Formació

L’oferta formativa del Departament d’Educació per a tot el professorat es pot consultar des del portal : http://xtec.gencat.cat/ca/formacio/

Des del PFZ es proposen activitats formatives en 3 àmbits:

    • FORMACIÓ EN CENTRE- formació interna de centre (modalitats assessorament, taller, visita, FIC,…)
    • FORMACIÓ INTERCENTRES- seminaris, grups de treball o tallers d’equips de diferents centres.
    • FORMACIÓ INDIVIDUAL- oberta a tot el  professorat de la comarca o el territori, segons requisits de participació.

Recomanem a tot el professorat consultar en primer lloc l’oferta formativa virtual centralitzada i en segon lloc aportar les necessitats formatives al seu equip directiu per a cobrir les necessitats de formació del professorat de la zona.

Mirar calendari de cada moment del procés del PFZ: detecció necessitats, concreció propostes, publicació, inscripció, assignació de plaça, certificació,…

Des del cercador de formacions a XTEC es poden consultar les activitats del PFZ de la Ribera d’Ebre .

LES LÍNIES ESTRATÈGIQUES DE LA FORMACIÓ, segons “Criteris, instruccions i orientacions” tenen per finalitat impulsar el desenvolupament professional en els àmbits següents:
1. Competències professionals docents: definir el nou marc de referència de les competències
professionals docents per a la transformació del sistema educatiu.
2. Inducció a la docència: avançar cap a un nou model d’inducció a la docència i centres de
referència per a la formació inicial.
3. Centres educatius en línia: impulsar la innovació organitzativa i metodològica en els processos
d’educació híbrida a través de la formació, els recursos digitals i la promoció del treball en xarxa.
4. Cultura digital: capacitar digitalment l’alumnat i el professorat en el marc del Pla Digital de
Catalunya.
5. Nous contextos i recursos per al desenvolupament professional: promoure plans de formació als
centres, a la zona educativa i a les xarxes per al desenvolupament professional docent en
col·laboració amb els agents educatius de l’entorn.
6. Aprenentatge competencial: afavorir metodologies innovadores per al treball competencial amb
propostes didàctiques, gestió de projectes transversals i models d’avaluació competencials, en
un marc plurilingüe i d’orientació educativa personalitzada.
7. Educació inclusiva: generar itineraris d’aprenentatge personalitzats, amb interrelació d’emocions,
motivació i cognició, posant en valor la diferència com a oportunitat d’aprenentatge per al conjunt
de la comunitat educativa.
8. Perspectiva de gènere: afavorir una educació sense estereotips sexistes ni discriminacions,
relacionades amb el gènere o amb l’orientació afectiva-sexual, així com una orientació
acadèmica i professional no sexista.
9. Educació per a la sostenibilitat: contribuir a través de la formació docent a l’assoliment dels
Objectius per a un Desenvolupament Sostenible (ODS), com a marc competencial de la
ciutadania catalana del segle XXI.
10. Evidències d’impacte: impulsar processos d’avaluació de la formació, generadors d’evidències
per permetre la presa de decisions orientades a la millora i la rendició de comptes com a cultura
de centre.

 

Dins la formació permanent del professorat, les modalitats del PFZ prioritzades són les formacions en centre.

Consulta característiques i requisits de cada modalitat formativa:

Modalitats de formació en centre PFZ Criteris, Instruccions i Orientacions 2024-2025

MODALITATS DE FORMACIÓ EN CENTRE, INTERNES DE CENTRE:

  1. Assessorament en centre (mínim 20 h)
  • Modalitat formativa amb intervenció de professional expert que s’adreça a la majoria del claustre per a desenvolupar projectes compartits i consolidar pràctiques educatives que reverteixin en la millora dels aprenentatges de l’alumnat. Implica un compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula. És liderat per l’equip directiu.
  • Té una durada no inferior a 20 hores, amb una part de treball autònom al centre destinat a realitzar tasques planificades en relació a l’aprofitament i la transferència immediata.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals sobre la transferència immediata. Recollit al qüestionari final i al document de valoració final del centre (informe final) junt al resum de seguiment dels serveis educatius amb el vistiplau de l’inspector/a del centre. Document de valoració final que s’inclourà en la memòria anual del centre.
  1. Formació interna de centre (FIC)
  • Modalitat formativa que té lloc dins de cada centre educatiu per a la reflexió sistematitzada amb eines d’autodiagnosi, materials de formació pautats, protocols i instruments d’avaluació. Adreçat a la majoria del claustre o equip docent al qual va dirigit (80%). Document de valoració final que s’inclourà en la memòria anual del centre. Consulteu les orientacions segons nivell educatiu.
  • És liderat i dinamitzat per un equip de coordinació format per tres persones del centre entre les quals almenys una és de l’equip directiu.
  • Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula. Document de valoració final que s’inclourà en la memòria anual del centre. Informe final i seguiment del CRP amb vistiplau d’inspecció.
  • Té una durada de 45 hores (FIC itinerari guiat) amb 30 hores presencials i 15 hores de treball intern per realitzar les tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata a l’aula o al centre. (La FIC d’itinerari propi té una durada de 30 hores).
  1. Taller a centre (sense límit d’hores )-Modalitat formativa de caràcter concret i pràctic orientada a la millora d’alguna competència professional del professorat. S’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu determinat del centre.
  • Segons durada, dues terceres parts amb la persona formadora i la resta, de treball autònom al centre.
  • Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula.

4. Visita formativa a centre 

  • Modalitat formativa de caràcter concret i pràctic orientada a promoure un procés de reflexió sobre la pròpia pràctica a partir de conèixer i compartir experiències d’èxit o de bones pràctiques consolidades. Ha d’implicar l’equip docent i ha de conduir a la millora d’algun aspecte metodològic , organitzatiu o de relació amb l’entorn.
  • Durada total mínima de 15 hores (distribuïdes en un mínim de 2 sessions separades en el temps) amb un terç dedicat al treball intern col·lectiu a realitzar les propostes d’accions en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata de la formació en el centre.
  • Format: Presencial , semipresencial (síncron, mixt o asíncron) o en línia.

Consultar al CRP per conèixer els detalls d’aquestes tipologies formatives segons criteris organitzatius de les noves instruccions del Departament.

Es proposen també modalitats formatives per a centres, entre diferents centres (seminaris, grups de treball,…) dins el PFZ de la Ribera d’Ebre.

FORMATS DE LES ACTIVITATS:

 Les activitats de formació es poden organitzar en tres formats:

Presencials  / Semipresencials /  En línia

Les sessions virtuals poden ser síncrones, asíncrones o mixtes.