • Tenen blocs d’aula per nivell que funcionen molt bé (etiqueten les notícies: Portada + curs).
  • No envien correus, fan subscripció a la web a través del correu electrònic.
  • Han afegit Canal Telegram.
  • No publiquen correus personals ni noms/cognoms de docents.
  • Durant el confinament han publicat les propostes globalitzades de tota l’escola a la web.

3 BLOC. ACTIVITAT PRÀCTICA. Partint d’una web “lletja”  construir una web atractiva, a partir dels errors que es cometen.

1. Error relacionat amb el nom del centre i la descripció. Lletra minúscula al nom de l’escola. Lema: que defineixi el centre.
  2. Logotip massa gran. Que els logotips quedin alineats a l’esquerra. No cal que també estigui el nom de l’escola.
  3. Barreja de logotips d’enllaços a plataformes que eclipsen el del centre. Posar un element separador, com ara el calendari.
  4. Graella d’icones amb enllaços directes: ha d’estar plena.
  5. Colors: unificats amb el logotip o amb el color identificatiu de l’escola.
  6. Estil de Nodes: no té ombres, no té degradats, ni efectes tridimensionals (minimalista). No afegir d’altres que no encaixin amb aquest disseny.
  7. No deixar molt espai en blanc a les barres laterals. Si no hem de tenir res, millor esborrar la barra lateral dreta (distorsiona la visió des del mòbil).
  8. Banner gran que eclipsa la web i paleta de colors diferent. Utilitzar banners de la caixa d’eines.
  9. Espais en blanc per no equilibrar notícies. Posar sempre imatge a les notícies.
  10. Capçalera: molt important evitar motius gràfics genèrics. S’ha utilitzar fotos del propi centre. Colors relacionats amb la paleta.

Consells importants que van sorgir de l’espai de preguntes:

• Vídeos de l’escola…amb quina música? S’ha d’utitilitzar música lliure que permeti fer-ho (Youtube Studio permet utilitzar músiques lliures, BIBLIOTECA D’ÀUDIO). Free Music Archive.
  • Per augmentar subscripcions a la web: a la reunió amb famílies d’inici de curs van deixar una tauleta per que les famílies ho poguessin veure. En aquell mateix moment es van subscriure moltes famíles.
  • Enllaçar diccionaris, pàgines de salut de referència…
  • Subscripcions: es poden fer categories o per portada.

Més consells a agora.xtec.cat/nodes

ENLLAÇOS D’UTILITAT: